بهترین راه برای تمیز کردن مبل پارچه ای را می شناسید؟

بهترین راه برای تمیز کردن مبل پارچه ای را می شناسید؟

اگر روکش مبلمان شما پارچه‌ای باشد، روشی متفاوت با تمیز کردن مبل چرمی را باید مورد استفاده قرار دهید. در ادامه این مطلب قصد بررسی چند راهکار کاربردی برای تمیز کردن مبل پارچه ای را داریم. با ما همراه باشید.

کد خبر : ۱۶۱۸۶۹
بازدید : ۶۴۳

یکی از پر مصرف‌ترین لوازم در خانه، مبلمان هستند. افراد ساعت زیادی را صرف نشستن روی مبل می‌کنند و انواع نوشیدنی، تنقلات و... را روی آن مصرف می‌کنند. بنابراین کثیفی مبلمان اجتناب‌ناپذیر است و هر چند وقت یک بار باید برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید.

اگر روکش مبلمان شما پارچه‌ای باشد، روشی متفاوت با تمیز کردن مبل چرمی را باید مورد استفاده قرار دهید. در ادامه این مطلب قصد بررسی چند راهکار کاربردی برای تمیز کردن مبل پارچه ای را داریم. با ما همراه باشید.

زمان مناسب تمیز کردن مبل پارچه ای

اگر جنس مبلمان شما پارچه‌ای است، هر چند وقت یک بار باید آن را تمیز کنید اما اینکه دقیقا چه زمانی برای تمیز کردن مبلمان خود اقدام کنید، به مسائل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن‌ها سبک زندگی شما و مقدار استفاده از مبلمان است.

برای مثال اگر فرزند کوچکی در خانه دارید یا سرپرستی یک حیوان خانگی را عهده‌دار هستید، نیاز بیشتری به تمیز کردن مبلمان خود دارید اما اگر بیشتر ساعات روز را بیرون از خانه مشغول هستید، فرزندی ندارید و از مبلمان تنها برای تماشای تلویزیون و کمی استراحت استفاده می‌کنید، این امکان را دارید که آن‌ها را کمتر تمیز کنید.

اقدامات مهم پیش از تمیز کردن مبلمان پارچه ای

15

پیش از اینکه برای تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای اقدام کنید، ابتدا باید چند مرحله یا گام مهم را انجام دهید تا فرآیند تمیزکاری برای شما ساده‌تر انجام شود و پارچه مبلمان آسیب کمتری ببیند. به این نکته دقت داشته باشید که استفاده دائمی از مواد شوینده برای تمیز کردن مبلمان، به مرور زمان پارچه مبلمان را نازک و خراب می‌کند و ظاهر آن را تغییر می‌دهد. 

از مهم‌ترین اقداماتی که پیش از تمیز کردن مبلمان باید انجام دهید، موارد زیر را می‌توان نام برد:

جارو زدن مبلمان

پیش از اینکه با مواد شوینده به سراغ مبلمان خود بروید و برای تمیز کردن آن اقدام کنید، ابتدا با جاروبرقی تمام سطح مبلمان را تمیز کنید. لا به لای درزها را فراموش نکنید و اطراف دسته‌های مبل را نیز به خوبی جارو بکشید. در صورتی که مبل شما دارای تشک یا بالشتک مجزا است، باید آن‌ها را نیز بردارید و زیر و اطراف هر کدام را به دقت جارو بکشید. 

در بسیاری از مواقع زمانی که مبل را جارو می‌کشید، حتی دیگر نیازی به تمیز کردن مبل پارچه ای نخواهد بود. زیرا کثیف دیده شدن مبل به خاطر ذرات آشغالی است که روی آن وجود دارد و پارچه مبل آنقدرها هم کثیف نیست که نیاز به مواد شوینده داشته باشد.

گردگیری

علاوه بر ذرات آشغال، ذرات گرد و غبار هم می‌توانند مبلمان پارچه‌ای شما را کثیف نشان دهند. در صورتی که به دنبال رفع این مشکل هستید، گردگیری و از بین بردن گرد و خاک را جدی بگیرید. به این منظور باید از یک برس با پرزهای متوسط کمک بگیرید و به راحتی روی مبلمان بکشید تا ذرات گرد و غبار تمیز شود. دقت کنید که فشار زیادی به برس وارد نکنید و تنها تمیز کردن گرد و خاک سطحی کفایت می‌کند. پس از انجام این کار باید مبل را جارو بکشید تا ذرات جمع شده در اطراف، مجددا روی مبل قرار نگیرند.

تمیز کردن پرز و مو 

اگر فرزند کوچکی در خانه دارید یا سرپرستی یک حیوان خانگی مانند سگ یا گربه را عهده‌دار هستید، به عنوان یکی از مهم‌ترین نکات خانه‌داری باید مبلمان را دائما پرزگیری کنید. به منظور انجام این کار می‌توانید از ابزارهای موجود در پت شاپ‌ها استفاده کنید. رول‌های پرزگیر بهترین انتخاب در چنین شرایطی هستند. این رول‌ها روی دستک مخصوص قرار می‌گیرند و با کشیدن آن‌ها روی سطح مخصوص، مو و پرز به سطح چسبناک رول می‌چسبد و مبلمان تمیز می‌شود.

شوینده مناسب برای تمیز کردن مبل پارچه ای

بعد از انجام اقدامات بالا نوبت به تمیز کردن مبلمان می‌رسد. برای تمیز کردن مبلمان می‌توانید از انواع مختلف شوینده‌های شیمیایی یا طبیعی استفاده کنید. در این جا باید به یک نکته مهم یعنی تناسب نوع شوینده با پارچه مبلی خود توجه داشته باشید. در واقع جنس شوینده نباید باعث آسیب به پارچه رومبلی شود. در ادامه با چند ترفند شستشوی مبلمان و انواع شوینده‌هایی که در هر ترفند مورد استفاده قرار می‌گیرند، آشنا خواهید شد که بهترین راه تمیز کردن مبل پارچه ای هستند.

ترفند اول تمیز کردن مبلمان پارچه‌ای: استفاده از مخلوط سرکه و آب اکسیژنه

یکی از ترفندهای ساده، موثر و کم هزینه برای تمیزکاری مبلمان پارچه‌ای استفاده از آب اکسیژنه و سرکه است. به منظور استفاده از این ترفند خانگی و سریع ابتدا باید مقدار مناسب آب اکسیژنه را با سرکه ترکیب کنید و سپس با یک دستمال نرم روی سطح مبل بکشید. به این نکته توجه داشته باشید که این مخلوط گاهی باعث از بین رفتن رنگ مبلمان تیره می‌شود. 

به علاوه برای تمیز کردن مبل مخمل یا شستشوی مبل پارچه‌ای از جنس ساتن، به خصوص با رنگ پارچه تیره استفاده از آب اکسیژنه ممنوع است. البته اگر مبل را به تنهایی با سرکه تمیز کنید مشکلات گفته شده به وجود نخواهد آمد.

ترفند دوم تمیز کردن مبلمان: استفاده از جوش شیرین 

یک ترفند رایج و کاربردی دیگر برای تمیز کردن مبلمانی که جنس پارچه‌ای دارند، استفاده از جوش شیرین است. این ترفند در مورد مبلمانی که زیاد کثیف نباشد، جواب می‌دهد. به این منظور باید مقداری جوش شیرین روی لکه یا کثیفی بریزید و بعد از چند ساعت با جارو برقی سطح مبل را تمیز کنید. 

البته یک راهکار دیگر هم برای استفاده از این ترفند وجود دارد و آن، ترکیب جوش شیرین با آب و کشیدن آن با برس مخصوص روی مبلمان است.

ترفند سوم: شستن مبل با شامپو فرش

یکی دیگر از ترفندهای کاربردی برای تمیز کردن مبل پارچه‌ای، استفاده از شامپو فرش مخصوص است. البته امروزه شامپوهایی مخصوص شستشوی مبلمان هم در بازار وجود دارد اما استفاده از شامپو فرش برای تمیزی هر نوع مبلمانی مناسب‌تر است. 

به منظور استفاده از این روش ابتدا باید مقداری شامپو در ظرفی بریزید و آن را با کمی آب رقیق کنید. سپس با یک دستمال یا برس تمیز، سطح مبل را تمیز کنید. دقت کنید که بعد از کشیدن شامپو فرش باید سطح مبل را خشک کنید تا لک شامپو روی پارچه باقی نماند.

ترفند چهارم: تمیز کردن مبل با بخارشوی

در نهایت می‌توانید مبلمان خود را با دستگاه بخارشوی هم تمیز کنید. استفاده از این دستگاه چندین مزیت دارد که یکی از آن‌ها تمیز کردن عمیق مبلمان و آلودگی‌های آن است. به علاوه بخارشوی با فشار مستقیم حرارت موجب از بین رفتن تمام آلودگی‌های سطحی می‌شود. 

توجه داشته باشید که اگر پارچه مبلمان شما به حرارت بالا حساسیت داشته باشد، استفاده از این روش چندان کاربردی نیست زیرا حرارت بخارشوی قطعا باعث آسیب به پارچه خواهد شد. به علاوه، بعد از انجام این روش هم باید سطح مبل را فورا خشک کرد تا لکه‌ای باقی نماند.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید