از کجا بفهمیم به کرونا مبتلا شدیم یا نه؟

از کجا بفهمیم به کرونا مبتلا شدیم یا نه؟

حداکثر ۲۰ درصد از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، هیچ علائمی نداشتند. با این وجود، بروز برخی علائم این احتمال را به وجود می‌آورند که شما قبلا به ویروس کرونا آلوده شده اید، بدون اینکه خودتان متوجه شده باشید. مثلا اگر حدود سه ماه است که احساس خستگی مفرط دارید، این نشان علامت می‌دهد که ممکن است به کرونا آلوده باشید.

کد خبر : ۹۲۶۷۲
بازدید : ۵۴۶۰
انتی بادی کرونا
فرادید | کووید ۱۹ بیش از آنچه که در ابتدا تصور می‌کردیم وجود دارد و سبب آسیب رساندن به سلامتی افراد می‌شود. اما برخی اوقات نیز ممکن است، افراد به ویروس مبتلا شده و بدون اطلاع از آن بهبود یافته باشند.

به گزارش فرادید، ویروس کرونا همچنان گسترش می‌یابد و در بسیاری از موارد قابل تشخیص است، اما در برخی موارد علائم اولیه آن به بیماری‌های دیگر شباهت دارد و در این حالت افراد مبتلا می‌خواهند بدانند که آیا به کرونا مبتلا شده و به کمک پزشک نیاز دارند؟


یک راه برای دانستن تفاوت کووید ۱۹ با دیگر بیماری‌ها این است که ویروس کرونا می‌تواند حدود ۲ هفته یا بیشتر بماند و همچنین باعث ایجاد تب شده و نفس کشیدن را برای شما سخت کند.

چگونه بفهمیم به کرونا مبتلا شدیم؟

اگر سرفه خشکی داشتید که از بین رفتن آن مدت زیادی طول کشید، می‌تواند نشانه کووید ۱۹ باشد. این سرفه متفاوت از سرفه ناشی از سرماخوردگی است، زیرا سرفه ناشی از کرونا به صورت خفیف شروع می‌شود و در طی ۵ تا ۷ روز آینده بدتر خواهد شد.

در طول همه گیری، به ما گفته شد که مرتباً دستان خود را بشویید و از دست زدن به صورت خودداری کنید. یکی از دلایل این امر این است که ویروس کرونا می‌تواند بر روی چشمان شما تأثیر بگذارد. اگر به التهاب ملتحمه (چشم صورتی)، آبریزش چشم یا تاری دید مبتلا شده اید، ممکن است به دلیل ویروس باشد.

کووید ۱۹ می‌تواند بر قلب شما نیز تأثیر بگذارد. این ویروس می‌تواند باعث ضرب و شتم سریع یا بال زدن یا کوبیدن آن شود. ممکن است در سینه خود احساس تنگی نفس هم داشته باشید، همه این موارد حتی پس از پاکسازی بدن توسط ویروس نیز ممکن است اتفاق بیفتد.
اپیزود‌هایی از این دست در موارد خفیف تا ۲ هفته و در موارد جدی‌تر به مدت ۶ هفته قابل مشاهده هستند.

احساس خستگی یکی از علائم رایج کووید ۱۹ است؛ بنابراین اگر احساس خستگی مفرط داشتید که با خواب زیاد هم بهتر نمی‌شد، می‌تواند نشانه‌ای از ویروس باشد. این احساس می‌تواند روز‌ها و گاهی هفته‌ها بعد دوباره برگردد.

حداکثر ۲۰ درصد از افرادی که به کووید ۱۹ مبتلا شده اند، هیچ علائمی نداشتند. با این وجود، بروز برخی علائم این احتمال را به وجود می‌آورند که شما قبلا به ویروس کرونا آلوده شده اید، بدون اینکه خودتان متوجه شده باشید. مثلا اگر حدود سه ماه است که احساس خستگی مفرط دارید، این نشان علامت می‌دهد که ممکن است به کرونا آلوده باشید.

گفته شده که بسیاری از بیماری‌های ویروسی می‌توانند تا ۱۲ هفته بعد از ابتلا، احساس خستگی را در فرد ایجاد کنند. علائم احتمالی گسترده بعید به نظر می‌رسد که در همه یکسان باشد، اما معمولاً شامل خستگی، سردرد و درد عضلات یا مفاصل می‌شود.

اگر به نظر رسید طعم غذا‌ها و نوشیدنی‌ها متفاوت از حد معمول است (یا طعم خاصی ندارند)، یا اگر نمی‌توانستید بویایی برای چند هفته بدست آورید، ممکن است به ویروس کرونا آلوده باشید.

آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که بدن شما برای مقابله با عفونت ایجاد می‌کند. تنها راه برای اطمینان از اینکه آیا شما کووید ۱۹ داشته اید این است که آزمایش آنتی بادی را انجام دهید که البته این روش کاملا قابل اطمینان نیست.

آزمایش‌های آنتی بادی وجود دارند، اما به طور گسترده در دسترس افراد قرار ندارند. این آزمایش فقط به شما می‌گوید که ممکن است در برخی از دوره‌های گذشته به کووید ۱۹ مبتلا شده باشید، اما نشان نمی‌دهد که چه زمانی آلوده بوده اید یا اینکه از ابتلا به کووید ۱۹ مصون خواهید ماند یا در واقع هر آنتی بادی موجود در بدن شما تا چه مدت دوام خواهد آورد.

دانشمندان مطمئن نیستند که آنتی بادی‌ها چه مقدار می‌توانند از شما در گرفتن مجدد کرونا محافظت کنند. اما برخی مطالعات نشان می‌دهد، افرادی که این آنتی بادی‌ها را دارند کمتر دچار کووید ۱۹ می‌شوند.

از کجا بفهمیم به کرونا مبتلا شدیم یا نه؟
آنچه کووید ۱۹ می‌تواند انجام دهد

پزشکان همچنان در مورد اثرات کوتاه مدت و بلند مدت ویروس کرونا بر روی بدن شما اطلاعات کسب می‌کنند. معمولاً هنگامی که فرد آلوده در نزدیکی شما با سرفه، عطسه یا گفتگو قطراتی را به هوا می‌فرستد، ویروس با شما تماس می‌گیرد. این ویروس به راحتی بین افراد در فاصله ۶ فوت از یکدیگر گسترش می‌یابد، یک فرد آلوده حتی اگر احساس بیماری نکند هم می‌تواند ویروس کرونا را پخش کند.

وقتی ویروس وارد بدن شد، معمولاً در سلول‌هایی قرار می‌گیرد که بینی، حفره سینوس و گلو شما را پوشانده اند؛ و علائمی را در شما به وجود می‌آورند.
علائم همچنان وجود دارند، اما ممکن است تا ۲ هفته چیزی احساس نکنید، زیرا ویروس شروع به حمله به سلول‌های سالم و تولید مثل می‌کند، اما شما می‌توانید آن را به دیگران منتقل کنید حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشید.

اولین علائمی که به طور معمول ظاهر می‌شوند شامل تب، سردرد، گلودرد و سرفه خشک است. همچنین ممکن است علائمی همچون تنگی نفس، لرز، تب، بدن درد، از دست دادن حس بویایی یا چشایی، خستگی غیرمعمول، گرفتگی یا آبریزش بینی و حالت تهوع یا اسهال داشته باشید.

البته این علائم می‌تواند ناشی از بیماری دیگری نیز باشد، ممکن است به آنفولانزا، سرماخوردگی، برونشیت یا استرپتوکوک مبتلا شده باشید. بسته به علائم شما، پزشک ممکن است از شما بخواهد برای انجام آزمایش ویروس کرونا به آزمایشگاه مراجعه کنید.

از کجا بفهمیم به کرونا مبتلا شدیم یا نه؟

چگونه می‌توان فهمید، کرونا ریه را درگیر کرده است؟

افرادی که بیشترین احتمال ابتلا به یک بیماری تنفسی جدی در صورت ابتلا به کووید ۱۹ را دارند، کسانی هستند که حداقل ۶۵ سال سن دارند، باردار هستند و یا با مشکلات دیگری مانند بیماری‌های قلبی یا ریوی و دیابت مواجه هستند.

اگر سیستم ایمنی بدن شما نتواند کووید ۱۹ را در هفته اول تسلیم کند، ممکن است ویروس به داخل ریه‌های شما منتقل شود. در آنجا، به سلول‌ها حمله کرده و رسیدن اکسیژن به خون را دشوار می‌کند، سپس نفس کشیدن سخت می‌شود، که در نهایت باعث ایجاد ذات الریه می‌شود.

در واقع سطح اکسیژن در خون شما به طور خطرناکی پایین می‌آید و احتمالاً برای نفس کشیدن به یک دستگاه تنفس احتیاج پیدا کنید که در این مواقع اشعه ایکس و سی تی اسکن می‌توانند قسمت‌های زیادی از ریه شما را بدون هیچ گونه هوایی نشان دهند.

سیدمهدی فرساد، فوق تخصص جراحی قفسه سینه، درمورد درگیری ریه در زمان ابتلا به کرونا گفته است که «در حال حاضر اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند از نوع خفیف است، هیچ درگیری ریوی ندارند و دوره درمان آن‌ها کوتاه است، اما در برخی درگیری ریوی به صورت خفیف و مزمن نیز وجود دارد.

به گفته فرساد، درگیری ریوی معمولا در هفته دوم این بیماری اتفاق می‌افتد و علائم این درگیری شامل درد بین دو کتف، درد شانه، قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه و کاهش یا از دست دادن حس بویایی و چشایی است. او می‌گوید که بیماران با توجه به این علائم و بروز هر کدام باید به پزشک مراجعه کنند. وجود این علائم نشان از درگیری ریه یا درگیری پرده جنب دور ریه دارد.

چگونه بفهمیم به کرونای انگلیسی مبتلا شدیم؟

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا، درباره نحوه تشخیص کرونای معمولی از کرونای جهش یافته انگلیسی گفته بود که اگر فردی دچار علائم کرونا شد ابتدا باید آزمایش PCR بدهد و چنانچه نتیجه آزمایش مثبت شد و بیمار علائم اپیدمیولوژیک مثبت را داشت، حتما باید برای بررسی بیشتر و دادن نمونه به آزمایشگاه پاستور مراجعه کند تا تشخیص داده شود که به کرونای جهش یافته یا نوع معمولی این بیماری مبتلا شده است.

مردانی اضافه کرد: «تست PCR به طور مشترک برای هر دو نوع کرونا مثبت می‌شود. برای تشخیص جهش کروموزومی حتما باید توالی سکانس‌های ژنتیکی بررسی شود که امکان را در حال حاضر فقط آزمایشگاه پاستور دارد. از طریق علائم بیماری نمی‌توان فرم جهش یافته را از نوع معمولی تشخیص داد و برای این کار حتما باید آزمایش تخصصی انجام شود.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید