ویتامین دی (D) عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا؟

ویتامین دی (D) عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا؟

دکتر حمید سجادی نخستین پزشکی نیست که ادعای پیشگیری از کرونا با ویتامین دی (D) را مطرح می‌کند. علاوه بر او محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو در آمریکا نیز در مقاله‌ای نوشتند: خطر نسبی مثبت شدن آزمایش کرونا در افرادی که دچار کمبود ویتامین دی بودند، ۱.۷۷ برابر بیشتر از افرادی بود که ویتامین دی کافی داشتند؛ این تفاوت از نظر آماری قابل توجه است.

کد خبر : ۹۸۷۷۳
بازدید : ۱۱۴۹۰
فرادید | دانشمندان متفق القول می‌گویند که مصرف ویتامین دی (D) بر تقویت سیستم ایمنی بدن اثر گذار است. اما با شیوع ویروس کرونا، اختلاف بر سر تاثیر ویتامین دی در کاهش ابتلا به کرونا افزایش یافته است. حالا هم گروهی از محققان معتقدند که مصرف این ویتامین می‌تواند از ابتلای افراد به کووید ۱۹ جلوگیری کند. البته این موضوع مخالفانی هم دارد.

به گزارش فرادید؛ روز‌های گذشته بود که حمید سجادی، چشم پزشک مشهور و ۶۹ ساله ایرانی مدعی شد که تنها راه مقابله با کرونا مصرف ویتامین دی (D) است. او پیش از این مخالفت اش را با تزریق واکسن اعلام کرده بود.

سجادی می‌گوید کسی حاضر نیست صدای او را بشنود، چون گردش مالی سنگین واکسن و دارو‌های تخصصی کرونا اجازه شنیده شدن حرف‌های امثال او را نمی‌دهند.

او همچنین ادعا کرده اگر ویتامین دی افراد زیر ۲۰ باشد واکسن هم بزنند igg بالا نمی‌رود برای همین کسانی که واکسن هم می‌زنند باز هم کووید می‌گیرند.

استاد پیشین دانشگاه کانزاس و سن‌خوزه گفته که اگر ویتامین دی شما بالای ۴۰ باشد کووید هم بگیرید یکی دوهفته مثل سرماخوردگی بروز می‌کند، اما اگر زیر ۲۰ باشد به بستری می‌کشد.
این ادعا در حالی مطرح می شود که محققان واکسیناسیون را مهم ترین عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا معرفی می کنند.
ویتامین دی (D) عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا؟

ویتامین دی (D) ابتلا به کرونا را کاهش می‌دهد؟

دکتر حمید سجادی نخستین پزشکی نیست که ادعای پیشگیری از کرونا با ویتامین دی (D) را مطرح می‌کند. علاوه بر او محققان دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو در آمریکا نیز در مقاله‌ای نوشتند: خطر نسبی مثبت شدن آزمایش کرونا در افرادی که دچار کمبود ویتامین دی بودند، ۱.۷۷ برابر بیشتر از افرادی بود که ویتامین دی کافی داشتند؛ این تفاوت از نظر آماری قابل توجه است.

آن‌ها همچنین در این مطالعه اضافه می‌کنند سطح بالای ویتامین دی در بدن با سطح پایین‌تر «اینترلوکین ۶» (یک نوع سیتوکین که از گلبول سفید ترشح می‌شود) ارتباط نزدیکی دارد که این یکی از راه‌های اصلی کنترل «طوفان سیتوکین» در کووید۱۹ است.

علاوه بر این تحقیق دیگری هم در دانشگاه بارسلونا انجام شد، نشان داد که ویتامین دی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

اما در مقابل گروهی از محققان و متخصصان معتقدند که ویتامین دی (D) به تنهایی نمی‌تواند عامل پیشگیری از کرونا باشد.

محققان دانشگاه مک گیل در کبک کانادا که این مطالعه را انجام داده اند، می‌گویند هیچ تفاوتی در سطوح ویتامین دی میان افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده اند و افرادی که به این بیماری مبتلا نشده اند، وجود ندارد.

آن‌ها همچنین دریافتند در میان بیمارانی که به کرونا مبتلا می‌شوند، هیچ تفاوتی میان سطح ویتامین دی و احتمال کمتر ابتلای آن‌ها به موارد شدید کرونا یا بستری شدن در بیمارستان مشاهده نشد.
ویتامین دی (D) عامل پیشگیری از ابتلا به کرونا؟

رابطه کمبود ویتامین دی (D) و مرگ کرونایی

گروهی از محققان معتقدند که رابطه مستقیمی بین کمبود ویتامین دی و مرگ در اثر کرونا وجود دارد. آن‌ها می‌گویند میزان مرگ و میر ناشی از کرونا با تنظیم سطح نرمال ویتامین D کاهش می‌یابد.

در این میان تحقیق صورت گرفته توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز رابطه کمبود ویتامین دی و مرگ در اثر کرونا تایید کرده است.

در این مطالعه ۶۶۲ نفر تحت بررسی قرار گرفتند که ۵۲.۹ درصد مرد و ۴۷.۱درصد زن بودند.

محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند بین کاهش سطح سرمی ویتامین D و افزایش مرگ و میر ارتباطی مشاهده نشد. اما وقتی افزایش مرگ و میر با کاهش سطح سرمی ویتامین D برای سن، شاخص توده بدنی و داشتن/نداشتن بیماری زمینه‌ای بررسی، شد ارتباط معنی دار گردید.

به این ترتیب، با توجه به یافته‌های مطرح شده، جهت پیشگیری از موارد شدید بیماری کووید ۱۹ و به تبع آن کاهش موارد مرگ و میر تجویز ویتامین دی در افرادی که سطح پایین ویتامین دی (کمتر از ۳۰) دارند منطقی و ضروری به نظر می‌رسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید