زمان مناسب سونوگرافی آنومالی

زمان مناسب سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی آنومالی یکی از انواع مختلف سونوگرافی‌ است که به بررسی روند رشد جنین در رحم مادر کمک می‌کند. انجام به موقع این نوع سونوگرافی تاثیر بسزایی در حفظ سلامت جنین و مادر دارد. تصاویر حاصل از انجام سونوگرافی آنومالی، تصاویر واضح و دقیقی را در اختیار پزشک می‌گذارد.

کد خبر : ۱۳۲۶۷۱
بازدید : ۳۳۳۷

یکی از انواع مختلف سونوگرافی، سونوگرافی آنومالی است. این نوع سونوگرافی، مخصوص بررسی وضعیت جنین در رحم مادر است. نتیجه انجام سونوگرافی آنومالی، یک تصویر سیاه و سفید است.

پزشک با استفاده از نتیجه بدست آمده از انجام سونوگرافی آنومالی، وضعیت سلامت نوزاد در جنین مادر را بررسی می‌کند. در ادامه این مطلب توضیحات بیشتری در مورد سونوگرافی آنومالی ارائه می‌شود.

سونوگرافی آنومالی چیست؟

همان طور که ذکر شد، سونوگرافی آنومالی یکی از انواع مختلف سونوگرافی‌ است که به بررسی روند رشد جنین در رحم مادر کمک می‌کند. انجام به موقع این نوع سونوگرافی تاثیر بسزایی در حفظ سلامت جنین و مادر دارد. تصاویر حاصل از انجام سونوگرافی آنومالی، تصاویر واضح و دقیقی را در اختیار پزشک می‌گذارد.

نام دیگر سونوگرافی آنومالی، اسکن سه ماهه دوم بارداری است. سونوگرافی انومالی معمولاً بین هفته‌های 18 الی 22 بارداری انجام می‌شود. این نوع سونوگرافی بر روی تصویربرداری از جنین و رحم مادر تمرکز دارد.

آیا نیازی به سونوگرافی آنومالی است؟

یکی از پرسش‌هایی که ممکن است در ذهن بانوان باردار شکل بگیرد، این است که آیا انجام سونوگرافی آنومالی امری اجباری و ضروری است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید ذکر کرد که انجام این سونوگرافی می‌تواند هم برای مادر و هم برای جنین سودمند باشد. در نظر داشته باشید که بررسی سلامت جنین در بازه‌های زمانی مختلف، امری مهم است.

پزشک با بررسی وضعیت سلامت جنین در بازه‌های زمانی مختلف و تشخیص به موقع عارضه احتمالی، ممکن است بتواند از آسیب رسیدن به جنین یا مادر جلوگیری کند. بنابراین هر چند انجام سونوگرافی آنومالی برای همه ضروری نیست، اما انجام آن می‌تواند به بررسی وضعیت سلامت جنین کمک زیادی کند. در نظر داشته باشید که در برخی موارد، با توجه به تشخیص پزشک، انجام سونوگرافی آنومالی تبدیل به امری ضروری می‌شود.

نکته‌ای که در رابطه با سونوگرافی آنومالی وجود دارد، این است که به تنهایی نمی‌تواند تمامی عارضه‌ها و اختلالات جنین را مشخص کند. یعنی برخی از عارضه‌ها یا اختلالات در جنین‌ها وجود دارند که با سونوگرافی آنومالی قابل تشخیص نیستند.

اما به صورت کلی سونوگرافی آنومالی تا حد زیادی می‌تواند به تشخیص عارضه‌ها یا اختلالات مختلف کمک کند. بنابراین علاوه بر انجام این نوع سونوگرافی، پزشک ممکن است انجام آزمایشات و انواع سونوگرافی‌های دیگر را برای خانم باردار در نظر بگیرد.

به عنوان مثال، سونوگرافی nt یکی دیگر از انواع سونوگرافی است که امکان دارد پزشک انجام آن را برای یک خانم باردار ضروی بداند. با کمک این سونوگرافی، میزان مایع موجود در پشت گردن جنین مورد بررسی قرار می‌گیرد. بررسی این ناحیه به تشخیص عارضه‌هایی مانند سندرم داون کمک می‌کند.

200000

انواع سونوگرافی در دوران بارداری

یکی دیگر از سوالاتی که ممکن است در ذهن بانوان باردار شکل گیرد این است که چند سونوگرافی در بارداری باید انجام شود تا بتوان از سلامت نوزاد اطمینان کامل کسب کرد؟ تشخیص تعداد و نوع سونوگرافی‌های لازم برای هر خانم باردار، توسط پزشک متخصص صورت می‌پذیرد. به طور کلی هر خانم باردار باید تقریبا 3 یا 4 نوع سونوگرافی مختلف را در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهد.

هر یک از این نوع سونوگرافی‌ها به بررسی قسمت‌های مختلفی از بدن جنین و رحم مادر کمک می‌کند. به همین دلیل انجام این سونوگرافی‌ها و کنار هم قرار دادن نتایج آنها توسط پزشک، می‌تواند منجر به بررسی کامل وضعیت جنین و رحم مادر در بازه‌های زمانی مختلف شود.

سونوگرافی‌هایی که معمولاً تمامی بانوان باردار باید آنها را انجام دهند، شامل موارد زیر می‌شود.

تشخیص ساک حاملگی

سونوگرافی آنومالی

سونوگرافی nt

چه مشکلاتی را می توان با سونوگرافی آنومالی تشخیص داد؟

به صورت کلی، با استفاده از سونوگرافی آنومالی می‌توان 11 مورد از اختلالات نادر در جنین را تشخیص داد. اختلالات و عارضه‌های مختلفی ممکن است برای جنین رخ دهد که تعداد آنها بیشتر از 11 مورد است. اما این نوع سونوگرافی، به جز شناسایی این 11 نوع اختلال، توانایی شناسایی سایر اختلالات در جنین را ندارد.

اختلالاتی که با کمک سونوگرافی آنومالی قابل تشخیص هستند شامل موارد زیر می‌شود:

شکاف لب (Cleft lip)

آنانسفالی (Anencephaly)

دیپلازی اسکلتی مرتبط با CHST3

گاستروشزی

مهره شکاف یا اسپینا بیفیدا (Spina bifida)

اختلالات و ناهنجاری‌های مربوط به قلب 

نقص یا سوراخ در دیافراگم (فتق دیافراگم)(Diaphragmatic hernia)

امفالوسل (فتق ناف)(Omphalocele)

سندرم پاتو (تریزومی 13)

فقدان کلیه (آژنزی دو طرفه کلیه)

سندرم ادوارد (تریزومی 18)

بهترین زمان برای سونوگرافی آنومالی

بازه زمانی ایده‌آل برای انجام سونوگرافی آنومالی، سه ماهه دوم بارداری است. این بازه زمانی به قدری برای انجام سونوگرافی آنومالی مناسب است که حتی این نوع سونوگرافی را با نام "سونوگرافی غربالگری جنین سه ماهه دوم" نیز می‌شناسند.

هفته چندم بارداری برای انجام سونوگرافی بارداری مناسب است؟

اولین سونوگرافی موجود برای اطمینان از باردار بودن یک خانم، در هفته هشتم بارداری صورت می‌پذیرد. منظور از هفته هشتم بارداری، هشتمین هفته پس از انجام لقاح است. علت در نظر گرفتن هفته هشتم بارداری برای اطمینان از باردار بودن یک خانم این است که بررسی رشد جنین در هفته‌های ششم تا هشتم بارداری قابل انجام است. هر چند ساک حاملگی در هفته پنجم بارداری قابل مشاهده است؛ اما امکان مشاهده ساک حاملگی همراه با جنین و کیسه زرده، تنها در بین هفته‌های ششم تا هشتم بارداری امکان پذیر است.

در هفته هشتم بارداری، نسبت به هفته‌های ششم و هفتم، شرایط بهتری برای مشاهده روند رشد جنین و کیسه زرده وجود دارد. برای تشخیص باردار بودن یک خانم، از دستگاه اولتراسوند استفاده می‌شود و با کمک امواج فراصوتی که توسط این دستگاه تولید می‌شود، می‌توان جنین را مشاهده و روند رشد آن را بررسی کرد. استفاده از دستگاه اولتراسوند برای تشخیص حاملگی امری ضروری است. ضرورت استفاده از اولتراسوند در بارداری، در بررسی، تائید یا تکذیب کردن بارداری یک خانم است.

اینکه تا چه اندازه می توان به نتایج سونوگرافی اطمینان کرد، به عوامل مختلفی از جمله دقت کارشناس یا پزشکی که سونوگرافی را انجام می‌دهد، میزان دقت دستگاه و سایر عوامل بستگی دارد.

بررسی کلی

در این مطلب، زمان مناسب برای انجام سونوگرافی آنومالی ذکر شده و همچنین به عارضه‌هایی که توسط این نوع سونوگرافی قابل تشخیص هستند؛ اشاره شد. با توجه به نکات ذکر شده می‌توان به این نتیجه رسید که تقریبا تمامی بانوان باردار باید این نوع سونوگرافی را انجام دهند. همچنین متوجه شدیم که علاوه بر سونوگرافی آنومالی، انواع دیگری از سونوگرافی‌ها هستند که باید برای یک خانم باردار انجام شوند.

به طور کلی با توجه به شرایط هر خانم باردار (مانند وضعیت سلامت و سایر موارد)، زمان انجام سونوگرافی آنومالی و تعداد دفعات انجام آن برای هر خانم باردار ممکن است متفاوت باشد. بنابراین بهترین راه برای تشخیص مناسب‌ترین زمان انجام سونوگرافی انومالی هر خانم باردار، مراجعه به یک پزشک متخصص است.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید