پیش فروش پژو پارس و تارا؛ از ضرر ۱۴۵ میلیونی تا سود ۱۰۰ میلیونی

پیش فروش پژو پارس و تارا؛ از ضرر ۱۴۵ میلیونی تا سود ۱۰۰ میلیونی

اگر جزئی‌تر به این ماجرا بنگریم پیش فروش خودروی پرتقاضایی همچون پژو پارس با قیمت مصوب حدود ۱۴۵ میلیون برای ایران خودرو فقط به معنای ضرر روی ضرر انباشتن است.

کد خبر : ۹۶۵۸۹
بازدید : ۲۸۶۳

شاید برای بسیاری از متقاضیان خودرو عجیب باشد که تولید و فروش خودرو‌هایی مثل پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۴۰۵ SLX و سمند LX برای ایران خودرو سودی ندارد و این شرکت با تولید و پیش فروش این خودرو‌ها متحمل زیان هم می‌شود، اما این یک واقعیت است که در صورت‌های مالی این شرکت منعکس شده و مورد تائید بازرسان قانونی و حسابرسان خبره نیز قرار گرفته است.

اگر جزئی‌تر به این ماجرا بنگریم پیش فروش خودروی پرتقاضایی همچون پژو پارس با قیمت مصوب حدود ۱۴۵ میلیون برای ایران خودرو فقط به معنای ضرر روی ضرر انباشتن است.

علت این امر ریشه در این واقعیت دارد که هزینه‌های تولید و قیمت تمام شده محصولات گروه پژو و سمند در گروه صنعتی ایران خودرو از قیمت فروش - فروش فوق العاده با تحویل سه ماهه و قیمت قطعی - این محصولات بر اساس آخرین قیمت مصوب شورای رقابت کمتر است و به این ترتیب فروش این خودرو‌ها برای ایران خودرو منتهی به زیان می‌شود.

ضرر و زیان تولید پژو و سمند

بر اساس گزارش‌های رسمی مالی منتشر شده از ایران خودرو در سامانه‌های بورس، این شرکت از فروش ۶۸ هزار و ۹۰۰ دستگاه خودرو از اعضای گروه پژو - برای مثال خودرو‌هایی مثل پژو پارس، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و پژو ۴۰۵ SLX- بیش از هزار و ۳۵۸ میلیارد تومان زیان متحمل شده است.

همین وضعیت درمورد خودرو‌های گروه سمند هم حاکم است به این معنی که ایران خودرو تا پایان بهار سال ۱۴۰۰ در مجموع حدود ۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه از اعضای خانواده سمند - سمند ال ایکس، سمند سورن و سورن پلاس - را به فروش رسانده و از فروش این تعداد دستگاه سمند بیش از ۲۷۲ میلیارد تومان ضرر کرده است.

روزنامه دنیای اقتصاد چندی پیش از گزارشی تحلیلی به وضعیت بررسی سود و زیان ایران خودرو پرداخت و در این گزارش خواندیم که این شرکت تنها با فروش ۳ محصول دنا، رانا و تارا سود می‌کند و در فروش باقی محصولات تولیدی خود چیزی جز زیان نصیبش نمی‌شود.

سود ۱۰۰ میلیونی تارا

از سوی دیگر آمار مالی حسابرسی نشده منتشر شده در سامانه کدال از سوی ایران‌خودرو برای سه ماهه اول سال (فصل بهار) نشان می‌دهد که هر دستگاه خودروی تارا نسخه دنده دستی حدود ۱۵۵ میلیون تومان هزینه دارد و هر دستگاه از این خودرو حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای ایران خودرو سود در بر دارد.
ضمنا هزینه تولید هر خودروی رانا پلاس بر اساس همین آمار حدود ۱۲۳ میلیون تومان و قیمت خام فروش آن حدود ۱۵۸ میلیون تومان است.

خروجی و نتیجه این وضعیت به سود مصرف کنندگانی که قدرت خرید خودرو‌هایی مثل تارا و دنا را ندارند، نیست چرا که قاعدتا ایران خودرو برای کاهش زیان خود به سوی تولید همین خودرو‌های سودده خواهد رفت و تولید و فروش خودرو‌هایی همچون پژو پارس و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و سمند در این شرکت رو به کاهش خواهد گذاشت.

منبع: کاماپرس
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید