آیا تلویزیون چشم را ضعیف می‌کند؟

آیا تلویزیون چشم را ضعیف می‌کند؟

نباید از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که در هر صورت استفاده نادرست از این جعبه جادویی می‌تواند در درازمدت آسیب‌زا و خطرآفرین باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی دقیق‌تر اثرات تلویزیون بر بینایی افراد، مناسب‌ترین صفحه نمایش تلویزیون برای سلامت چشم‌ها را نیز معرفی کنیم.

کد خبر : ۱۳۷۹۲۵
بازدید : ۸۹

از همان دوران کودکی که «آقای مجری» با اصرار از ما می‌خواست از صفحه تلویزیون فاصله بگیریم تا همین امروز، افسانه‌های زیادی راجع به اثرات مخرب نور تلویزیون بر چشم‌های کاربران گفته شده‌است اما همچنان این سؤال اساسی پابرجاست که؛ آیا  واقعا تلویزیون چشم را ضعیف می‌کند؟ نگران نباشید ما به شما خواهیم گفت که؛ «خیر» هنوز هیچ مرجع و منبع علمی نتوانسته‌است ثابت کند که نور تلویزیون به‌طور مستقیم بر کیفیت بینایی افراد اثر مخرب می‌گذارد.

البته نباید از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که در هر صورت استفاده نادرست از این جعبه جادویی می‌تواند در درازمدت آسیب‌زا و خطرآفرین باشد. ما در این مقاله قصد داریم تا ضمن بررسی دقیق‌تر اثرات تلویزیون بر بینایی افراد، مناسب‌ترین صفحه نمایش تلویزیون برای سلامت چشم‌ها را نیز معرفی کنیم.

خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش تلویزیون چه پیامدهایی دارد؟

از همان ابتدا که تلویزیون‌های سیاه‌ و سفید یک‌به‌یک راه خود را به خانه‌های ما باز کردند، با دلبری‌های بی‌بدیل‌شان هر روز بیشتر از قبل بر جمعیت مشتاقان خود افزودند تا جائیکه کمپانی‌های بزرگ تولیدکننده لوازم خانگی، برای تولید مدل‌های به روزتر و پیشرفته‌تر این دستگاه‌ها، گوی سبقت را از هم ربودند، به همین علت است که امروز با کمی گشت‌وگذار در فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی، شاهد حضور مدرن‌ترین و هوشمندترین تلویزیو‌های رنگی با امکانات فوق پیشرفته هستیم.

در واقع تلویزیون‌ها دیگر، وسیله‌ای برای تماشای انواع و اقسام برنامه‌ها و فیلم‌های روز دنیا نیستند بلکه از طریق آن‌ها می‌توان کارهای پیشرفته‌تری هم‌چون؛ وبگردی، بازی‌های دیجیتالی و ... را نیز انجام داد و دقیقا همین گستردگی در کاربرد است که سبب شده‌ تا افراد زمان زیادی از روز را صرف تماشای تلویزیون و در نتیجه زل زدن به صفحه آن کنند.

طبق آخرین تحقیقات علمی انجام شده، صفحه نمایش دستگاه‌های دیجیتالی، نمایشگرهای کامپیوتر و تلویزیون‌، دارای نورهایی پر انرژی با طول موج‌هایی کوتاه هستند که اصطلاحا به آن‌ها نور آبی گفته می‌شود. این نور به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند چرا که طیف‌هایی از آن در تلألو امواج نور خورشید و یا لامپ‌های ال‌ای‌دی نیز وجود دارد.

 نور آبی تنها زمانی خطرآفرین است که ما برای مدتی طولاتی به صفحه نمایشگر گجت‌ها و ابزارهای دیجیتالی خود خیره می‌شویم. زل زدن طولانی مدت به صفحه تلویزیون تبعاتی هم‌چون؛ خشکی و خستگی چشم، تاری دید، درد در نواحی سر، گردن و کمر را به همراه دارد، بنابراین بهترین راهکار برای جلوگیری از آسیب به سلامت چشم‌ها این است که به ازاء هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه تماشای تلویزیون یا کار با تلفن همراه به اندازه ۲۰ ثانیه به چشم‌های خود استراحت بدهید.

زل زدن به صفحه نمایش تلویزیون و تماشای طولانی مدت آن علاوه بر اینکه موجب خستگی و تاری احتمالی دید می‌شود، موجب مستهلک شدن دستگاه و کم شدن عمر مفید آن نیز می‌گردد. طول عمر استاندارد اکثر تلویزیون‌های امروزی به‌طور متوسط بین ۴ تا ۶ سال (بین 40000 ساعت تا 60000 ساعت) است.

 روشن گذاشتن دائمی تلویزیون عواقبی چون؛ سوختگی پیکسل‌ها، کم نور شدن صفحه، کاهش کیفیت تصویر و ... را در پی دارد که در این شرایط چاره‌ای جز تعمیر یا تعویض دستگاه نخواهید داشت.

توصیه ما این است که در صورت مواجه شدن با این دست مشکلات فنی تلویزیون خود، بهترین و مطمئن‌ترین کار جهت بررسی سلامت دستگاه و عیب‌یابی احتمالی آن، استفاده از تخصص و تجربه تکنسین‌های کاردون است‌. فرقی نمی‌کند که تلویزیون شما محصول کدام یک از برندهای بازار است، تنها کافی است با شماره تلفن ۰۲۱۴۷۱۰۰ تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه هماهنگی‌های لازم برای اعزام تعمیرکار به محل مورد نظر را انجام دهند، جهت ثبت سفارش تعمیراتی خود به‌صورت آنلاین نیز می‌توانید به وبسایت kardoon.ir  مراجعه کنید.

51

کدام نوع از صفحه نمایش تلویزیون‌ها برای سلامت بینایی ما بهتر است؟

در سال‌های اخیر پیشرفت تکنولوژی در عرصه ساخت و تولید تلویزیون نیز بسیار چشم‌گیر بوده‌است، به‌ طوریکه اکنون نسل جدیدی از تلویزیون‌ها تحت عنوان؛ « پلاسما و OLED » روانه بازار شده‌اند. این تلویزیون‌ها نسبت به همتایان قدیمی‌تر خود مانند LCDها از فناوری‌ مدرن‌تری برخوردار هستند که همین امر سبب شده تا این دست تولیدات به دلایل زیر علاوه بر سازگاری بیشتر با محیط زیست، حافظ سلامت بینایی کاربران نیز باشند.

زاویه دید بهتر

میزان زاویه دید، یکی از فاکتورهای مهم در تعیین سطح کیفی و فنی یک تلویزیون است. صفحه نمایش تلویزیون‌های قدیمی معمولا از زاویه دید کمتری برخوردار بودند چرا که ساطع کردن نور در این نوع دستگاه‌ها وابسته به عوامل متعددی بود اما در تلویزیون‌های پلاسما و OLED نیازی به نور پس زمینه نیست و هر یک از پیکسل‌ها خود به‌تنهایی نور را ساطع می‌کنند، بنابراین این نوع تلویزیون‌ها دارای زاویه دید بسیار گسترده‌ای هستند که نتیجه آن؛ ایجاد تصاویر بهتر و عدم خستگی چشم از تماشای صفحه است.

نور آبی کمتر

در بخش قبل اشاره کردیم که نور آبی از جمله طیف‌های نوری با سطح انرژی بالا است که خیره شدن به آن منجر به حساسیت و خستگی مفرط چشم می‌شود. فناوری به‌کار رفته در تلویزیون OLED به گونه‌ای است که کمترین میزان نور آبی را ساطع می‌کند در نتیجه چشم‌های کاربران در اثر استفاده طولانی مدت از صفحه نمایش‌های این نوع تلویزیون‌ها از سلامت احتمالی بالاتری بهره‌مند خواهد بود.

52

نرخ بالا در تازه‌سازی تصویر

هر تصویر متحرکی که ما در تلویزیون می‌بینیم در واقع حاصل مجموعه تصاویری است که دائما در کسری از ثانیه جایگزین یکدیگر می‌شوند. مهندسین و طراحان سازنده تلویزیون با بهره‌گیری از دانش، تخصص و علوم متفاوت، سازوکار تلویزیون را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که مغز ما متوجه این جایگزینی‌های مداوم نشود.

حال هرچقدر نرخ این تازه‌سازی با سرعت بالاتری انجام شود چشم ما دچار خستگی و حساسیت کمتری خواهد شد، از این‌رو؛ تلویزیون OLED به دلیل داشتن نرخ تازه‌سازی سریع‌تر نسبت به سایر تلویزیون‌ها برای چشم‌های کاربران مناسب‌تر است.

کنتراست و وضوح بالا

در تلویزیون‌های قدیمی که تصاویر از وضوح چندان مطلوبی برخوردار نبودند، مردمک چشم برای فوکوس بیشتر، بیش از حد معمول باز می‌شد که این امر در طولانی مدت موجب خستگی و تاری دید می‌گردید، چرا که در این نوع تلویزیون‌ها نور از بک‌لایت تأمین شده و تنظیم تراز سیاهی و سفیدی به‌خوبی انجام نمی‌شد، اما تلویزیون OLED برای نشان دادن رنگ‌ها نیازی به پنل LED  یا IPS  ندارد، بنابراین تصاویر با بالاترین سطح کیفیت رنگ، کنتراست و وضوح به نمایش در می‌آیند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید