فیلم «چیزی در خاک»؛ راز و رمز یک زیرسیگاری ماورائی!

فیلم «چیزی در خاک»؛ راز و رمز یک زیرسیگاری ماورائی!

چیزی در خاک (Something in the Dirt) فیلمی نیست که همه حوصلۀ دیدنش را داشته باشند؛ اما موضوع رازآلود، حال و هوای عجیب و دیالوگ‌های گیرای این فیلم حتما می‌توانند مخاطبان پرحوصله‌تر را راضی کنند.

کد خبر : ۱۱۹۵۴۸
بازدید : ۱۷۴۹

فرادید | دو نفر آدم کاملا معمولی که هیچ سواد و تخصص قابل ذکری هم ندارند چطور می‌توانند معما‌ها و راز‌هایی را دربارۀ دنیای اطرافشان کشف کنند؟ اصلا آن‌ها دربارۀ این راز‌ها چطور فکر می‌کنند و چطور دربارۀ آن حرف می‌زنند؟ این پرسشی است که فیلم «چیزی در خاک» از دل آن متولد می‌شود.

به گزارش فرادید؛ این فیلم کم‌هزینه فقط دو بازیگر اصلی دارد و تقریبا در تمام مدت در محوطۀ یک آپارتمان کوچک در شهر لس‌آنجلس می‌گذرد. شاید به نظر برسد که این به معنای حوصله‌سربر بودن فیلم است؛ اما اینطور نیست. جاستین بنسون و آرون مورهد که هم کارگردانی مشترک فیلم را به عهده دارند و هم بازیگران آن هستند، یک جور جادوی ویژه در کارشان دارند که فیلمشان را به یک مورد تقریبا منحصر به فرد در ژانر علمی‌تخیلی و معمایی تبدیل می‌کند.

فیلم «چیزی در خاک»؛ راز و رمز یک زیرسیگاری ماورائی!

داستان از جایی شروع می‌شود که جوانی به اسم جان به آپارتمان تازه‌اش در لس‌آنجلس نقل مکان می‌کند. او در آنجا یک شیء کریستالی عجیب و درخشان شبیه زیرسیگاری پیدا می‌کند؛ آن را در گوشه‌ای می‌گذارد و خاکستر سیگارش را در آن می‌تکاند.

در همین احوال جان با همسایۀ جدیدش به اسم لِوی آشنا می‌شود. آن‌ها یک روز متوجه اتفاقاتی غیرعادی در آپارتمان جان و در آن شیء کریستالی می‌شوند؛ به نظر می‌رسد که این زیرسیگاری از جایش بلند می‌شود و نور‌ها و صدا‌های عجیبی از خودش ساطع می‌کند. از اینجا به بعد آشنایی جان و لوی شکل یک همکاری را به خودش می‌گیرد؛ همکاری برای کشف راز‌های این آپارتمان و در ادامه حتی راز‌های جهان و تمدن!

آن‌ها تصمیم می‌گیرند مستندی در این‌باره بسازند. در جریان ساخت این مستند آن‌ها بیشتر و بیشتر در دل نظریه‌های عجیب و غریب توطئه فرو می‌روند؛ مثلا آن‌ها فکر می‌کنند که الگویی که در شکل زیرسیگاری وجود دارد را می‌توانند در مناطق مختلف شهر لس‌آنجلس در ساختمان‌ها و طراحی‌های شهری پیدا کنند!

فیلم «چیزی در خاک»؛ راز و رمز یک زیرسیگاری ماورائی!

بهترین ویژگی این فیلم همین مسیر نظریه‌پردازی‌های این دو نفر است که در دل دیالوگ‌هایی جذاب و گیرا به مخاطب ارائه می‌شوند؛ دیالوگ‌هایی که هم طنزآمیزند و هم گاهی واقعا تامل‌برانگیز. آن‌ها از موجودات فرازمینی تا فرقه‌های سری را وارد نظریات خودشان می‌کنند. این تصویری جالب و دیدنی از همۀ آدم‌هایی است که بدون هیچ زمینه و آگاهی علمی به دنبال کشف راز‌های پشت پردۀ جهان هستند (آدم‌هایی که شبیهشان را در دنیای واقعی اطراف خودمان کم نداریم!).

صحنه‌پردازی‌ها و فضاسازی‌های فیلم هم با وجود بودجۀ بسیار اندکش واقعا تحسین‌برانگیز از کار درآمده‌اند. معما، ترس، طنز، حماقت و عاطفه به میزانی متناسب در این فیلم با هم ترکیب شده‌اند و در نهایت یک اثر متفاوت و خاص پدید آورده‌اند که ارزش وقت گذاشتن و تماشا کردن را دارد.

کارگردانان و بازیگران : جاستین بنسون (Justin Benson)، آرون مورهد (Aron Moorhead)

امتیاز منتقدان (راتن‌تومیتوز) : ۹۱%

امتیاز مخاطبان (راتن‌تومیتوز) : ۴۷%

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید