ناسا با کاوشگر داوینچی به سیاره زهره می‌رود

داوینچی پلاس یک ماموریت برنامه ریزی شده برای کاوشگر ارسالی جو به سیاره زهره است. ماموریت داوینچی همراه با ماموریت وریتاس، که به مطالعه ونوس می‌پردازد، در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۱ توسط ناسا انتخاب شدند تا بخشی از برنامه کشف آن‌ ها باشد

ناسا با کاوشگر داوینچی به سیاره زهره می‌رود
فرادید| ناسا دو ماموریت جدید را برای مطالعه نزدیکترین همسایه زمین، سیاره زهره، انتخاب کرده است. هدف این ماموریت‌ها فهمیدن این است که زهره با وجود داشتن ویژگی‌های مشترک بسیاری با زمین چگونه به یک سیاره جهنمی تبدیل شده است. ممکن است زهره اولین جهان قابل سکونت، با اقیانوس و آب و هوای مشابه زمین، در منظومه شمسی بوده باشد.

به گزارش فرادید؛ پس از یک روند رقابتی و بررسی‌های چند باره، این دو ماموریت به خاطر ارزش علمی بالقوه و امکان اجرای برنامه توسعه، از میان چهار طرح نهایی در رقابت ۲۰۱۹ Discovery ناسا انتخاب شدند. ناسا حدود ۵۰۰ میلیون دلار برای توسعه هر ماموریت در نظر گرفته است و انتظار می‌رود هریک در بازه سال‌های ۱۴۰۷ تا ۱۴۰۹ پرتاب شوند. این دو ماموریت به شرح زیر است:

ماموریت داوینچی پلاس (+DAVINCI)
ناسا با کاوشگر داوینچی به سیاره زهره می‌رود

هدف ماموریت داوینچی پلاس مطالعه شکل گیری و تکامل جو سیاره زهره و بررسی این موضوع است که آیا سیاره زهره تا کنون اقیانوس داشته یا نه. طی این ماموریت کاوشگری کروی شکل در جو ضخیم زهره فرود خواهد آمد تا گاز‌های نجیب و سایر عناصر تشکیل دهنده ناهید را بررسی کند تا بفهمد چرا جو سیاره زهره در مقایسه با جو زمین تا این حد گلخانه‌ای است.

علاوه بر این، داوینچی پلاس اولین تصاویر با وضوح بالا از ویژگی‌های زمین شناختی سیاره زهره که با نام "tesserae" شناخته میشود را ارسال خواهد کرد که ممکن است قابل قیاس با قاره‌های سطح زمین باشد و نشان دهنده وجود صفحات تکتونیک در اعماق این سیاره باشد. این نخستین ماموریت امریکا پس از سال ۱۳۵۷ در سیاره زهره است و نتایج آن می‌تواند دانش ما از تشکیل منظونه شمسی و حتی فراتر از آن را بازسازی کند. محقق اصلی این پروژه جیمز گاروین از مرکز فضایی گودارد است که مدیریت پروژه را بر عهده دارد .

داوینچی پلاس همچنین میزبان ابزار طیف سنج تصویربرداری فرابنفش تا مرئی (CUVIS) خواهد بود که در گودارد ساخته شده است و ماهیت جو جذب کننده سیاره زهره را که نیمی از انرژی خورشیدی وارد شده را جذب می‌ کند، مطالعه خواهد کرد .

ماموریت وریتاس (VERITAS)
ناسا با کاوشگر داوینچی به سیاره زهره می‌رود

وریتاس سطح سیاره ی زهره را برای پی بردن به تاریخچه ی زمین شناسی این سیاره نقشه برداری خواهد کرد تا بفهمد چرا سیاره زهره در مقایسه با سیاره زمین این چنین متفاوت توسعه یافته است. مدارگرد وریتاس با یک رادار دهانه ترکیبی، تقریبا ارتفاعات سطح کل سیاره را برای بازسازی سه بعدی توپوگرافی ترسیم می‌کند و تایید خواهد کرد که آیا صفحات تکتونیکی و آتشفشانی در زهره هنوز فعال هستند یا خیر. این ماموریت همچنین با ترسیم نقشه تابش فروسرخ از سطح زهره به شناخت گونه سنگی این سیاره کمک خواهد کرد و تعیین می‌کند که آیا آتشفشان‌های فعال، در جو ناهید بخار آب آزاد می‌کنند یا نه.

محقق اصلی این پروژه سوزان اسمرکر از آزمایشگاه پیشرانش جت ناساست و مدیریت پروژه بر عهده JPL است. مرکز هوافضای آلمان، آژانس فضایی ایتالیا و مرکز ملی d'Etudes spatiales فرانسه در این پروژه همکاری می‌کنند. وریتاس میزبان Deep ۲-Space Atomic Clock خواهد بود که یک ساعت فوق دقیق است و به انجام مانور‌های مستقل فضاپیما‌ها و تقویت مشاهدات علوم رادیویی کمک خواهد کرد.

تام واگنر دانشمند پروژه دیسکاوری ناسا گفت: حیرت آور است که ما در مورد زهره دانش بسیار کمی داریم، اما ترکیب اطلاعات به دست آمده از ابرها، آتشفان‌ها و هسته زهره به ما درباره این سیاره اطلاعاتی خواهد داد که گویی دوباره آن را کشف کرده ایم .
تحقیقات انتخاب شده توسط دفتر برنامه‌های ماموریت‌های سیاره‌ای در مرکز پرواز‌ های فضایی مارشال سازمان فضایی ناسا به عنوان بخشی از پروژه دیسکاوری، مدیریت خواهد شد. هدف این برنامه ها، فراهم کردن فرصت‌های مکرر برای تحقیقات اصلی پژوهشگران و دانشمندان علوم سیاره‌ ای است.

داوینچی و ماموریت شناخت نزدیک ترین سیاره همسایه ما
ناسا با کاوشگر داوینچی به سیاره زهره می‌رود

داوینچی پلاس (+DAVINCI) یک ماموریت برنامه ریزی شده برای کاوشگر ارسالی جو به سیاره زهره است. ماموریت داوینچی همراه با ماموریت وریتاس (VERITAS)، که به مطالعه ونوس می‌پردازد، در تاریخ ۲ ژوئن ۲۰۲۱ توسط ناسا انتخاب شدند تا بخشی از برنامه کشف آن‌ ها باشد .

کاوشگر داوینچی پلاس از داخل اتمسفر سیاره زهره حرکت می‌کند، از جو آن نمونه برداری می‌کند و اندازه گیری‌ها را به سطح برمی گرداند. این اندازه گیری‌ها برای درک منشأ جو، چگونگی تکامل آن و تفاوت هایش با جو زمین و مریخ بسیار مهم هستند. اندازه گیری‌های انجام شده توسط DAVINCI + تاریخ احتمالی تشکیل آب در ناهید و فرایند‌های شیمیایی موجود در جو کمتر کشف شده‌ی آن را بررسی می‌کند. کاوشگر DAVINCI + قبل از رسیدن به سطح، تصاویر با وضوح بالا از زمین پشته‌ای سیاره ("tesserae") را ضبط می‌کند، و اولین تصاویر از سطح سیاره را از زمان فرود آمدن Venera ۱۳ متعلق به شوروی در سال ۱۹۸۱ باز می‌گرداند. همچنین اطلاعاتی را برای مطالعه سیاره جمع آوری می‌ کند. اطلاعاتی از قبیل منشأ، و تاریخ ساختاری و هواشناسی آن است.
منبع: NASA