اندازه حیرت‌انگیز شکارچی‌های باستانی که بزرگترین قاتلان اقیانوس را می‌بلعیدند!

اندازه حیرت‌انگیز شکارچی‌های باستانی که بزرگترین قاتلان اقیانوس را می‌بلعیدند!

مقایسه تکان‌دهنده اندازه مگالودون (یک گونه باستانی منقرض‌شده از کوسه‌ها) نشان می‌دهد که چگونه این شکارچی‌های باستانی ممکن بود زندگی ما را به کلی تغییر دهند.

کد خبر : ۱۲۶۳۷۹
بازدید : ۶۰۳۷

کوسه‌های مگالودون ماقبل تاریخ اگر امروز بودند، کوسه‌های سفید بزرگ را کاملا تحت‌الشعاع قرار می‌دادند. در یک مطالعه در سال ۲۰۲۲، کوسه‌های باستانی مگالودون به عنوان «شکارچی همه شکارچیان» طبقه‌بندی شدند.

این مطالعه که توسط محققان دانشگاه پرینستون انجام شد، موجودات گذشته را از مرگبارترین موجودات به کمتر کشنده‌ترین‌ها رتبه‌بندی کرد. در کمال تعجب، مگالودون‌ها، گونه‌ای منقرض‌شده از کوسه‌ها، در صدر قرار گرفتند.

مگالودون‌ها تقریبا ۲۳ تا ۳.۶ میلیون سال پیش در بیشتر مناطق اقیانوس، به جز در نزدیکی قطب‌ها‏، زندگی می‌کردند. این موجودات که پس از انقراض دایناسورها تکامل یافتند، حدود ۱۵ تا ۲۰ متر طول داشتند. در مقابل، کوسه‌های سفید بزرگ، که در حال حاضر به عنوان بزرگترین و کشنده‌ترین کوسه‌ها طبقه‌بندی می‌شوند، می‌توانند تا حدود ۶ متر رشد کنند.

اما کاست، نویسنده مقاله می‌گوید: «ما عادت کرده‌ایم به بزرگترین گونه‌ها مانند نهنگ‌های آبی، کوسه‌های نهنگ، حتی فیل‌ها و دوپلودوکوس‌ها به‌عنوان فیدرفیلتر یا گیاه‌خوار فکر کنیم، نه شکارچی. مگالودون و دیگر کوسه‌های مگادندانی گوشتخواران واقعا عظیمی بودند که شکارچیان دیگر را می‌خوردند و تنها چند میلیون سال پیش منقرض شدند.»

شکارچی بودن مگالودون را در بالاترین سطح تروفیک که دانشمندان می‌شناسند، قرار می‌دهد. سطح تروفیک، مکانی را که یک ارگانیسم خاص در زنجیره غذایی قرار می‌گیرد، توصیف می‌کند. از آن‌جایی که مگالودون‌ها هیچ شکارچی شناخته‌شده‌ای نداشتند، آنها تنها شکارچیان راس و در بالاترین سطحی هستند که تاکنون اندازه‌گیری شده است.

برای پی بردن به سطح تروفیک کوسه باستانی، محققان به مطالعه ایزوتوپ‌های نیتروژن در دندان‌های فسیل شده مگالودون پرداختند. حضور مگالودون در اقیانوس چنان مسلط بود که اگر هنوز وجود داشت، حتی تعامل انسان امروزی و اقیانوس‌ها را هم تغییر می‌داد.

منبع: همشهری
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید