از بین بردن ویروس کرونا در مکان‌های بسته با دستگاهی جديد

از بین بردن ویروس کرونا در مکان‌های بسته با دستگاهی جديد

این دستگاه تصفیه طوری برنامه ریزی شده که در طول روز به عنوان فیلتر هوا کار می‌کند و در شب سطوح را ضدعفونی می‌کند.

کد خبر : ۹۱۳۹۰
بازدید : ۱۰۳۳۸
دستگاه معدوم کردن ويروس کرونا

محققان اتریشی دستگاهی قابل حمل و نسبتا کوچک ساخته‌اند که هوای داخل اتاق را تصفیه و سطوح را ضدعفونی می‌کند. این دستگاه قادر است ۹۹،۹ درصد باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد از جمله ویروس کرونا.

در فهرست اقداماتی که برای جلوگیری از شیوع ویروس سارس-کوو۲ تهیه شده، ضدعفونی و تصفیه هوا در بالای لیست قرار دارد. بر اساس تحقیقات انجام شده سطوح تمیز و هوای پاک گسترش هرگونه ویروس یا باکتری را کاهش می‌دهند.

در همین راستا محققان موسسه TU در وین و انستیتیو تکنولوژی اتریش AIT یک دستگاه متحرک ابداع کرده‌اند که هردوی این کار‌ها را انجام می‌دهد، یعنی سطوح را ضدعفونی و هوا را نیز تصفیه می‌کند.

موسسه TU وین مسئولیت طراحی، بخش مکانیک و الکترونیک این دستگاه را بر عهده داشته و انستیتیو تکنولوژی اتریش بخش میکروبیولوژی را انجام داده است. در آنجا مسئله بر سر انتخاب نوع ماده ضدعفونی کننده بود که بالاخره محققان این بخش تصمیم به استفاده از هیدروژن پراکسید یا آب‌اکسیژنه به عنوان ماده ضدعفونی‌کننده گرفته‌اند.

در این پروژه همچنین شبکه نوآوری EIT که بخشی از انستیتو تکنولوژی و نوآوری اروپاست، مشارکت داشته است. شرکت‌های دیگری نیز در ساخت بخش‌های مختلف این دستگاه همکاری کرده‌اند. این دستگاه جدید پاک‌سازی برای استفاده در منازل، دفاتر کار و مطب پزشکان طراحی شده و حجم آن متوسط با وزنی حدود ۲۰ کیلوگرم است.

ضدعفونی با آب اکسیژنه

دستگاه برای ضدعفونی، ذرات بسیار ریز را که حاوی یک دهم درصد آب‌اکسیژنه هستند به هوا می‌فرستد. میزان ضدعفونی‌کنندگی این دستگاه به گونه‌ای است که می‌تواند ۹۹،۹ درصد از تمامی باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین ببرد.

بدین منظور بایستی ذرات متصاعدشده از دستگاه، تمامی سطوح داخل اتاق را بپوشانند. کلارا پوگنر، یکی از مهندسان تحقیق در مرکز منابع بیولوژیک و سلامتی اتریش گفته: «ما باید اندازه مناسب این ذرات را به دست می‌آوردیم چرا که اگر ذرات بسیار بزرگ و سنگین باشند به سمت زمین رفته و کف اتاق می‌نشینند و اگر زیادی سبک باشند اصلا روی هیچ سطحی ننشسته و در هوا معلق می‌مانند.»

استفاده کنندگان از این دستگاه باید بزرگی اتاق و محلی را که اتاق در آن قرار دارد به دستگاه بدهند بعد از آن مدت زمان ضدعفونی به طور خودکار تنظیم می‌شود.
این دستگاه توانایی تصفیه ۱۵۰۰ میلی‌متر مکعب هوا در هر ساعت را دارد. بدین ترتیب برای یک فضای ۷۰ مترمربعی، حدود سه ساعت زمان برای تصفیه هوا لازم است. بعد از این مدت دستگاه به حالت فیلتر در می‌آید و ماده ضدعفونی کننده را از هوای اتاق مکیده و خارج می‌کند.

پوگنر می‌گوید: «ما میزان غلظت ماده ضدعفونی را طوری طراحی کرده‌ایم که ضرری برای سلامتی نداشته باشد. اما توصیه می‌کنیم در هنگام ضدعفونی کردن اتاق، کسی داخل آن نباشد.» به گفته این محقق، فیلتر استفاده شده در دستگاه از نوعی است که می‌تواند ذرات متصاعد شده هنگام حرف زدن، عطسه کردن و سرفه کردن را در خود جمع کند.

این دستگاه تصفیه طوری برنامه ریزی شده که در طول روز به عنوان فیلتر هوا کار می‌کند و در شب سطوح را ضدعفونی می‌کند.

علیه تمام باکتری‌ها و ویروس‌ها از جمله کرونا

دستگاه هنوز برای ویروس کرونا امتحان نشده، اما باکتری‌هایی را که مقاومت آن‌ها بیشتر از سارس-کوو۲ است از بین برده است. تنها استثنا باکتروفاژ‌ها (باکتری‌هایی که می‌توانند ویروس‌ها را از بین ببرند) و ویروسی است که به باکتری‌ها حمله می‌کند.

از آنجایی که دستگاه در حالت ضدعفونی تا ۹۹،۹ درصد این ارگانیسم‌ها را از بین می‌برد، می‌توان نتیجه گرفت که ویروس کرونا نیز شانسی برای زنده ماندن ندارد. کلارا پوگنر می‌گوید: «وقتی کسی یک سنگ سخت را بشکند حتما می‌تواند یک سنگ نرم‌تر را هم خرد کند.»

این دستگاه تصفیه و ضدعفونی از نیمه دوم سال جاری میلادی در بازار عرضه خواهد شد. تا آن زمان باید وزن دستگاه کمتر شود. برای مدل آزمایشی، مواد خیلی سبک استفاده نشده‌اند. همچنین مراحل اداری مجوز استفاده از این دستگاه نیز هنوز طی نشده است.

پیش از آن نیز باید درباره حق امتیاز مخترع تصمیم‌گیری شود. قانونا هر چهار موسسه‌ای که در این پروژه مشارکت داشته‌اند بسته به سهم مشارکت‌شان این حق را در اختیار خواهند داشت. در قرارداد ساخت این دستگاه یک نماینده به صورت اسپین آف درنظر گرفته شده که کار بازاریابی و تولید را بر عهده دارد. سناریوی دیگر فروش دانش فنی به یک شریک بهره‌برداری است.
منبع: دويچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید