چرا قیمت اجاره مسکن دوباره اوج گرفت؟

چرا قیمت اجاره مسکن دوباره اوج گرفت؟

با گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۰، اجاره بهای مسکن همچنان سیر صعودی دارد. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که مالکان به دلیل رشد نرخ تورم عمومی، درخواست رهن و اجاره بیشتری می‌کنند. این کارشناسان می‌گویند که نرخ تورم تیرماه ۴۴.۲ درصد بوده است. از این رو انتظار وجود داشت که قیمت اجاره مسکن نیز با افزایش روبرو شود. از طرفی انتظار افزایش تورم در مرداد ماه نیز شکل گرفته است و به همین دلیل بازار اجاره مسکن در مرداد ماه نیز ملتهب است.

کد خبر : ۹۷۳۴۴
بازدید : ۴۳۱۷
فرادید | بازار اجاره مسکن در حالی که ابتدای تابستان را با جهش قیمتی چشمگیر پشت سر گذاشت. حالا با گذشت دو ماه از تابستان، باز هم با افزایش قیمت روبرو شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که جهش قیمت دوباره اجاره بهای مسکن در بیشتر کلانشهر‌های کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش فرادید؛ وزارت راه و شهرسازی برای سال ۱۴۰۰ سقف ۲۵ درصدی افزایش اجاره مسکن را در نظر گرفت. اما برخلاف این قانون، اجاره بهاء در مناطق مختلف به شکل غیر رسمی بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرد.

البته آمار‌های رسمی رقمی کمتر از این را نشان می‌دهد. طبق این آمار‌ها در تیرماه سال جاری، اجاره‌بها در تهران ۳۵ درصد و در کل کشور حدود ۳۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. این در شرایطی است که قیمت مسکن در املاکی‌ها بیش از این آمار‌ها را نشان می‌دهد.

در حال حاضر نیز، فعالان بازار مسکن از کاهش چشمگیر قرارداد‌ها و فایل‌های اجاره سخن به میان می‌آورند.

رکورد بازار، در حالی است که مشاهدات میدانی و بررسی قیمت‌ها در سایت‌های اجاره مسکن، نشان می‌دهد که اجاره بها بار دیگر در تهران و دیگر کلانشهر‌ها با رشد قیمت مواجه شده است.

نکته قابل توجه اینجاست که با وجود رشد ۶۰ تا ۱۲۰ درصدی نرخ اجاره بها از ابتدای سال تاکنون، فعالان بازار پیش بینی افزایش مجدد قیمت‌ها را دارند.

چرا قیمت اجاره مسکن دوباره اوج گرفت؟
چرا روند قیمت اجاره مسکن نزولی نمی‌شود؟

با گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۰، اجاره بهای مسکن همچنان سیر صعودی دارد. کارشناسان بازار مسکن معتقدند که مالکان به دلیل رشد نرخ تورم عمومی، درخواست رهن و اجاره بیشتری می‌کنند.

این کارشناسان می‌گویند که نرخ تورم تیرماه ۴۴.۲ درصد بوده است. از این رو این انتظار وجود داشت که قیمت اجاره مسکن نیز با افزایش روبرو شود. از طرفی انتظار افزایش تورم در مرداد ماه نیز شکل گرفته است و به همین دلیل بازار اجاره مسکن در مرداد ماه نیز ملتهب است.

از سوی دیگر برخی فعالان بازار معتقدند که با افزایش قیمت مسکن، مالکان دیگر حاضر نیستند با نرخ پایین ملک خود را اجاره دهند.

این اظهارات در حالی است که بر اساس آمار‌ها افزایش قیمت مسکن در تهران و کلانشهر‌ها در تیرماه بسیاری جزئی بوده است. طبق آمار‌ها متوسط افزایش نرخ مسکن تیرماه در تهران ۱.۳ درصد به ثبت رسیده است.

البته بخش دیگری از کارشناسان بازار مسکن، مسئله عدم همخوانی عرضه و تقاضا را مطرح می‌کنند.

این دسته معتقدند که عرضه مسکن در بازار اجاره امسال نسبت به سال گذشته بسیار کمتر بوده است. این در حالی است که تقاضا در بازار اجاره مسکن همیشه روند صعودی دارد. این مسئله سبب شده تا ملک‌های قدیمی و کم متراژ نیز با قیمت‌های سرسام آور به مشتریان عرضه شود.
چرا قیمت اجاره مسکن دوباره اوج گرفت؟

علت کمبود فایل اجاره در بازار مسکن چیست؟

کارشناسان بازار مسکن معتقدند که علت کاهش فایل اجاره را افت خرید‌های سرمایه‌ای در بازار مسکن است.

آن‌ها می‌گویند در شرایطی که بازار معاملات مسکن در وضعیت رونق قرار دارد و سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آپارتمان می‌کنند بخش زیادی از واحد‌های خریداری شده از سوی آن‌ها به بازار اجاره عرضه می‌شود؛ همین موضوع منجر به دسترسی راحت‌تر مستاجران به واحد‌های اجاره‌ای در بازار می‌شود و از طرف دیگر این افزایش فایل در تعدیل نرخ‌های پیشنهادی موجران برای اجاره مسکن نیز موثر است.

طبق گفته این کارشناسان، امسال با از بین رفتن جاذبه سرمایه‌گذاری در بازار مسکن عملا این امکان برای مستاجران فراهم نیست.

از سوی دیگر با افزایش قیمت مصالح ساختمانی و کمبود آن در بازار، میل به سرمایه گذاری در ساخت و ساز مسکن نیز کاهش یافته است.

البته شیوع کرونا نیز باعث شده تا مالک و مستاجر به تمدید قرارداد‌های قبلی تمایل پیدا کنند. موضوعی که موجب می‌شود تا چرخش ملک اجاره‌ای در بازار مسکن نسبت به سال‌های گذشته بسیار کمتر شود.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید