تصاویر؛ ۱۰ شاهکار کلاسیک که صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار دادند

در این مطلب به بررسی ۱۰ خودروی کلاسیک و شاسیبلند پرداختیم که با طراحی منحصربهفرد و ویژگیهای نوآورانه خود، تأثیر عمیقی بر صنعت خودروسازی مدرن گذاشتهاند.
فرادید| برخی خودروها اثر ماندگارتری نسبت به خودروهای دیگر دارند تا حدی که تا دههها تأثیرشان را حفظ میکنند. بهجز طراحی، برخی وسایل نقلیه تنها قدرت ماندگار دارند، برخی در مدت زمان کوتاه تأثیری بزرگ به جای گذاشتند و برخی دیگر فقط نمادین هستند. این فهرست با در نظر گرفتن همهی این عوامل تهیه شده است.
به گزارش فرادید، برای اینکه دقیقترین و بهروزترین اطلاعات ممکن ارائه شود، دادههای مورد استفاده برای تهیهی این مقاله از تولیدکنندگان مختلف و منابع معتبر دیگر از جمله Carbuzz.com و HotCars.com گردآوری شدهاند.
1. داج کاروان
یک مینیون؟ بله. یک مینیون بدونشک شایستگی حضور در این فهرست را دارد. زمان عرضهاش در سال ۱۹۸۳، نه تنها شرکت کرایسلر را نجات داد، بلکه نوع جدیدی از وسیلهی نقلیه را خلق کرد. یک وَن، اما کوچکتر.
این خودرو بهخاطر ظاهر بیرونیاش در این فهرست قرار نگرفته، بلکه بهدلیل کارایی و استفادهی هوشمندانه از فضای داخلی آن است. مینیونها در سراسر دههی ۱۹۸۰ و بخش زیادی از دههی ۱۹۹۰ رونق گرفتند و البته هنوز وجود دارند، اما بهدلیل محبوبیت کراساُوِرها و شاسیبلندها، جایگاهشان را از دست دادهاند. با این حال، بدون کاروان، آن بخش قابلتوجه از بازار شکل نمیگرفت.
2. جگوار ای-تایپ (E-Type)
اِنزو فراری، جگوار E-Type را زیباترین خودرویی که تاکنون ساخته شده خواند. این تأیید بزرگی است. فرانک سیناترا وقتی آن را دید گفت باید یکی از آنها را داشته باشد. این هم تأیید محکم دیگری است. در حالی که E-Type از دید فروش موفقیت بزرگی برای جگوار نبود، اما به جایگاهی افسانهای میان کلکسیونرها دست یافته است.
آنها سلیقهی خوبی دارند. تمرکز E-Type روی طراحی آیرودینامیک دلیل دیگری برای حضور آن در این فهرست است. در حالی که این خودرو برای پیروزی در لومان (LeMans) در تونل باد طراحی شد، خودروهای امروزی هم برای بهبود مصرف سوخت وارد تونل باد میشوند و همهی این را مدیون E-Type هستند.
3. تویوتا کرولا
از ظاهر زیبا به سراغ ظاهر کاربردی میرویم. از تویوتا کرولا صحبت میکنیم. این خودرو بیدلیل یکی از پرفروشترین خودروهای جهان نیست.
پس از معرفی در سال ۱۹۶۸ در آمریکای شمالی، بیدرنگ با استقبال مواجه شد. بهخاطر سادگی و تمرکز بر خانواده، تویوتا کم و بیش بهسرعت به موفقیتی بزرگ دست یافت. اکنون پس از ۱۳ نسل، کرولا همچنان الگوی طراحی برای ساخت یک خودروی کاربردی برای عموم مردم است. بدون کرولا و سنگبنایی که گذاشت، خودروهای اقتصادی روزمرهی امروزی وجود نداشتند.
4. شورولت سابِربِن
سابِربِن بهدلیل طول عمرش در این فهرست حضور دارد. این خودرو قدیمیترین نام تجاری مداوم در صنعت خودروی ایالات متحده است. از زمان معرفی در سال ۱۹۳۵ تاکنون و با تولید سالانه، سابربن با طراحی شاسیبلند بزرگ خود با گذشت زمان ارزش خود را ثابت کرده است. این خودرو پدر شاسیبلندهای فولسایز است، پس چطور ممکن است در چنین فهرستی گنجانده نشود؟
سابربن امروزی نسبت به نسخهی اصلی بسیار تکامل یافته، اما آن شکل جعبهای و اولیه که امضای شاسیبلندها شد، مسیر را برای تمام نسخههای آیندهی سابربن و بسیاری دیگر از شاسیبلندهای فولسایز هموار کرد.
5. داج رَم ۱۹۹۴
بخش پیکاپها بیشترین درآمد را برای خودروسازان به همراه دارد. روشن است که قرار دادن هر نسخهای از فورد سری F در این فهرست بهعنوان «پرفروشترین پیکاپ» کار آسانی است، اما نگاه دقیقتر به این بخش نشان میدهد داج رَم ۱۹۹۴ بزرگترین تحول را در این بازار ایجاد کرد.
این خودرو با سبک طراحی «Big Rig» خود ظاهر مردانهتری پیدا کرد. این خودرو به تبدیل شدن وانتها از وسایل نقلیهی صرفاً کاربردی یا کاری به نمادهای موقعیت اجتماعی کمک کرد. از آن لحظه به بعد، همهی پیکاپها روی ظاهر جسورانه، امکانات داخلی پیشرفته و راحتی راننده تمرکز کردند.
6. شورولت کوروت ۱۹۵۳
طول عمر یکی از عوامل کلیدی برای گنجاندن کوروت در این فهرست است. کوروت ۱۹۵۳ نخستین خودروی اسپرت تولید انبوه آمریکا بود. در واقع، آن زمان اصلاً مفهومی به نام خودروی اسپرت وجود نداشت. بدنهی فایبرگلاس کوروت بر عملکرد سبکوزن تأکید داشت. رانندگی با آن لذتبخش بود و طراحی پنجرهی دوتکهی عقب، هرچند کاربردی نبود، یکی از برجستهترین المانهای طراحی در این صنعت بود.
طراحی کوروت و خطوط روان بدنهی آن، شکوه مهندسی خودروسازی آمریکا را به نمایش گذاشت و تا به امروز در نسلهای جدید کوروت نیز دیده میشود و رقبای اروپایی را به رقابت در طراحی سوق داد. کوروت موزهی کاملی هم برای نمایش شکوه خود دارد.
7. تویوتا لندکروزر
لندکروزر در ژاپن ساخته شد تا رقیبی بزرگتر برای جیپ (ویلیز) باشد، اما رقابت چیز خوبی است و تقلید نوعی تحسین محسوب میشود. لندکروزر به این دلیل در این فهرست حضور دارد که با به چالش کشیدن جیپ، جایگزینی ماجراجویانه برای مصرفکنندهی آمریکایی ایجاد کرد و همزمان پایهگذار شاسیبلندهای آفرود فولسایز شد.
امروزه بسیاری از شاسیبلندها دربارهی «تواناییهای آفرود و ظاهر زمخت» صحبت میکنند؛ اما لندکروزر ۷۰ سال است که این ویژگیها را دارد. البته، لندکروزر امروزی (که پس از وقفهی سهساله بازگشته) دیگر موتور V۸ ندارد، اما همچنان از دید ظاهری و قابلیت همان چیزی است که سال ۱۹۵۸ بود. باقی شاسیبلندهای امروزی فقط راهی را دنبال میکنند که لندکروزر دههها پیش ساخته است.
8. پورشه ۹۱۱
هرگز فهرستی مانند این را بدون گنجاندن خودروی اسپرت بیچون و چرا نمیشود کامل کرد. البته، کوروت هم در این فهرست وجود دارد، اما پورشه ۹۱۱ خودرویی است که بیدرنگ شناخته میشود. از زمان عرضهاش در سال ۱۹۶۴، فرم کلی و طراحی مجسمهوار آن تقریباً ثابت مانده است.
چه کوپه، چه کابریو و چه تارگا، پورشه ۹۱۱ ممکن است در طول سالها تغییرات زیادی نداشته باشد. شاید این رویکرد تا حدی درست باشد، اما ثابت میکند از همان ابتدا چقدر طراحیاش کامل بوده و این که این خودرو همان خودروی اسپرت بیچون و چرایی است که همهی دیگر خودروها با آن مقایسه میشوند.
9. جیپ چروکی (XJ)
با نهایت احترام بهWrangler، جیپ چروکی (XJ) اثرگذارترین جیپی است که تاکنون ساخته شده است. این خودرو پیشگام شاسیبلندهای کامپکت بود. بدون آن، مدلهایی مانند هونداCR-V، تویوتا RAV4 یا نیسان روگ وجود نداشتند.
در طول این فهرست دربارهی دوام زیاد صحبت شد، بنابراین شاید قراردادن چروکی در این فهرست (با وجود تولید از ۱۹۷۴ تا ۲۰۲۳) کمی متناقض به نظر برسد. تمرکز ما در اینجا بر نسل دوم (XJ) است که بین ۱۹۸۴ تا ۱۹۹۶ به فروش رسید.
در این مدت، جیپ سلطهی خود را در این بخش نوظهور با ساخت یک شاسیبلند کامپکت و زمخت تثبیت کرد. در واقع، از نسل اول تا دوم، چروکی نزدیک به ۱۰۰۰ پوند کاهش وزن داشت و به جای طراحی body-on-frame از بدنهی یکپارچه استفاده کرد. این موضوع درهای رقابت را برای دیگر خودروسازان باز کرد تا با محصولات مشابه وارد میدان شوند و رقابتیترین بخش صنعت خودروسازی متولد شد.
10. فورد موستانگ
هرگز چنین فهرستی بدون فورد موستانگ تمام نمیشود. هیچ خودرویی به اندازهی موستانگ اثرگذار نبوده است.
هنوز هم میتوان تأثیرات طراحی موستانگ ۱۹۶۴ را در خودروهای عضلانی امروزی و حتی در مدل Mach-E دید. وقتی خودرویی سال اول تولیدش یک میلیون دستگاه فروش داشته باشد، فراموشکردن برخی عناصر موفق طراحی آن کار سختی است. بله، موستانگ از هدف اولیهاش که «ماشین منشیها» باشد به یک خودروی عضلانی تبدیل شد، اما نمیتوان انکار کرد که وقتی یکی از آنها را در جاده میبینید، فوراً آن را میشناسید.
به لطف گِیل هالدِرمَن و لی آیکوکا (که تولید این خودرو را تأیید کرد)، موستانگ رقابتی شگفتانگیز را آغاز کرد و یک بخش جدید را خلق کرد. در حالی که داج چلنجر و شورولت کامارو بهزودی توقف تولید خواهند داشت، فورد همچنان خودروی عضلانی نمادین خود را میسازد. بدون تأثیر طراحی شگفتانگیز موستانگ، رقابت بزرگ خودروهای عضلانی در ۵۰ سال گذشته را نداشتیم. به نظر بهجا میرسد که نخستین خودروی عضلانی، آخرین آنها هم باشد. افسانهای نیست؟!
مترجم: زهرا ذوالقدر