کشف یک گیاه گوشت‌خوار جدید در آمریکای شمالی

کشف یک گیاه گوشت‌خوار جدید در آمریکای شمالی

به نظر می‌رسد کشمکشی است میان گوشت‌خواری و گرده افشانی، چون گیاه نمی‌خواهد حشراتی را که به آن در تولید‌مثل کمک می‌کنند، نابود کند.

کد خبر : ۹۷۱۸۱
بازدید : ۲۴۰۰

دانشمندان گیاه گوشت‌خوار جدیدی در آمریکای شمالی کشف کرده‌اند. گیاه‌شناسان دریافتند این گل سفید‌رنگ زیبا با مژک‌های چسبناکی که روی ساقه‌اش دارد شکار خود را به دام می‌اندازد.

این گیاه که حشرات ریزی را به دام می‌اندازد، تریانتا اکسیدنتالیس نام دارد و اولین گیاه گوشت‌خواری است که در ۲۰ سال اخیر شناسایی شده است.

گیاه گوشت‌خوار چیست؟

گیاهان گوشت‌خوار برای تغذیهٔ خود جانوران دیگر را به طرف خود جذب می‌کنند و به دام می‌اندازند و می‌خورند. حدود ۶۳۰ گونه گیاه گوشت‌خوار وجود دارد.بیشتر گیاهان گوشت‌خوار از حشرات تغذیه می‌کنند، اما انواع بزرگ‌تری از این گیاهان، خزندگان و پستانداران کوچک را هم شکار می‌کند.

ونوس مگس‌خوار یکی از معروف‌ترین گیاهان گوشت‌خوار است. وقتی شکار بین برگ‌های آن قرار می‌گیرد، برگ‌ها بسته می‌شوند. گل گوشت‌خوار در مناطق باتلاقی ساحل غربی آمریکای شمالی از کالیفرنیا تا آلاسکا رشد می‌کند. این گل‌ها در بیشتر مناطق شهری مشاهده می‌شوند.

پژوهشگران بر این باورند که گیاهان گوشت‌خوار بسیاری هنوز کشف نشده‌اند.

یکی از پژوهشگران این گیاه، دکتر شان گراهام می‌گوید: "گیاهان گوشت‌خوار از دوران ویکتوریا مورد توجه قرار گرفتند، شاید، چون ترتیب معمول ذهن انسان را به هم می‌زنند: اینجا گیاه است که جانور را می‌خورد. ما از شناسایی یکی از این گیاهان که در حیاط خانه‌ها در ساحل غربی آمریکا می‌روید، هیجان‌زده شدیم".
گیاه گوشت‌خوار جدید
تریانتا اکسیدنتالیس اولین گیاه گوشت‌خواری است که گیاه‌شناسان در ۲۰ سال اخیر شناسایی کرده‌اند

سرپرست این پژوهش، دکتر کوانشی لین می‌گوید:"ویژگی منحصر‌به‌فرد این گیاه گوشت‌خوار این است که حشرات را در نزدیکی گل‌هایش که حشرات گرده‌افشانی کرده‌اند به دام می‌اندازد". او در ادامه می‌گوید:"به نظر می‌رسد کشمکشی است میان گوشت‌خواری و گرده افشانی، چون گیاه نمی‌خواهد حشراتی را که به آن در تولید‌مثل کمک می‌کنند، نابود کند".

پژوهشگران دریافتند که هر چند مژک‌های روی ساقه‌ها چسبناک هستند، اما فقط ریز‌پشه‌ها و حشرات خیلی کوچک را به دام می‌اندازد. زنبور‌ها و پروانه‌ها که بزرگ‌تر هستند به دام نمی‌افتند و می‌توانند بدون هیچ آسیبی از این گل به آن گل بپرند و گرده‌افشانی کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید