عوامل موثر در قیمت بیمه بدنه و ثبت نام کارت سوخت خودرو فرسوده

عوامل موثر در قیمت بیمه بدنه و ثبت نام کارت سوخت خودرو فرسوده

بیمه بدنه خودرو یک بیمه اجباری نیست، اما دریافت پوشش‌های اصلی و الحاقی آن مزیت‌های بسیاری برای بیمه‌گزار دارد. بیمه بدنه خودرو موارد مختلفی را پوشش می‌دهد که می‌تواند شامل حوادث رانندگی و همین‌طور حوادث طبیعی است. با وجود اینکه این نوع بیمه اجباری نیست، اما بیشتر مالکان خودرو برای خرید آن اقدام کرده‌اند که علت اصلی این امر می‌تواند دریافت خسارات وارد شده به بدنه خودرو ناشی از حوادث مختلف باشد.

کد خبر : ۱۳۲۲۸۲
بازدید : ۱۱

خودرو دو نوع بیمه نامه ثالث و بدنه دارد که در آن بیمه بدنه به جبران خسارت‌های مالی وارد شده در حادثه‌های رانندگی می‌پردازد. برای اینکه بتوانید بهترین بیمه نامه را تهیه کنید نیاز است که ابتدای با شرایط و پوشش‌های آن بیشتر آشنا باشید.

همچنین با توجه به دغدغه‌هایی که در سال‌های اخیر برای مصرف سوخت کشور ایجاد شده است، کارت سوخت خودرو برای کنترل مصرف بنزین در نظر گرفته شده تا همه افراد به راحتی بتوانند با قیمت مناسب سوخت خودروی خود را تامین کنند. اما شرایط درخواست این کارت چگونه است و پوشش‌های بیمه بدنه چه خطراتی را جبران خسارت می‌کنند؟

برای پاسخ به این سوالات تا انتهای این متن همراه ما باشید.

بیمه بدنه و پوشش‌های آن

بیمه بدنه خودرو یک بیمه اجباری نیست، اما دریافت پوشش‌های اصلی و الحاقی آن مزیت‌های بسیاری برای بیمه‌گزار دارد. بیمه بدنه خودرو موارد مختلفی را پوشش می‌دهد که می‌تواند شامل حوادث رانندگی و همین‌طور حوادث طبیعی است. با وجود اینکه این نوع بیمه اجباری نیست، اما بیشتر مالکان خودرو برای خرید آن اقدام کرده‌اند که علت اصلی این امر می‌تواند دریافت خسارات وارد شده به بدنه خودرو ناشی از حوادث مختلف باشد.

پوشش‌های بیمه بدنه

31

پوشش‌های بیمه بدنه چیست؟

بیمه بدنه خودرو شامل چه مواردی است؟ این اولین سؤال این است که مطرح می‌شود و در ادامه همیشه سوال تعهدات بیمه بدنه خودرو شامل چیست؟ یا بیمه بدنه شامل چیست؟ را از ما می‌پرسند. باید بدانید خطرات یا حوادثی که شامل بیمه بدنه هستند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

۱- خطرات یا پوشش های اصلی:

۲- خطرات یا پوشش های اضافی

پوشش های اصلی بیمه بدنه

شرایط بیمه بدنه خودرو را در قسمت قبلی ذکر کردیم و قانون بیمه بدنه را برای موارد تحت پوشش شرح دادیم. در ادامه باید بدانید که پوشش‌‌های اصلی در بیمه بدنه اتومبیل همه شرکت‌های بیمه‌گر یکسان است. بهترین بیمه بدنه همواره به انتخاب و شرایط شما بستگی دارد.

بیمه‌گزار با پرداخت حق بیمه از جبران خسارات تحت پوشش اصلی بیمه بدنه بهره‌مند می‌شود. عده زیادی از ما می‌پرسند که بیمه بدنه چند درصد خسارت را میدهد؟ بهتر است در همین جا ذکر کنیم که پوشش خسارت بیمه بدنه به موارد زیادی بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها میزان خسارت و درصد حق بیمه است.  پوشش‌های اصلی در واقع همان تعهدات بیمه بدنه هستند. پوشش‌های اصلی بیمه بدنه شامل موارد زیر هستند:

    خسارات ناشی از حوادثی چون آتش سوزی، انفجار و صاعقه

    سرقت کلی خودرو

    خسارات ناشی از انتقال خودرو پس از حادثه یا خسارات وارده در حین نجات پس از حادثه رانندگی

    خسارات وارده ناشی از تصادفات رانندگی

    خسارات وارده به چرخ‌ها و لاستیک خودروی بیمه شده

پوشش‌های فرعی یا اضافی در بیمه نامه بدنه عبارتند از:

    خسارات وارده ناشی از دزدی در جای لوازم خودرو شامل رینگ و لاستیک، رادیو پخش، آینه‌ها و سایر لوازم خودرو

    خسارت ناشی از شکسته شدن شیشه بنا به دلایلی غیر از خطرات اصلی

    خسارت ناشی از پارک خودرو در تعمیرگاه و عدم استفاده از آن در زمان تعمیرات پس از حادثه

    خسارات ناشی از بروز حوادث طبیعی مانند: آتشفشان، زلزله و سیل

    خسارت ناشی از پاشیدن مواد اسیدی، مواد شیمیایی و رنگ روی بدنه خودرو

32

عوامل تاثیر گذار در قیمت بیمه بدنه

برای اینکه بتوان قیمت بیمه نامه بدنه را مشخص کرد نیاز است که به عوامل مختلف و تاثیرگذار در قیمت گذاری بیمه نامه توجه داشت. به طور حتم هر بیمه‌ای را باید با توجه به انتخاب پوشش‌ها، سقف تعهدات و عوامل مختلف دیگر بررسی کرد، اما عوامل تاثیرگذار در قیمت بیمه نامه بدنه به شرح زیر هستند.

مشخصات خودرو: در محاسبه نرخ بیمه نامه بدنه نیاز است که ابتدا مشخصات خودرو را بررسی کرد، زیرا میزان ریسک هر خودرو با خودروی دیگر متفاوت خواهد بود. در نتیجه نیاز است که مشخصاتی مانند: سال ساخت، نوع خودرو و برند آن، تعداد سیلندرها، ارزش خودرو و کاربری آن برای بیمه‌گر مشخص شده باشد. همچنین منظور از کاربری خودرو، خودروهای آتش‌نشانی، آمبولانس، تاکسی، خودروی شخصی یا خودروی باربری است.

نوع و تعداد پوشش‌های بیمه: همانطور که گفته شد، اگر بیمه‌گزار پوشش‌های بیشتری نسبت به پوشش‌های پایه انتخاب کند باید حق بیمه بیشتر بپردازد. در نتیجه هر چه تعداد پوشش‌های انتخابی بیشتر باشد، به تناسب آن حق بیمه افزایش پیدا می‌کند و قیمت نهایی بیمه نامه بیشتر خواهد شد.

تخفیف‌های بیمه نامه خودرو: تخفیف‌های بیمه بدنه خودرو بیشتر از سوی شرکت‌های بیمه‌گر اعمال می‌شوند که این تخفیف‌ها به طور معمول شامل: تخفیف‌های عدم خسارت، تخفیف‌های خودروهای صفر، تخفیف خرید نقدی بیمه نامه خودرو و همین‌طور تخفیف ارزش خودرو خواهد بود.

خرید بیمه بدنه با استعلام

برای اینکه بتوانید خدمات و پوشش‌های شرکت‌های بیمه‌ای را استعلام کنید، نیاز است که از سامانه بیمه دات کام بهره‌مند شوید. بیمه دات کام به عنوان یکی از مرجع‌های آنلاین خرید بیمه، شرایط استعلام و مقایسه را برای تمام افراد و بیمه‌گزار‌ها فراهم کرده تا به راحتی بتوان بهترین بیمه نامه را با شرایط عالی تهیه کرد.

به طور کلی کارگزاری آنلاین بیمه دات کام(bimeh.com)  یکی از مجموعه‌هایی است که علاوه ‌بر همکاری با شرکت‌های بیمه‌گر معتبر در ایران، خدماتی چون استعلام آنلاین قیمت، بررسی و مقایسه میان خدمات شرکت‌های مختلف بیمه‌گر، خرید آنلاین بیمه بدنه خودرو و انواع بیمه را فراهم کرده است.

کارت سوخت خودرو

کارت سوخت خودرو یکی از مدارک بسیار مهم برای وسایل نقلیه است، زیرا سهمیه بنزین خودرو با این کارت قابل برداشت است. همانطور که اشاره شد، این کارت سوخت برای تامین سوخت خودروها طراحی شده تا افراد با سهمیه‌بندی در مصرف بنزین، صرفه جویی کرده باشند. هر خودرویی یک کارت سهمیه بنزین دارد که قابل انتقال نیست و در صورت مفقودی آن باید درخواست صدور المثنی داشت.

درخواست صدور کارت سوخت خودرو

برای اینکه کارت سوخت خودرو‌های خود را دریافت کنید، نیاز است که روش‌های درخواست کارت سهمیه بنزین را بدانید. به طور کلی در سه حالت می‌توان درخواست کارت سوخت داشت که این حالت‌ها به شرح زیر هستند:

    حالت اول: اگر شما خودروی صفر کیلومتر تهیه کرده باشید، همزمان با تحویل خودروو می‌توانید به یکی از دفاتر پست مراجعه کرده و برای تحویل کارت سوخت خودروی خود اقدامات لازم را انجام دهید.

    حالت دوم: در این حالت شما خودروی کارکرده خریداری کرده‌اید، به طور حتم شما هم باید برای تهیه کارت سوخت خود به دفاتر پستی مراجعه کنید.

    حالت سوم: ممکن است که شما در ابتدای دریافت خودرو، کارت سوخت خود را تحویل گرفته باشید، اما در حال حاضر این کارت مفقود شده باشد و در نتیجه برای درخواست المثنی نیاز است که از طریق روش‌های مختلف اقدام کنید.

درخواست کارت سوخت المثنی خودرو

برای اینکه بتوانید کارت مفقود شده خود را دریافت کنید، نیاز است که از طریق یکی از روش‌های گفته شده، درخواست صدور مجدد کارت را پیگیری کنید:

    استفاده از کد دستوری موبایل

    ثبت نام اینترنتی در سایت خودرو دولت همراه

    استفاده از اپلیکیشن دولت همراه

    ثبت نام حضوری در پلیس 10+

پیگیری کارت سوخت از جایگاه

البته هیچ‌گاه برای اینکه چرا کارت سوختتان نیامده است، نباید به جایگاه سوخت بروید؛ اما اگر متوجه شدید که کارت سوختتان گم شده است یا آن را در جایگاهی جا گذاشته‌اید و نمی‌­دانید که چگونه به استعلام آخرین سوختگیری کارت سوخت بپردازید، اولین گام مراجعه به دفتر پلیس+۱۰ است:

با داشتن کارت شناسایی و کارت خودرو، می­‌توانید پرینت سوختگیری از کارت خود را به دست بیاورید. به این صورت می‌­توانید متوجه شوید که آخرین بار در کدام جایگاه بنزین زده‌­اید.

بعد همراه با مدارک خودرو و پرینت به جایگاه سوخت مراجعه کنید. البته باید گفت که هر جایگاهی تا سه روز، کارت­‌های جامانده را نگه می‌­دارد و بعد آن را به نواحی شرکت ملی پخش تحویل می‌­دهد که شما باید به آنجا مراجعه کنید. شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سامانه پیگیری کارت سوخت خودرو یا رهگیری کارت سوخت می‌توانید به https://bimeh.com/mag/fuel-card-inquiry/  در بیمه دات کام (bimeh.com) مراجعه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای درخواست کارت بنزین خودرو

در صورتی که برای تهیه کارت بنزین درخواست کنید، نیاز است که یکسری مدارک و اطلاعات را در اختیار سازمان سوخت قرار دهید تا بررسی‌های لازم برای پیگیری کارت سوخت شما انجام شود. مدارک و اطلاعات عبارتند از:

    شماره ملی مالک

    بیمه نامه خودرو

    آدرس کامل پستی به همراه کد پستی محل سکونت

    حضور مالک وسیله نقلیه

    شناسنامه مالک

    پرداخت فیش 10 هزار تومانی به حساب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی

    کارت ملی مالک

    اصل و تصویر کارت

    اصل و کپی سند یا بنچاق

    سامانه ثبت نام کارت سوخت خودرو

    شماره تلفن همراه مالک

    شماره ۱۶ رقمی‌‌‌یکی از کارت‌های بانکی عضو شتاب

    دریافت پیامک تایید عملیات ثبت نام

    کد ملی مالک وسیله نقلیه

    تاریخ تولد مالک

    شماره شناسایی وسیله نقلیه (برای این شماره باید پشت کارت خودرو را مشاهده کرد که به آن شماره VIN گفته می‌شود.)

آیا کارت سوخت برای خودروهای فرسوده صادر می‌شود؟

خودروهای فرسوده به دلیل اینکه سوخت زیادی هنگام تردد در خیابان‌ها ایجاد می‌کنند و مشکلات فنی دارند، مشمول دریافت کارت سوخت نمی‌شوند. این موضوع با توجه به استناد به آیین نامه هیئت دولت در سال 1399 در نظر گرفته شده است. خودروهای فرسوده عبارتند از:

    سواری شخصی با عمر ۲۵ سال

    سواری دولتی با عمر ۱۵ سال

    مینی‌بوس با سن ۱۵ سال

    موتورسیکلت با سن ۱۰ سال

    اتوبوس برون شهری با سن ۱۵ سال

    اتوبوس درون شهری با عمر ۱۰ سال

    وانت با عمر ۱۵ سال

    کامیون کشنده با عمر ۱۵ سال

    تاکسی با عمر ۱۰ سال

     سایر وسایل نقلیه با عمر ۲۵ سال

به طور کلی مهم است که در حفظ و نگهداری کارت سوخت خودرو تلاش کرد و برای جبران خسارت‌های مالی رخ داده در حادثه‌های رانندگی از بیمه بدنه استفاده کنید. همچنین توجه کنید که اگر به هر دلیلی کارت سوخت شما ارسال نشده یا مفقود شده باشد برای تهیه آن باید هرچه سریع‌تر اقدام کنید.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید