نقش انقلاب پایداری در رونق کسب و کارها
با اینکه بیشتر شرکتهای بزرگ وعده دادهاند تولید کربن خود را به صفر برسانند، مدیران این انقلاب را نادیده میگیرند. اشتباه نکنید؛ این یک انقلاب واقعی است.
حتی در سالی که پاندمی جهانی کرونا بر آن سایه افکنده بود، انقلاب پایداری بیش از آنچه انتظار میرفت سرعت پیدا کرد و حتی طیف گستردهتری از مسائل زیست محیطی و اجتماعی را دربرگرفت.
از آنجا که مصرفکنندهها و سرمایهگذاران خواستار تغییراتی اساسی در این زمینه هستند، منابع سود از شرکتهای پیشکسوت بزرگ، به سوی شرکتهای شورشی تغییر پیدا میکند و با اینکه بیشتر شرکتهای بزرگ وعده دادهاند تولید کربن خود را به صفر برسانند، مدیران این انقلاب را نادیده میگیرند. اشتباه نکنید؛ این یک انقلاب واقعی است.
به یاد میآورید در اوایل سالهای ۲۰۰۰ وقتی شرکتها فهمیدند که باید دیجیتالی شوند، توسعهدهنده وب استخدام میکردند؟ آنها خیلی زود فهمیدند که این واکنش در برابر وظیفه بزرگی که در دست دارند، کاملا ناکافی است، وظیفه آنها نیاز به تغییر شکل سازمانها، محصولاتشان و کل صنعت بود تا بتوانند از عهده تقاضاها و فرصتهای اقتصاد دیجیتال برآیند.
امروز اتفاق مشابهی در حال رخ دادن است و مدیران به استخدام کارشناسان پایداری روی آوردهاند تا این تحول را هدایت کنند. این شروع کار است، اما برای پیش رفتن در این انقلاب قریبالوقوع، کافی نیست. این مسوولیت ترسناک است و زمانی برای از دست دادن وجود ندارد. ما مجبوریم اقتصاد جهانی را که بر اصول دسترسی نامحدود به منابع بنا شده متحول کنیم و به برتری مطلق سهامداران پایان دهیم.
سرعت بالای بر هم زدن نظم موجود
این اختلالها، با سرعتی بیش از آنچه خیلیها انتظار دارند، در حال گسترش هستند. چه کسی میتوانست تصور کند خودروهای برقی به این سرعت در صنعت خودرو اختلال ایجاد کنند. این شواهد از بر هم خوردن نظم موجود در همه جا دیده میشود.
خیلی از مدیران با مشاهده چنین جنبشی، حالا به حمایت از اهداف پایداری روی آوردهاند، اما نگران هزینههای آن هستند. بهعنوان مثال، در خیلی از بخشهای صنعتی به دنبال روشهایی میگردند تا زبالههای پلاستیکی را به حداقل برسانند، اما جمعآوری و بازیافت این زبالهها یا جایگزین کردن آنها با مواد دوستدار محیط زیست، هزینهبر است.
اقدامات قاطع
۱- انتخابهای استراتژیک جسورانه داشته باشید. دامنه تغییر گسترده است و بنابراین رهبران باید ذهنیت «بر هم زدن نظم موجود» را داشته باشند. همانطور که ظهور تکنولوژیهای مالی نوآورانه، بانکها را مجبور کرد استراتژیهای خود را تغییر دهند، شرکتهای مواد غذایی باید خود را با تغییر عادتهای مشتریان وفق دهند.
۲- محصولات را بازآفرینی کنید. نوآوری پایدار یعنی تولید محصولات جدیدی که میتوانند با تولید کربن کمتر، ضایعات کمتر و تاکید بر افزایش رفاه تولید شوند. بهعنوان مثال، یونیلور خمیردندان در بستههای تجدیدپذیر درست میکند.
۳- در فعالیتهای خود بازنگری کنید. تکنولوژیهای دیجیتال فعالیتها را در صنایع متحول کردهاند و حالا پایداری هم چنین چیزی را نیاز دارد. شرکت والمارت در تلاش برای شناسایی کارآمدترین کانالهای توزیع، میزان انتشار گازهای گلخانهای و هزینههای تحویل سفارشهای آنلاین در برابر فروش در فروشگاهها را اندازه گرفته است.
۴- مشارکتهای نوآورانه شکل دهید. مسائل مربوط به پایداری گسترده و پیچیده هستند و مدیریت آن به تنهایی فراتر از ظرفیت هر شرکتی است؛ بنابراین تشکیل تیم و مشارکت بسیار ضروری است. بهعنوان مثال، حدود ۴۰ شرکت در زنجیره ارزش پلاستیک، یک اتحادیه تشکیل دادند تا ضایعات پلاستیکی را پایان دهند و برای این کار به راه حلهای نوآورانهای رسیدند.