کاهش ۸۰ درصدی مرگ ناشی از کرونا با یک دوز آسترازنکا

کاهش ۸۰ درصدی مرگ ناشی از کرونا با یک دوز آسترازنکا

واکسن آسترازنکا رایج‌ترین واکسن مورد استفاده در بریتانیا است و تاکنون بیش از ۲۷ میلیون دوز آن تزریق شده است.

کد خبر : ۹۳۷۰۸
بازدید : ۲۲۴۳
تزریق واکسن کرونا
دریافت واکسن، به میزان قابل توجهی خطر ابتلای وخیم یا مرگ افراد به دلیل کووید-۱۹ را کاهش خواهد داد


تحقیقی جدید نشان می‌دهد تنها یک دوز از واکسن آسترازنکا/آکسفورد خطر مرگ شخص در اثر ابتلا به کووید-۱۹ را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد. این آمار برای هر دو دوز واکسن فایزر به ۹۷ درصد می‌رسد.

آخرین اطلاعات سازمان بهداشت عمومی انگستان نیز بر تاثیر دو واکسن اصلی موجود در بریتانیا در ایجاد مصونیت دربرابر ویروس کرونا تاکید دارد. بر اساس تخمین‌ها این واکسن‌ها از زمان توزیع تاکنون جان دست‌کم ۱۰ هزار نفر را نجات داده‌اند.

ارزیابی دیگری از طرف سازمان بهداشت عمومی انگلستان همچنین تایید می‌کند تنها یک دوز از واکسن آسترازنکا یا فایزر به شدت در زمینه کاهش خطر بستری شدن در بیمارستان، به ویژه در افراد ۸۰ ساله و بالاتر، موثر است.

مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا، گفت یافته‌های سازمان بهداشت عمومی انگلستان باعث می‌شود شهروندان «نفس راحتی بکشند و بدانند بعد از دریافت واکسن خطر ابتلای وخیم به بیماری یا بستری شدن در بیمارستان به دلیل این ویروس به نحوی قابل توجه کم می‌شود.»

این یافته‌ها بعد از آن اعلام شد که دولت تایید کرد محدودیت‌های قرنطینه بیشتری هم در انگلستان برداشته خواهد شد و افراد از دوشنبه آینده، ۱۷ مه، قادر خواهند بود در رستوران‌ها غذا میل کنند، به سفر خارج از کشور بروند و عزیزان خود را در آغوش بکشند.

بوریس جانسون هنگام صحبت در مصاحبه مطبوعاتی دفتر نخست‌وزیری گفت انگلستان «در مسیر خود» قرار دارد تا به تمام محدودیت‌های قانونی تا ۲۱ ژوئن پایان دهد و افزود خبررسانی بعدی در ماه جاری میلادی، مه، انجام خواهد شد تا تعیین کند که آیا نیازی به گواهی بهداشتی ویروس کرونا و رعایت فاصله‌گیری اجتماعی وجود دارد یا خیر.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: «رفع محدودیت‌ها حاکی از گامی مهم در مسیر پیش رو برای بازگشت به حالت عادی است و من مطمئن هستم که قادر خواهیم بود فراتر از آن هم برویم.»

بعد از سقوط «ادامه‌دار» موارد ابتلا، پذیرش در بیمارستان و نرخ مرگ در بریتانیا سطح خطر کووید-۱۹ در این کشور نیز کاهش یافت. چهار دکتر ارشد بریتانیا گفته‌اند سطح خطر به دلیل موفقیت محدودیت‌های فاصله‌گیری اجتماعی و توزیع و تزریق واکسن‌ها کاهش یافته است.

برای تعیین خطر مرگ حاصل از کووید در میان افراد واکسن‌زده، سازمان بهداشت عمومی انگلستان تعداد افرادی که به‌تازگی علامت نشان داده و پاسخ آزمایش آن‌ها بین دسامبر و آوریل مثبت بوده را با تعداد افرادی که طی ۲۸ روز از زمان دریافت نتیجه مثبت آزمایش خود فوت کرده‌اند، بررسی کرده و آن‌ها را با توجه به وضعیت واکسن‌زدنشان با یکدیگر مقایسه کرده‌اند.

نتایج نشان داد در موارد ابتلا به کووید-۱۹ در میان افرادی که تنها یک دوز از هر یک از واکسن‌های فایزر یا آسترازنکا را دریافت کرده‌اند نسبت به کسانی که هیچ واکسنی نزده‌اند، مصونیت بیشتری در برابر مرگ، به ترتیب ۴۴ درصد و ۵۵ درصد بیشتر، ایجاد شده است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت وقتی این آمار را با مصونیتی ترکیب کنیم که واکسن‌ها در عدم ابتلای افراد به بیماری فراهم می‌کنند معادل با مصونیتی تقریبا ۸۰ درصدی در برابر مرگ حاصل از این بیماری در میان افرادی است که دست‌کم یک دوز واکسن دریافت کرده‌اند.

واکسن آسترازنکا رایج‌ترین واکسن مورد استفاده در بریتانیا است و تاکنون بیش از ۲۷ میلیون دوز آن تزریق شده است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان گفت اطلاعات موجود نشان می‌دهد مصونیت در برابر مرگ حاصل از کووید در واکسن فایزر برای افرادی که دوز دوم واکسن خود را حداقل ۷ روز قبل از پاسخ مثبت آزمایش ابتلا به ویروس کرونا دریافت کرده‌اند حتی بیشتر و حدود ۶۹ درصد است.

این سازمان افزود ترکیب این آمار با مصونیت ایجاد شده در گرفتن ویروس معادل با مصونیت ۹۷ درصدی در برابر مرگ برای افرادی است که هر دو دوز واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند.

بر اساس گزارش دیگری از سازمان بهداشت عمومی انگلستان، دریافت تنها یک دوز از واکسن آسترازنکا ۷۳ درصد مصونیت بیشتر دربرابر پذیرش در بیمارستان برای افراد ۸۰ ساله و بالاتر فراهم می‌آورد و این آمار برای هر دو دوز واکسن فایزر به ۹۳ درصد می‌رسد.

هنوز اطلاعاتی کافی درباره هر دو دوز واکسن آسترازنکا وجود ندارد، چون این واکسن یک ماه بعد از واکسن فایزر توزیع شده است. همان‌طور که سازمان بهداشت عمومی انگلستان اشاره می‌کند مصونیت بالایی که واکسن‌ها ارائه می‌کنند به طور ویژه درباره آن گونه از ویروس کرونا که نخستین‌بار سال گذشته در کنت شناسایی شد، صادق است.

مطالعات در جریان است تا تشخیص دهد واکسن‌های موجود چگونه در برابر سایر گونه‌های شایع ویروس کرونا عمل می‌کنند و این در حالی است که دانشمندان معتقدند در برابر گونه‌های دیگر هم موثر خواهند بود.

دکتر ماری رمزی، دبیر ایمن‌سازی سازمان بهداشت عمومی انگلستان، گفت: «دریافت واکسن به نحوی قابل توجه خطر ابتلای وخیم یا مرگ شما در اثر کووید-۱۹ را کاهش خواهد داد. همچنین به شدت احتمال ابتلای شما یا انتقال آن به دیگران را کاهش می‌دهد. بسیار حیاتی است که وقتی فرصت آن به شما داده می‌شود هر دو دوز واکسن خود را دریافت کنید.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید