چرا به بحران بی برقی دچار شدیم؟

چرا به بحران بی برقی دچار شدیم؟

ایران که همواره یکی از ابرقدرت‌های انرژی در جهان به شمار می‌رود، چند سالی است در تامین برق مورد نیاز کشور دچار چالش شده است. مسئولان حوزه برق نیرو معتقدند که میزان مصرف برق در تابستان به چیزی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد برق تولیدی کشور می‌رسد. برای همین وزارت نیرو در تابستان‌ها برق کم می‌آورد.

کد خبر : ۹۵۷۰۳
بازدید : ۲۹۷۹
فرادید | قطعی برق، از برنامه ریزی وزارت نیرو فراتر رفته و حالا ساعات خاموشی مناطق مختلف به حدود ۳ تا ۶ ساعت در روز رسیده است. مسئله‌ای که بیمارستان ها، صنایع و کسب و کار‌ها و مردم را دچار چالش کرده است. این در حالی است که ایران یکی از بزرگترین دارندگان منابع انرژی در جهان است، اما هر ساله در تابستان با چالش کمبود برق مواجه می‌شود.

به گزارش فرادید؛ قطعی برنامه ریزی شده برق که از اردیبهشت ماه آغاز شد، حالا در میانه تیرماه به ساعات بیشتری در شبانه روز رسیده است. در این میان بیمارستان‌ها که تا پیش از این با چالش جدی مواجه نمی‌شدند، می‌گویند که اکنون بیماران با خطرات جدی دست و پنجه نرم می‌کنند.

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص آی‌سی‌یو بیمارستان مسیح دانشوری در این رابطه می‌گوید که خاموشی هم به دردسر‌های بیمارستان‌ها اضافه شده و قطع اکسیژن و ونتیلاتور‌ها اختلال در روند درمان ایجاد کرده است.

در این میان صنایع و کسب و کار‌ها نیز، به ضرر و زیان ناشی از قطعی برق در طول روز‌های اخیر اشاره کرده اند.

البته چالش قطعی برق به اینجا ختم نمی‌شود و مردم با انتقاد از قطعی‌های چند ساعته، گفته اند که لوازم خانگی و وسایل برقی شان در این روز‌های گرم تابستان سوخته است.

چرا به بحران بی برقی دچار شدیم؟
چالش بی برقی در ایران چگونه پدید آمد؟

ایران که همواره یکی از ابرقدرت‌های انرژی در جهان به شمار می‌رود، چند سالی است در تامین برق مورد نیاز کشور دچار چالش شده است. مسئولان حوزه برق نیرو معتقدند که میزان مصرف برق در تابستان به چیزی بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد برق تولیدی کشور می‌رسد. برای همین وزارت نیرو در تابستان‌ها برق کم می‌آورد.

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق برق کشور می‌گوید که نیروگاه‌های کشور توان تولید بیش از ۵۵ هزار مگاوات را ندارند. از این رو هم‌اکنون شاهد فاصله ۱۱ هزار مگاواتی تولید و مصرف برق هستیم.

او البته این را هم می‌گوید که سال گذشته پیک مصرف برق ۵۸ هزار و ۲۵۳ مگاوات بوده است.

این درحالی است که به شکل معمول سیاست گذاران حوزه انرژی، معمولا با توجه به رشد جمعیتی، احتمال افزایش تولید صنایع و افزایش گرما، با راه اندازی نیروگاه‌های جدید تلاش می‌کنند، تا اضافه مصرف را جبران کنند.

موضوعی که کارشناسان به آن اشاره می‌کنند و معتقدند که در طول ۱۶ سال اخیر به توسعه نیروگاهی و رفع فرسودگی شبکه بی توجهی شده است.

البته مدیر کل امور بین الملل توانیر هم این موضوع را تلویحا تایید کرده و گفته که ایران برق صادراتی به هرات افغانستان را قطع می‌کند. صالحی می‌گوید که حدود ۷۰ درصد برق مورد نیاز هرات از طریق خط انتقال برق وارداتی ایران تامین می‌شود که پس از قطع کامل برق و به صفر رساندن آن برق خوبی به کشور می‌رسد.

چرا به بحران بی برقی دچار شدیم؟
بحران برق چاره‌ای دارد؟

گرچه مسئولان وزارت نیروز سعی دارند، با کاهش برق صادراتی، واردات برق از کشور‌های همجوار و دعوت مردم به کاهش مصرف برق، موضوع را مدیریت کنند. اما کارشناسان بر این عقیده اند که اگر چاره‌ای برای افزایش تولید برق نشود، کشور با چالش جدی مواجه می‌شود.

غلامعلی رخشانی مهر، معاون هماهنگی توزیع توانیر می‌گوید که در کشور حدود ۲۴ هزار مگاوات از برق تولیدی کشور به وسایل سرمایشی اختصاص دارد. پیک برق در بازه ساعت‌های ۱۲ تا ۱۸ رخ می‌دهد، اگر فرض کنیم که این اوج بار برای سه ماه رخ دهد در حدود ۴۵۰ ساعت در سال اوج مصرف داریم که برای پاسخگویی به این نیاز مصرف باید ۷ تا ۸ هزار مگاوات نیروگاه احداث شود.

در این میان حمیدرضا صالحی، رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در این رابطه پیشنهاد می‌کند که امکان استفاده از توان نیروگاه‌های کوچک مقیاس از طریق عقد قرارداد برای تأمین نیاز ماه‌های اخیر وجود دارد، چرا که این نیروگاه‌ها بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات ظرفیت خالی دارند.

البته برخی دیگر از فعالان اقتصادی نیز می‌گویند که دولت در چرخه سرمایه گذاری در صنعت برق، اختلال ایجاد کرده است.

به اعتقاد آن ها، اگر دولت از چرخه صنعت برق خارج شود و به بخش خصوصی اجازه داده شود، روند تولید برق و سرمایه گذاری در این حوزه بهبود می‌یابد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید