لیست جذاب تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

لیست جذاب تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

به نظر می‌رسد که سال۲٠۲۳، سال پیشتازی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی است و البته رونق کاربرد‌های هوش مصنوعی که به‌ویژه در بخش ویرایش تصویر و ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کد خبر : ۱۱۶۶۲۰
بازدید : ۹۰۶۶

سال جدید میلادی قرار است شاهد ورود تکنولوژی‌های تازه و انقلابی باشیم که در ماه‌های آینده به بازار می‌آیند تا همچنان با تازه‌هایشان ما را غافلگیر کنند.

به نظر می‌رسد که سال۲٠۲۳، سال پیشتازی هدست‌های واقعیت افزوده و مجازی است و البته رونق کاربرد‌های هوش مصنوعی که به‌ویژه در بخش ویرایش تصویر و ویدئو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ماهیت به‌روز تکنولوژی به گونه‌ای است که وقتی به محصولات جدید فکر می‌کنیم و تصمیم به خرید آن‌ها می‌گیریم، در این فاصله محصولات تازه دیگری به بازار می‌آیند. سال ۲۰۲۲ میزبان تکنولوژی‌های متنوع و جدیدی بود؛ از ساعت‌های هوشمند که امکان برقراری تماس‌های ضروری را داشتند تا هنر خلق شده توسط هوش مصنوعی.

سال جدید میلادی هم قرار است شاهد ورود تکنولوژی‌های تازه و انقلابی باشد که ممکن است بعضی از آن‌ها تا زمان برگزاری نمایشگاه بزرگ CES - که از پنجم تا هشتم ژانویه برگزار می‌شود- رونمایی نشوند، اما در ماه‌های آینده به بازار می‌آیند تا همچنان با تازه‌های‌شان ما را غافلگیر کنند.

در همین راستا مجله معتبر فست‌کمپانی (FastCompany) به تازگی فهرستی از تکنولوژی‌های جدیدی را منتشر کرده است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ روانه بازار شوند.

هدست واقعیت افزوده/ مجازی اپل:

تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

ورود اپل به دنیای واقعیت افزوده و مجازی، یکی از بدترین راز‌های تکنولوژی است که مدتی است سر به مهر باقی مانده. آنچه هنوز چندان روشن نشده، زمان دقیق رونمایی این شرکت از محصولاتش است. با این حال، تا حد زیادی به نظر می‌رسد که سال ۲۰۲۳ بالاخره همان زمانی باشد که همه منتظرش بودند.

«مینگ چی‌کو» یکی از تحلیل‌گران بازار محصولات اپل، هدست واقعیت افزوده/ مجازی اپل را محصولی انقلابی می‌داند که در آینده تقاضا برای سرگرمی‌های چند رسانه‌ای و گیمینگ همه‌جانبه را افزایش می‌دهد. این هدست به عنوان پیچیده‌ترین محصولی شناخته می‌شود که اپل تا حالا طراحی کرده است.

اپل اکوسیستم کاربران خودش را دارد و همین اکوسیستم پتانسیل منبعی را دارد که توجه برترین توسعه‌دهندگان را به خودش جلب کند. مهم‌ترین موضوع آن است که برخلاف گوگل، کاربران اپل صبور هستند. ممکن است تکنولوژی واقعیت افزوده و مجازی کمی از سرمایه‌ها و منابع این شرکت را صرف کنند، اما اگر رشد خوبی داشته باشند و اپل همچنان به پشتیبانی از آن‌ها ادامه دهد، سرانجام این تکنولوژی می‌تواند رونق و رواج خوبی بگیرد.

تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

هدست پلی‌استیشن VR۲:

سونی با معرفی نخستین هدست پلی‌استیشن مبتنی بر واقعیت مجازی در سال ۲۰۱۶، یک برگ برنده به دست آورد. این سیستم از اوکیولوس ریفت - که بعد از آن معرفی شد- ارزان‌تر بود، نیازی به یک کامپیوتر پیشرفته نداشت و اگرچه بی‌سیم نبود، اما از دیگر هدست‌های واقعیت مجازی آن زمان کمتر دست‌وپاگیر بود.

این محصول همچنین با امتیاز بعضی از بازی‌های محبوب کاربران معرفی شد و بیش از پنج میلیون دستگاه از آن به فروش رسید. با این اوصاف، نسل دوم آن - که قرار است در روز بیست‌ودوم فوریه عرضه شود- حسابی جنجالی خواهد بود، هرچند این هدست جدید با همان مزایا و قابلیت‌ها معرفی نشده است.

مدل پایه این هدست با قیمت ۵۵۰ دلار به بازار عرضه می‌شود که ۱۵۰ دلار گران‌تر از هدست متا کوئست ۲ است. این هدست واقعیت مجازی جدید از امتیاز اغلب بازی‌های اصلی و محبوب سونی بهره می‌برد و طراحی سبک‌تری دارد. ظاهرا سیستم ردگیری این هدست به‌طور محسوسی ارتقا پیدا کرده است؛ موضوعی که برای گیمر‌های حرفه‌ای اهمیت زیادی دارد.

هدست متا کوئست ۳:

هر چند مدت‌هاست که زمزمه‌های مدل جدید هدست واقعیت مجازی متا به گوش می‌رسد، اما انتظار می‌رود که این هدست بالاخره در سال ۲۰۲۳ وارد بازار شود. در ماه اکتبر گذشته، مارک زاکربرگ مدیرعامل شرکت متا اعلام کرد که این هدست جدید، درست مثل مدل فعلی، قیمتی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ دلار خواهد داشت.

هرچند هنوز جزئیات بیشتری از این محصول جدید منتشر نشده است، اما گویا هدست جدید شرکت متا به‌روزرسانی‌های گرافیکی قابل‌قبولی دارد و حتی ممکن است از واقعیت ترکیبی (افزوده و مجازی) پشتیبانی کند.

فتوشاپ مبتنی بر هوش مصنوعی مولد:

ظهور DALL-E (الگوی یادگیری ماشینی عمیق برای تبدیل متن به تصویر دیجیتال) و ابزار Lensa (ویرایشگر تصویر و ویدئو مبتنی بر هوش مصنوعی)، اتفاق بزرگ و هیجان‌انگیزی در حوزه هنر تولید شده توسط هوش مصنوعی خواهد بود.

دو شرکت مایکروسافت و کانوا (Canva) در حال حاضر مشغول تلفیق هوش مصنوعی در ابزار‌های طراحی هستند و غول ویرایش عکس و ویدئو آدوبی هم تصمیم دارد در سال ۲۰۲۳ وارد این عرصه شود. هدف این شرکت استفاده از هوش مصنوعی مولد برای ایجاد ساده‌سازی گسترده در فرآیند طولانی و خسته‌کننده پردازش تصاویر است.

در سرویسی که به نام پروژه بلینک (Project Blimk) شناخته می‌شود، افراد می‌توانند با استفاده از جست‌وجوی صوتی، برجستگی‌هایی را در محتوای ویدئویی پیدا کرده و به تصاویر و ویدئو‌های دیگر منتقل کنند.

به کمک این ابزار کاربران می‌توانند به‌هم‌ریختگی‌ها را به سادگی ویرایش کرده، حتی لباس‌های افراد در تصاویر را تغییر بدهند و افراد یا اشیای موجود در تصاویر را جابه‌جا کرده و سایه‌های واقعی برای آن‌ها ایجاد کنند.

ابزار تبدیل متن به ویدئوی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد:

سال ۲۰۲۳ قرار است سال ویدئو‌های مبتنی بر هوش مصنوعی باشد. همان‌طور که ابزار‌های جدید می‌توانند عکس‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را تولید کنند، سیستم‌های جدید و پیشرفته‌ای - مانند ویدئوساز متا و Imagen گوگل- امکان تبدیل متن به ویدئو‌های اختصاصی و منحصر‌به‌فرد را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

شرکت متا در زمان معرفی ابزار ویدئوساز پیشرفته خود (Make-A-Video) اعلام کرد: «بررسی و تحقیق در حوزه هوش مصنوعی مولد با تزریق حس خلاقیت، ابزار‌هایی را به افراد می‌دهد تا بتوانند به سرعت و سادگی محتوای جدید تولید کنند.

ابزار Make-A-Video، تنها با چند کلمه یا چند خط متن، می‌تواند رویا را به زندگی واقعی بیاورد و ویدئو‌هایی با رنگ‌ها، شخصیت‌ها و چشم‌انداز‌های شفاف و جذاب را خلق کند. این سیستم همچنین می‌تواند از تصاویر یا ویدئو‌های موجود، ویدئو‌های تازه‌ای تولید کند.»

تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

تبلت پیکسل:

یک رقیب اندرویدی برای آی‌پد، آن هم از سوی گوگل، کافی است تا توجه همه را به خودش جلب کند. تبلت پیکسل، اما به این دلیل حسابی مورد توجه قرار گرفته است که بعد از پنج سال، نخستین قدم گوگل در این بازار به حساب می‌آید. این سیستم از همان چیپ‌ست Tensor G۲ بهره می‌برد که موتور قدرتمند موبایل‌های هوشمند سری پیکسل ۷ به حساب می‌آید.

این تبلت با نیروی مغناطیسی به یک داک بلندگو متصل شده و به سادگی به یک نمایشگر هوشمند تبدیل می‌شود. در سال گذشته میلادی گوگل اعلام کرد که تبلت‌ها آینده صنعت کامپیوتر خواهند بود و در تلاش است تا در این عرصه بدرخشد. به نظر می‌رسد تبلت پیکسل، آغاز جذابی داشته باشد و در زمان کمی در تار و پود زندگی روزمره افراد تنیده شود.

تکنولوژی‌های نورسیده ۲۰۲۳

آی‌فون ۱۵:

هر چند وجود پردازنده جدید و به‌روزرسانی‌هایی در دوربین نسل بعدی گوشی‌های آی‌فون قطعی شده است، اما آنچه کاربران را برای ورود آی‌فون ۱۵ هیجان‌زده کرده، آن است که سرانجام قرار است اپل از شارژر مبتنی بر USB-C بهره بگیرد.

اتحادیه اروپا مقرر کرده است که تا سال ۲۰۲۴ تمام گوشی‌هایی که در کشور‌های اروپایی به فروش می‌رسند، باید از این تکنولوژی پشتیبانی کنند و اپل هم موافقت خود را برای اجرای این قانون اعلام کرده است. این اتفاق باعث می‌شود کاربران محصولات اپل بتوانند دستگاه‌های مختلف‌شان را با یک کابل شارژ کند و به این ترتیب رضایت و راحتی بیشتری برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد.

منبع: دنیای اقتصاد

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید