ابرگیاهی که آلودگی هوا را جذب می‌کند

ابرگیاهی که آلودگی هوا را جذب می‌کند

دانشمندان کشف کردند که «کوتونستر فرانچتی» متراکم با برگ‌های کُرک‌دار در مقایسه با سایر بوته‌ها دست‌کم به میزان ۲۰ درصد در جذب آلودگی‌های جاده‌ای با ترافیک سنگین موثرتر است؛ اگرچه که در جاده‌های خلوت‌تر تفاوتی را نشان نمی‌دهد.

کد خبر : ۹۰۷۹۵
بازدید : ۹۷۳۲
کوتونستر فرانچتی

متخصصان نوعی «اَبَرگیاه» را شناسایی کرده‌اند که به شکل معمول در انگلستان یافت می‌شود و می‌تواند به جذب آلودگی جاده‌های شلوغ کمک کند.

دانشمندان انجمن سلطنتی باغبانی (RHS) با مقایسه انواع مختلف بوته‌ها شامل شیرخشت، زالزالک و نوش غربی (با نام علمی Thuja plicata)، اثر خارپشته‌ها را در جذب آلودگی هوا بررسی کردند.

دانشمندان کشف کردند که «کوتونستر فرانچتی» متراکم با برگ‌های کُرک‌دار در مقایسه با سایر بوته‌ها دست‌کم به میزان ۲۰ درصد در جذب آلودگی‌های جاده‌ای با ترافیک سنگین موثرتر است؛ اگرچه که در جاده‌های خلوت‌تر تفاوتی را نشان نمی‌دهد.

به گفته متخصصان، یک متر از این بوته پرپشت، قادر است تنها در مدت یک هفته، صد‌ها کیلومتر از آلودگی ناشی از خودرو‌ها را جذب کند. دکتر تیانا بانوسا، سرپرست این تحقیق، می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که در جاده‌های اصلی شهر با ترافیک سنگین، گونه‌هایی با فشردگی و سایه بیشتر و محکم و با برگ‌های کرک‌دار از قبیل کوتونستر، بیشترین میزان تاثیر را نشان می‌دهند.
ما می‌دانیم که یک پرچین یک متری متراکم که خوب روی آن کار شده، تنها ظرف هفت روز، آلودگی‌ای را که یک خودرو در مدت پیمایش ۸۰۰ کیلومتر ایجاد کرده است، پاکسازی می‌کند.» او می‌گوید، کوتونستر برای کاشت در امتداد جاده‌های شلوغ و مراکز اصلی آلودگی گزینه ایده‌آلی است؛ در حالی که در سایر مناطق و جا‌هایی که حفاظت از طبیعت مهم است، کاشت ترکیبی از گونه‌های مختلف توصیه می‌شود.

این مطالعه، بخشی از کار تحقیقی انجمن سلطنتی باغبانی، برای حل معضلات محیط زیستی از قبیل آلودگی هوا، طغیان رودخانه‌ها و موج گرما، به منظور افزایش مزایای باغ و فضای سبز به شمار می‌رود.
در حالی که یک پیمایش انجمن سلطنتی باغبانی از دو هزار و ۵۶ نفر از مردم نشان می‌داد که آلودگی هوا یک‌سوم (۳۳ درصد) از جمعیت را تحت تاثیر قرار داده، اما تنها شش درصد افراد در راستای کاهش این تاثیر در باغ‌های خود، گامی موثر برداشته‌اند.
حدود ۸۶ درصد از افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی «یوگاو» (YouGov) بیان داشتند که به مسائل زیست محیطی اهمیت می‌دهند؛ در حالی که ۷۸ درصد نگران تغییرات آب‌وهوایی هستند. انجمن سلطنتی باغبانی امیدوار است که از این علاقه عمومی استفاده و افراد را ترغیب کند تا در مورد کمک به محیط زیست در باغچه‌های خود فکری کنند.

پروفسور آلیستیر گرفیتس، مدیر انجمن خیریه علم و جامعه، می‌گوید: «ما مدام اَبَرگیاه‌های جدید باکیفیت‌ها و خواص منحصربه‌فرد را شناسایی می‌کنیم، که در تلفیق با سایر گیاهان، مزایای بهینه‌سازی شده‌ای را که برای ساکنان حیات‌وحش نیز بهتر است، فراهم می‌کنند.
برای مثال ما دریافتیم که پوشش گیاهی پیچک یا عشقه روی دیوار، در سرمایش ساختمان‌ها و زالزالک و برگنو در کمک به کنترل شدت بارش‌های تابستانی و همچنین کاهش طغیان‌های منطقه‌ای رودخانه‌ها موثرند. اگر این گیاهان در باغچه‌ها و فضای سبز که این مسائل زیست‌محیطی بسیار رایج است کاشته شوند، می‌توانیم برای مقابله با تغییرات آب‌وهوایی، دگرگونی‌های زیادی ایجاد کنیم.»

دانشمندان انجمن سلطنتی باغبانی در حال حاضر به مرکز هیلتاپ، باغ‌های وقفی و اهدایی در ویسلی ساری، نقل‌مکان کرده‌اند؛ جایی که دارای امکاناتی از قبیل فضا‌های نمایشگاهی و باغ‌های «آزمایشگاه عمومی» است تا به آن‌ها امکان دهد درباره این مناطق تحقیق کنند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید