جنجال افشاگری علیرضا زالی با واکسن و کرونا!

جنجال افشاگری علیرضا زالی با واکسن و کرونا!

پس از افشاگری بی سابقه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، مسئولان وزارت امورخارجه و بهداشت به این سخنان واکنش نشان دادند. البته مهم‌ترین واکنش مربوط به جواد ظریف بود.  در این رابطه وزیر خارجه در یادداشتی اینستاگرامی به افشاگری علیه وزارت بهداشت پرداخته است.

کد خبر : ۹۷۱۳۸
بازدید : ۳۷۰۳
فرادید | علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، روز گذشته در سخنانی بی سابقه، درباره آمار کرونا و خرید واکسن بلوا به پا کرد. او در جمع خبرنگاران از عملکرد وزارت بهداشت و وزارت امور خارجه انتقاد کرده است. پس از این اظهارات مسئولان وزارت امورخارجه و بهداشت به انتقاد از او پرداختند. در این میانه کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان رسانه‌ای نیز به سخنان زالی واکنش نشان دادند.

به گزارش فرادید؛ زالی در سخنانی بی سابقه گفت که وقتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت به ایران آمدند، ما به‌جای مشورت با آن‌ها، مدام از آن‌ها می‌خواستیم در رسانه‌ها از نظام سلامت ایران تعریف کنند. ما آمار‌های مرگ و میر را از سازمان جهانی بهداشت پنهان کردیم.

او همچنین افشا کرد که هزینه دارو‌های کرونا چند برابر واردات واکسن شده است، اما اجازه خرید واکسن ندادند، چون فکر می‌کردند گران است.

طبق گفته فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، در این مدت ۷۲۰ میلیون یورو خرج رمدسیویر شد، درصورتی که این پول باید خرج واکسن می‌شد.

زالی علاوه بر این گفت: «ما فقط برای پنج روز ذخیره واکسن داریم و نمی‌توانیم سرعت را زیاد کنیم. اگر واکسن زیاد بود، ما مراکز را دو برابر می‌کردیم.»

البته او دامنه انتقاد‌ها را گسترده‌تر کرد و با انتقاد از وزارت امور خارجه گفت: سفیران ما در کشور‌های خارجی بدنبال تأمین واکسن نبودند. با سفیر ژاپن صحبت کردم، گفت اصلا سفیر ایران دنبال واکسن نیامده است. این چه دیپلماسی‌ای است؟
اعتراف علیرضا زالی در شرایطی است که شمار مبتلایان به بیش از ۴۰ هزار مورد در شبانه روز و شمار مرگ و میر ناشی از کرونا به ۵۰۰ تن رسیده است.
جنجال افشاگری علیرضا زالی با واکسن و کرونا!

وزارت خارجه در برابر زالی و وزارت بهداشت!

پس از افشاگری بی سابقه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونای شهر تهران، مسئولان وزارت امورخارجه و بهداشت به این سخنان واکنش نشان دادند. البته مهم‌ترین واکنش مربوط به جواد ظریف بود. در این رابطه وزیر خارجه در یادداشتی اینستاگرامی به افشاگری علیه وزارت بهداشت پرداخته است.

او گفته «آقایانی که به دستگاه دیپلماسی در مورد واکسن توهین می‌کنند فقط به یک سوال پاسخ دهند: «بیش از ۲۴ میلیون واکسن‌وارداتی تا کنون و بیشتر نیاز‌های تولید داخلی را کدام دستگاه علیرغم تحریم و همه کارشکنی‌ها و... وارد کشور کرده است؟»

ظریف در این یادداشت تلویحا وزارت بهداشت را تهدید کرده است. او گفته که «نگذارید از سکوت پشیمان شویم».

علاوه بر وزیر امور خارجه، علیرضا زبیب دستیار ظریف و سید رسول موسوی، دستیار وزیر خارجه و مدیرکل شرق آسیای وزارت امور خارجه نیز به سخنان علیرصا زالی واکنش نشان دادند.

آن‌ها نیز معتقدند که کم کاری از وزارت بهداشت بوده است و وزارت امورخارجه تمام توان خود را در تهیه واکسن به کار گرفته است.

در این میان مسئولان وزارت بهداشت نیز به تایید اقدمات وزارت امور خارجه پرداختند و از علیرضا زالی انتقاد کردند.

جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت گفته که برخی کم‌لطفی‌هایی به دستگاه دیپلماسی و واکسن داخلی می‌کنند.

او همچنین گفته که دستگاه دیپلماسی پیشانی روند تامین واکسن بوده است. نمایندگان جمهوری اسلامی و سفرای ایران در کشور‌هایی مانند ژاپن و روسیه و چین و کوبا تلاش کردند و امروز نتیجه آن منجر به روند مستمر تامین واکسن کرونا شده است.
در مقابل، دانشگاه شهید بهشتی پس از بالا گرفتن انتقادها در اطلاعیه‌ای اعلام کرده که اظهارات زالی به صورت تقطیع‌شده منتشر شده است.

علت افشاگری بی سابقه زالی چه بود؟

برخی فعالان رسانه‌ای با پرداختن به افشاگری بی سابقه علیرضا زالی معتقدند که او پیش از این هم نکاتی درباره آمار‌های پنهان کرونا گفته بود، اما حالا، چون می‌داند رفتنی است، سخنان تندتری گفته است.

عباس عبدی تحلیلگر و روزنامه‌نگار در این رابطه نوشت که او می‌توانست برود تا یکی مثل وزیر جایگزین او شود. اکنون که می‌داند اوضاع خیلی بد است و او نیز ماندنی نیست روشنتر حرف زده. چنین رفتاری در ساختار‌های بسته رواج دارد.

او همچنین معتقد است سخنان علیرضا زالی و ظریف، به نوعی افشاگری علیه نمکی، وزیر بهداشت و مدیریت او در دوره کرونا بوده است.

اما در این میان برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز می‌گویند که زالی با این افشاگری‌ها به دنبال تبرئه خود از اتفاقات رخ داده در مدیریت کرونا بوده است.

برخی نیز معتقدند که افشاگری علیرضا زالی به نوعی اعتراف نامه بوده است.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    نمیدانم چرا ایشان تا الان سکوت کرده بود؟ الان که عمر دولت و مدیریت ایشان تمام شده، این حرفها، عذر بدتر از گناه است. باید ایشان و مسئولینی که کم کاری کرده اند، محاکمه شوند.

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید