کامپوزیت نما

کامپوزیت نما

ورق کامپوزیت نما از نظر طرح بندی دارای طرح‌های سنگ، آجر، چوب و ... است و از نظر رنگ بندی هم تنوع زیادی دارد. اگر می‌خواهید با کامپوزیت نما بیشتر آشنا شوید لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

کد خبر : ۱۴۶۲۲۵
بازدید : ۲۴

کامپوزیت نما از مصالح مورد استفاده در اجرای نمای ساختمان‌ها می‌باشد که از جنس ورق آلومینیوم است. این ورق آلومینیومی به صورت پنل‌های مشخص و با ابعادی که توسط طراح نما مشخص شده است، بر روی نما اجرا می‌گردد.

ورق کامپوزیت نما از نظر طرح بندی دارای طرح‌های سنگ، آجر، چوب و ... است و از نظر رنگ بندی هم تنوع زیادی دارد. اگر می‌خواهید با کامپوزیت نما بیشتر آشنا شوید لطفا در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

معرفی کامپوزیت نما

کامپوزیت نما برای اولین بار در کشور آلمان ابداع شده است اما در آن زمان به دلیل آنکه کیفیت بالایی نداشت و همچنین طراحی و اجرای آن با محدودیت‌هایی مواجه بود، چندان مورد استقبال قرار نگرفت.

به تدریج و با ظهور مدرنیسم در معماری، استفاده کردن از مصالح پیشرفته بیشتر از قبل مورد استقبال طراحان و مجریان ساختمانی قرار گرفت و استفاده از ورق‌های کامپوزیت آلومینیومی هم رایج شد.

حال با گذشت زمان و رایج شدن استفاده از ورق کامپوزیت در نمای ساختمان‌ها، شرکت پرمیوم باند در شیراز به تولید ورق کامپوزیت می‌پردازد و همچنین توانسته است محصولات باکیفیتی را وارد بازارهای ایران و خارج کشور کند.

نمای کامپوزیت، نوعی از نماست که برای پوشش از آلومینیوم استفاده می‌شود. این جنس نما به دلیل ویژگی‌هایی همچون وزن سبک، سهولت در اجرا، امکان شکل دادن به آن و اجرای انواع طرح‌های خاص، ضد حریق بودن، دارا بودن طرح بندی‌های متنوع و رنگ بندی‌های نامحدود و همچنین داشتن قیمت مناسب، مورد استقبال قرار گرفته اند.

کامپوزیت نما به دلیل ویژگی‌های ظاهری که دارد، پیش از قبل مورد توجه فعالان صنعت ساختمان سازی قرار گرفته است و امروزه در اکثر ساختمان‌های مدرن و بلند مرتبه، شاهد استفاده از این نوع نما هستیم.

نمای کامپوزیتی همانطور که قبل تر هم گفتیم، از جنس ورق آلومینیوم می‌باشد و به صورت پنل‌های مشخصی که ابعاد آن را طراح تعیین می‌کند، قابل نصب بر روی دیوار بیرونی ساختمان می‌باشد.

با وجود کامپوزیت نما، سازندگان و طراحان ساختمان دیگر محدود به استفاده از مصالحی مانند سنگ، سیمان یا آجر نیستند و این جنس قابل استفاده برای نمای ساختمان می‌باشد.

سه لایه تشکیل دهنده کامپوزیت نما

ورق کامپوزیت آلومینیوم از سه لایه تشکیل شده است که این لایه‌ها شامل دو لایه ورق از جنس آلومینیوم به ضخامت 3 الی 5 میلی متر و یک لایه از مواد پلی اتیلنی به ضخامت 3 الی 5 میلی متر می‌باشند.

لایه خارجی این نما نیز دارای یک پوشش آستر اپوکسی رزین و یک لایه PVDF برای تثبیت رنگ می‌باشد. همچنین بر روی سطح ورق کامپوزیت آلومینیوم نیز لایه فیلم به منظور محافظت قرار گرفته است.

مزیت‌های نمای کامپوزیت نسبت به دیگر نماهای ساختمان

استفاده از کامپوزیت در اجرای نمای ساختمان، مزیت‌هایی نسب به دیگر مصالح ساختمانی دارد از جمله:

وزن سبک نما

از مزیت‌های اصلی کامپوزیت نما، وزن سبک آن می‌باشد به طوری که هر متر مربع از آن حدود 5 تا 8 کیلوگرم وزن دارد که در مقایسه با دیگر متریال‌های مورد استفاده در اجرای نمای ساختمان، می‌توان گفت وزن کمی است.

سهولت در اجرای نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت اجرای آسانی دارد زیرا به صورت خشک بر روی نمای ساختمان اجرا می‌گردد. وزن ورق های کامپوزیت بسیار کم است و نصب و اجرای آنها بر روی نمای ساختمان، به سرعت انجام می‌گیرد.

برخورداری از قابلیت آکوستیک و عایق صوتی

ورق کامپوزیت با توجه به ویژگی‌های ساختاری خود، عایق صوت بوده و دارای قابلیت اکوستیک است. این متریال بعد از اجرا شدن بر روی نما، یک لایه از هوا در پشت نما ایجاد می‌شود که باعث افزایش قابلیت عایق صوتی کامپوزیت می‌شود.

تنوع بالا در رنگ بندی

2

از دیگر مزایای کامپوزیت نما، تنوع در رنگ بندی است و رنگ آن هم بعد از چندین سال استفاده تغییر نکرده و پوسته هم نمی‌شود. در رنگ کردن ورق کامپوزیت نما از رنگ‌های مقاوم در برابر خط و خش، رطوبت و مقاوم در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید استفاده می‌شود.

مقاوم در برابر آتش سوزی و حریق

ورق کامپوزیت، در برابر حریق و آتش سوزی مقاوم می‌باشد زیرا در ساخت هسته مرکزی آن از مواد خاص نسوز استفاده شده است که در برابر آتش کندسوز می‌باشد و باعث انتشار آتش نمی‌شود.

برخورداری از قابلیت ضد زلزله

به دلیل اینکه نحوه اجرای هر ورق کامپوزیت بر روی نمای ساختمان به صورت مستقل و جداگانه است، هنگام وقوع زمین لرزه، هر پنل ورق به صورت مستقل حرکت می‌کند و از تغییر شکل و تخریب کل نمای ساختمان جلوگیری خواهد شد.

امکان ایجاد آب بندی نمای ورق کامپوزیت

در مناطقی که بارش باران و برف بسیار است، امکان ایجاد آب بندی نمای ورق کامپوزیت وجود دارد. بر روی نمای کامپوزیت، شیارهایی در نظر گرفته می‌شود تا در هنگام بارندگی، آب اضافی به پشت نما نفوذ نکند.

قابلیت تعویض پنل های کامپوزیت

پنل های ورق کامپوزیت به صورت جداگانه و مستقل بر روی نمای ساختمان متصل می‌شوند و در صورت خرابی، همان پنل معیوب را می‌توان عوض کرد تا به کل نما خسارتی وارد نشود.

انواع نمای کامپوزیت

نمای کامپوزیت از نظر طرح بندی، انواع مختلفی را شامل می‌شود که در ادامه بررسی می‌کنیم :

نمای کامپوزیت طرح آجر

ورق کامپوزیت طرح آجر در اجرای نمای کامپوزیت آپارتمان، دکوراسیون داخلی ساختمان، مراکز تجاری، مراکز خرید و فروشگاه‌ها استفاده می‌شود. این نوع نما، دارای مقاومت بالایی در مقابل تغییر رنگ و شکل می‌باشد و عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید باعث کدری ظاهری آن نمی‌شود.

نمای کامپوزیت طرح سنگ

ورق کامپوزیت طرح سنگ در مقایسه با نمای سنگ طبیعی، دیرتر کثیف می‌شود و هزینه‌های نگهداری نمای ساختمان را به حداقل می‌رساند. همچنین این نوع کامپوزیت نما بر اثر عوامل محیطی همچون باران‌های اسیدی و تابش نور خورشید تغییر رنگ نمی‌دهد.

نمای کامپوزیت آینه ای

برای ساخت نمای کامپوزیت آینه ای، از سه لایه استفاده می‌شود که دو لایه آن از جنس آلومینیوم بوده و یک هسته داخلی از جنس پلی اتیلن است. سطح ورق کامپوزیت آینه ای با رنگ PE و PVDF پوشیده می‌شود که در انتها یک سطح صاف، صیقلی و آینه ای را برای نمای ساختمان ایجاد خواهد کرد.

نمای کامپوزیت طرح چوب

برای ساخت نمای کامپوزیت طرح چوب، از رگه‌های چوب طبیعی استفاده می‌شود که از نظر ظاهری تفاوتی با نمای چوب طبیعی ندارد. از ویژگی‌های این نوع ورق کامپوزیت نسبت به چوب طبیعی می‌توانیم به عدم تغییر رنگ آن در برابر نور خورشید و رطوبت اشاره کنیم.

کاربرد کامپوزیت نما

کامپوزیت نما دارای کاربری‌های بسیاری است از جمله:

ساختمان‌های اداری

ساختمان‌های صنعتی

ساختمان‌های آموزشی

ساختمان‌های بهداشتی

فرودگاه‌‌ها

ترمینال‌ها

ایستگاه‌‌های مترو

پوشش گنبدها و ابنیه‌ها

دکوراسیون داخلی شرکت‌ها و اماکن عمومی

ساخت مخازن

و...

سخن پایانی و قیمت اجرای هر متر مربع نمای کامپوزیت

ورق‌های کامپوزیت نما با توجه به عوامل مختلفی، دارای قیمت متفاوتی هستند که از جمله این عوامل شامل نوع آلومینیوم، ضخامت لایه‌ها، رنگ لایه بیرونی و مواد لایه میانی می‌باشند. از دیگر مواردی که می‌تواند بر روی قیمت نمای کامپوزیت تاثیر گذار باشد، قیمت روز آهن است زیرا از آهن برای زیرسازی نمای کامپوزیت استفاده می‌شود.

موارد دیگری مثل اجرت نصب، هزینه مصالح مصرفی، کرایه حمل، نوع ورق کامپوزیت و ... نیز تعیین کننده مبلغ نهایی اجرای نمای کامپوزیت هستند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید