افزایش قیمت دلار

افزایش قیمت دلار

ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۲هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می‌رفت که ۴۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

کد خبر : ۹۳۶۹۱
بازدید : ۲۲۹۵

قیمت دلار

جناح‌های بزرگ سیاسی داخل کشور نسبت به مذاکرات هسته‌ای دیدگاهی دوگانه دارند. دسته‌ای باور دارند در راه رسیدن به توافق هسته‌ای، مشکلات زیادی وجود دارد که بیشتر ازسوی طرف آمریکایی است.

در سوی دیگر، گروهی اعلام کردند که مذاکرات پیشرفت محسوسی داشته است. معامله‌گران بازار ارز خود را با اخبار‌های منتشرشده از هر جناح هماهنگ کرده‌اند.

آرایش جناحی در بازار دلار

بازار ارز صحنه اختلاف‌های جناحی شده است. این دیدگاهی است که توسط برخی از معامله‌گران بازار ارز مطرح می‌شود. در هفته‌های اخیر بازار ارز تحت‌تاثیر مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است. در روز‌هایی که بازار بیشتر تحت‌تاثیر اخبار مثبت قرار داشت، قیمت با سرعت در مسیر کاهشی قرار می‌گرفت و در روز‌هایی که خبر‌های منفی به بازار مخابره می‌شد، روند قیمت صعودی می‌شد.
هفته گذشته اوضاع به کام کاهشی‌ها بود و بالا رفتن احتمال توافق موجب شد که اسکناس آمریکایی بیش از ۸ درصد از ارزش خود را از دست بدهد. با طولانی‌تر شدن مذاکرات و مخابره اخبار منفی به بازار در هفته جاری، گردونه به سود افزایشی‌ها چرخید و قیمت دلار توانست خود را به میانه کانال ۲۲‌هزار تومانی برساند.
ساعت ۴ بعدازظهر روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی با قیمت ۲۲هزار و ۴۵۰ تومان به فروش می‌رفت که ۴۵۰ تومان بیشتر از روز دوشنبه بود.

خبر‌های دولتی مثبت به بازار

به گفته فعالان، روز گذشته خبر‌های متناقضی از جناح‌های مختلف به بازار رسید،، ولی در مجموع اوضاع به سود افزایشی‌ها چرخید. در ابتدای روز، سخنگوی دولت اعلام کرد، عمده اختلافات درخصوص رفع تحریم‌ها در مذاکرات وین حل و فصل شده است.
این خبر می‌توانست تا حدی انتظارات افزایشی بازار را تعدیل کند. ربیعی در خبر دیگری که برای بازار مثبت تلقی می‌شد، عنوان کرد، مذاکره بین ایران و عربستان نیز در سطح نمایندگان ویژه دو دولت در حال انجام است و روند آن مثبت است.
به گفته تحلیلگران، خبر‌هایی که نشان از کاهش تنش‌ها و بالا رفتن احتمال لغو تحریم‌ها باشد، موجب افزایش فعالیت فروشندگان در بازار ارز می‌شود. با این حال خبر‌های دیگری به بازار رسید که احتمال کاهش تنش‌ها را دور از انتظار می‌دانست.

خبر‌های مذاکره‌ای مخالفان دولت

به گزارش خبرگزاری تسنیم، پرس تی‌وی مطلع شد آمریکا با اصرار بر عدم لغو ۵۰۰ تحریم برجامی، عامل گره‌خوردن مذاکرات در وین است. بر اساس آنچه پرس تی‌وی گزارش کرده است، باقی‌ماندن تحریم این ۵۰۰ نهاد و فرد باعث می‌شود که ایران نتواند از منافع اقتصادی برجام استفاده کند.
این گزارش افزوده است؛ زیاده‌خواهی آمریکا در این راستا، بر‌خلاف ماده ۲۹برجام، مانع عادی شدن روابط تجاری و اقتصادی ایران با جهان خواهد شد. از نگاه فعالان، بازار دیروز این خبر را با توجه به طولانی‌تر شدن روند مذاکرات جدی‌تر گرفت و در مسیر افزایشی حرکت کرد.

دام نوسانات تا انتخابات

مشخص نیست کدام گروه یا دسته در حال‌حاضر سیگنال صحیح را به معامله‌گران ارزی ارسال می‌کند. با این حال به نظر می‌رسد تا زمان انتخابات ریاست جمهوری، در صورتی‌که در توافقات هسته‌ای اتفاق جدیدی رخ ندهد، اخبار‌های مثبت و منفی زیادی به بازار مخابره شوند. در این شرایط احتمال دارد که سرعت خرید و فروش‌ها شدت بگیرد و معامله‌گران با احتیاط بیشتری در بازار فعالیت کنند.

به‌نظر می‌رسد کمتر کسی طی یک ماه آینده دست به خرید و فروش‌های بلندمدت بزند، ولی نوسان‌گیران با قدرت بیشتری در بازار ظاهر خواهند شد. در این شرایط، به‌نظر می‌رسد بازارساز وظیفه دارد یک کریدور قیمتی برای دلار تعریف کند و اجازه ایجاد تغییرات شدید را به نوسان‌گیران ندهد.
بازارساز بهتر است قیمت دلار را به یک کف و سقف مشخص هدایت کند و نوسانات را در آن مدیریت کند. اگر بازارساز اصرار کند که قیمت‌ها را با ارزپاشی پایین بیاورد، ممکن است با حملات سفته‌بازانه مواجه شود. بازار ارز بیش از هر زمانی نیاز به ثبات دارد، نه رفت و برگشت‌های قیمتی شدید.

در ۱۵ روز گذشته، دلار در ابتدا از کانال ۲۴ هزار تومان به زیر کشیده شد و تا محدوده ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومانی افت کرد. پس از آن طی ۳ روز به بالای ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. چنین نوسانات شدیدی، بار دیگر توجهات به سوی بازار ارز را بیشتر می‌کند و آن را به‌عنوان مکان مناسبی برای سفته‌بازی مورد توجه افراد قرار خواهد داد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید