بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها

بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها

بر اثر این مخاطره کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب در مسیل‌ها، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال افت فشار گاز و قطعی برق وجود دارد.

کد خبر : ۱۲۴۸۲۵
بازدید : ۲۹۷

سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران و احتمال آبگرفتگی معابر در بیشتر استان‌ها و وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک و احتمال کاهش کیفیت هوا در ۲۴ استان هشدار داد.

سازمان هواشناسی باصدور هشدار سطح زردرنگ از بارش باران، گاهی رعدوبرق در دامنه و ارتفاعات و در مناطق با اقلیم سرد بارش برف، وزش باد شدید موقتی و رخداد مه از دوشنبه تا پنجشنبه (۱۵ تا ۱۸ اسفند) خبر داد.

این شرایط جوی روز دوشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان، کرمانشاه و ایلام، سه‌شنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، لرستان، ایلام، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، شمال و غرب سمنان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی اصفهان و شمال کهگیلویه و بویراحمد مورد انتظار است.

این وضعیت آب و هوایی طی روز چهارشنبه نیز در زنجان، کردستان، همدان، مرکزی، کرمانشاه، ایلام، البرز، قزوین، تهران، قم، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، خوزستان، غرب و شمال سمنان، نیمه شمالی فارس، اصفهان، غرب یزد، شمال خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی و گلستان و پنجشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، تهران، قزوین، البرز، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، سمنان، یزد، نیمه شمالی فارس، خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و شمال کرمان پیش‌بینی می‌شود.


سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، آمادگی برای برف‌روبی توسط دستگاه‌های مسئول، احتیاط در سفرها، به همراه داشتن تجهیزات کافی هنگام مسافرت با خودرو، اتخاذ تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و مدیریت در مصرف منابع انرژی به‌ویژه گاز و برق را توصیه می‌کند.

وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک در ۲۴ استان

این سازمان در ادامه این هشدار از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید و در مناطق مستعد گردوخاک از شنبه تا پنجشنبه (۱۳ تا ۱۸ اسفند) خبرداد.

این شرایط جوی روز شنبه در آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، قزوین، البرز، اصفهان، قم، تهران، سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و روز یکشنبه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، قزوین، همدان، مرکزی، البرز، تهران، قم، سمنان، اصفهان، شمال فارس، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و دوشنبه نیز در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قزوین، قم، تهران، گیلان، اردبیل، سمنان، مازندران، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان پیش‌بینی می‌شود.

بر اثر این مخاطره احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلو‌های تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی احتیاط در تردد، پرهیز از صعود به ارتفاعات، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلو‌های تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها و احتیاط در فعالیت کویرنوردی را توصیه می‌کند.

افزایش ارتفاع امواج به سبب وزش باد شدید و احتمال غرق شدن شناگران

سازمان هواشناسی همچنین با صدور هشدار سطح زرد از افزایش وزش باد و ارتفاع موج در ساحل بین ۱ تا ۱.۵ متر و در فراساحل ۱.۵ تا ۲متر از دوشنبه تا چهارشنبه (۱۵ تا ۱۷ اسفند) دردریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

در اثر این مخاطره جوی احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تور‌های صیادی و آسیب به قفس‌های صیادی، احتمال خسارت به شناور‌های سبک، تفریحی، نیمه‌سنگین، اختلال در ورود و خروج شناور‌ها به بندرگاه‌ها و احتمال آسیب به تاسیسات دریایی در ساحل و فراساحل پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات اجتناب از عملیات تفریحی، به‌ویژه غواصی و شنا، محدودیت در تردد با شناور‌های سبک، نیمه‌سنگین و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هر گونه خسارت، جمع‌آوری تور‌های صیادی و محدودیت در فعالیت‌های دریایی در ساحل و دور از ساحل را توصیه می‌کند.

هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفر‌ها و انجام کار‌های روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدار‌ها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید