بورس سبز پوش شد

بورس سبز پوش شد

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۵۱/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۴۹ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۹۴ سهم (۵۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۲‌سهم (۴۱‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند.

کد خبر : ۹۸۷۴۷
بازدید : ۴۲۲۹

پس از سه روز افت متوالی سرانجام روز دوشنبه شاهد بازگشت شاخص‌های بورسی به‌محدوده سبز تابلوی معاملاتی بودیم. به‌این ترتیب روز گذشته شاخص‌کل بورس تهران با ثبت رشد ۵۱/ ۰درصدی تا محدوده یک میلیون و ۴۲۷هزار واحد پیشروی کرد و نماگر هم‌وزن نیز با رشد ۳۷/ ۰ درصدی همراه شد.

هراس از ریزشی‌شدن دلار پس از انتشار اخبار مثبت برجامی از مهم‌ترین دلایلی بود که در روز‌های پیشین منجر به‌نزولی شدن قیمت‌ها و تشدید فشار فروش در تالار شیشه‌ای شده بود. شرایطی که منجر به‌عقب‌نشینی حدود ۱۰ درصدی شاخص‌کل از سقف پیشین خود (در ۶ شهریورماه) و افت حدود ۲۰‌درصد برخی از سهم‌های بازار شده بود.

این بیش‌واکنشی بورس‌بازان در حالی رقم خورد که فعالان بازار ارز واکنش شدیدی به‌اخبار برجامی نشان ندادند و دلار در همین بازه زمانی به‌افت حدود ۲ درصدی بسنده کرده بود. هر چند در معاملات روز دوشنبه نیز تقاضای قدرتمندی در بازار شکل نگرفت، اما از فشار فروش روز‌های گذشته کاسته شد و بازاری متعادل را شاهد بودیم.

روز گذشته نشست عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور نمایندگان، سفرا و مقامات ارشد ۱۷۱ کشور در وین آغاز شد و محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به‌عنوان رئیس هیات ایران در این نشست عمومی حضور یافته است.
در این نشست پنج روزه که تا جمعه ادامه دارد بررسی راهکار‌های تقویت فعالیت‌های آژانس در حوزه علوم و‌ایمنی هسته‌ای، گزارش سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش امنیت هسته‌ای، ویروس همه‌گیر کرونا و کاربرد موافقت‌نامه جامع پادمانی در غرب آسیا از جمله موضوعاتی است که در دستور کار قرار دارد. باید دید واکنش فعالان دو بازار ارز و سهام به‌اخبار خروجی از این نشست مهم هسته‌ای چیست و چه در انتظار این دو بازار است.

در میان اخبار مربوط به‌بازار سهام، روز گذشته مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پس از ابلاغ این مصوبه به‌بورس‌ها، اعطای دسترسی جدید به‌سامانه نامک توسط بورس‌ها برای شرکت‌های کار‌گزاری متقاضی، با رعایت سایر مقررات مرتبط بلامانع خواهد بود.
محمد عطایی ادامه داد: سفارش‌های مشتریان توسط معامله‌گران شرکت‌های کار‌گزاری از طریق ایستگاه‌های معاملات برخط گروهی و ایستگاه‌های معاملاتی سامانه نامک به‌هسته معاملات ارسال می‌شود که با توجه به‌اعلام آمادگی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران محدودیت دسترسی به‌سامانه معاملات نامک حذف شد.

بورس دوشنبه از دریچه آمار

در روزی که شاخص‌کل بورس تهران با رشد ۵۱/ ۰درصدی همراه شد، از ۳۴۹ نماد معامله‌شده، قیمت پایانی ۱۹۴ سهم (۵۶ درصد) مثبت بود و در مقابل ۱۴۲‌سهم (۴۱‌درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۴۳ نماد (۱۲ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۷۵۲ میلیارد تومان تشکیل دادند. اما در مقابل شاهد شکل‌گیری صف فروش در ۳۰ نماد بورسی (۹ درصد) به‌ارزش ۹۱ میلیارد تومان بودیم.

در فرابورس ایران، اما در روزی که آیفکس رشد ۰۹/ ۰درصدی را ثبت کرد، ۱۴۴ نماد معامله شدند که در این میان قیمت ۷۴ سهم (۵۱ درصد) مثبت و ۷۰ سهم (۴۹ درصد) منفی بود. در این بازار ۲۱ نماد (۱۵ درصد) صف خریدی به‌ارزش ۳۵۱ میلیارد تومان تشکیل دادند، اما ۱۶ نماد (۱۱ درصد) نیز با صف فروشی به ارزش‌۱۴۳ میلیارد تومان مواجه شدند. بازار پایه نیز دیروز میزبان دادوستد ۱۳۳نماد بود.
در این میان ۴۲ سهم (۳۲ درصد) مثبت ماندند و در مقابل شاهد ۸۷ سهم (۶۵درصد) در محدوده منفی بودیم. در این بازار نیز ۲۷نماد (۲۰‌درصد) صف خریدی به‌ارزش ۷۹میلیارد تومان شکل دادند و صف فروش در این بازار به‌۵۵ نماد (۴۱ درصد) با ارزشی بالغ بر ۱۷۸ میلیارد تومان اختصاص پیدا کرد.
در روزی که گذشت با وجود رشد نماگر‌های بورسی، اما حقیقی‌ها دست از فروش برنداشتند و فقط میزان خروج سرمایه این دسته از بازیگران سهام نسبت به‌روز‌های قبل از آن کاهش یافت. در این راستا شاهد جابه‌جایی سهامی به‌ارزش ۲۶۰ میلیارد و ۳۵۲ میلیون تومان در مسیر حقیقی به‌حقوقی بودیم. در این میان گروه‌های بزرگ بازار با بیشترین خروج سرمایه‌های خرد مواجه شدند.
در این‌خصوص می‌توان به‌خالص فروش ۵۵میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومانی حقیقی‌ها در زیرمجموعه‌های فلزی بورس اشاره کرد. دو گروه بانک و خودرو نیز شرایط مشابهی را تجربه کردند و در مجموع شاهد انتقال سهامی به‌ارزش ۹۳میلیارد تومان از سبد سهام حقیقی‌ها به‌پرتفوی معامله‌گران عمده بورس تهران بودند.
سه گروه کامودیتی‌محور فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی و کانه‌های فلزی از دیگر صنایعی بودند که در اولویت نخست حقیقی‌ها برای فروش قرار گرفتند.
در مقابل، اما سهامداران خرد گروه‌های کوچکی، چون سایرمعادن، کانی غیرفلزی، تامین آب و برق و گاز و کاشی و سرامیک را در لیست خرید خود جای دادند. در مجموع در مقابل ورود سرمایه‌های حقیقی به‌۱۰ صنعت شاهد خروج این معامله‌گران از ۲۷ گروه بورسی بودیم.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید