از چه زمانی سرمایه‌گذاری برای فرزندانمان را آغاز کنیم؟

از چه زمانی سرمایه‌گذاری برای فرزندانمان را آغاز کنیم؟

داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای سرمایه گذاری از سنین کم، به فرآیند استقلال مالی افراد در بزرگسالی کمک می‌کند. به همین علت پیشنهاد می‌شود افراد برای فرزندان خود از ابتدای تولد و با دید بلند مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر : ۱۷۴۸۸۱
بازدید : ۴

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری برای فرزندان معمولا با رویکرد بلندمدت و پیوسته انجام می‌شود، در برخی موارد، والدین معمولا قبل از تولد فرزند خود، اقدام به سرمایه‌گذاری برای کسب بازدهی و تامین آتیه فرزندان خود می‌کنند.

بازارهای متفاوتی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که شامل طلا، مسکن، بازار سرمایه و …است. امکان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و مسکن با مبالغ اندک وجود ندارد، به همین علت می‌توان بازار سرمایه را به عنوان گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری با مبالغ کم به افراد پیشنهاد داد.

از ویژگی‌های دیگر بازار سرمایه نیز می‌توان به تنوع روش‌های سرمایه‌گذاری (مستقیم یا غیر مستقیم)، تنوع گزینه‌های سرمایه‌گذاری (سهام، گواهی سپرده کالایی و …)، امکان کسب بازده متناسب با سطح ریسک‌پذیری و اشاره کرد. در ادامه با نحوه مناسب سرمایه‌گذاری برای کودکان آشنا خواهید شد.

سرمایه‌گذاری برای کودک

داشتن یک برنامه ریزی مناسب برای سرمایه گذاری از سنین کم، به فرآیند استقلال مالی افراد در بزرگسالی کمک می‌کند. به همین علت پیشنهاد می‌شود افراد برای فرزندان خود از ابتدای تولد و با دید بلند مدت اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

یکی از بهترین روش‌های سرمایه گذاری برای کودکان، سرمایه‌گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. با انتخاب این نوع سرمایه‌گذاری، افراد از مزایایی همچون مدیریت حرفه‌ای سرمایه، نقدشوندگی بالا، شفافیت در سرمایه‌گذاری با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در عملکرد صندوق، متنوع بودن نوع صندوق‌ها و سبد سرمایه‌گذاری هر صندوق، معافیت از مالیات و … بهره‌مند می‌شوند. همچنین با حداقل ۱۰۰ هزارتومان نیز امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد.

طرح سرمایه‌گذاری نوزادان

به علت اهمیت سرمایه‌گذاری برای کودکان، طرحی از سمت وزارت اقتصاد و دارایی تحت عنوان طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت ارائه شده است، در این طرح به متولدین سال ۱۴۰۰ به بعد، به ازای هر فرزند مبلغی برای شروع سرمایه‌گذاری تخصیص پیدا خواهد کرد.

در همین راستا افراد می‌توانند برای شروع سرمایه‌گذاری فرزند خود از طرح  سهام نوزادان استفاده کنند، به این صورت که به نوزاد تازه متولد شده، مبلغی برای سرمایه‌گذاری در ۳ صندوق‌سهامی (ETF) به انتخاب فرد تخصیص داده می‌شود.

این مبلغ برای نوزادان متولد سال ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، به ترتیب مبالغ یک میلیون تومان، یک میلیون و پانصد هزار تومان و دو میلیون تومان خواهد بود.

در این خصوص بعد از دریافت کد بورسی نوزاد، والدین می‌توانند به سایت خدمات دولت هوشمند مراجعه کنند و بعد از وارد کردن شماره همراه خودشان و دریافت کد تایید وارد حساب کاربری خود شوند.

در بخش داشبورد، بعد از انتخاب گزینه طرح تشویق فرزندآوری و جوانی جمعیت، لازم است تا در ابتدا کد ملی و تاریخ تولد نوزاد را ثبت کنند تا اطلاعات هویتی تایید شود و در انتها نیاز به انتخاب یک بانک عامل و سه صندوق از میان صندوق‌های سهامی است. بعد از انتخاب صندوق‌های سهامی و اتمام فرآیند، باقی مراحل جهت تخصیص صندوق‌های سهامی به صورت خودکار انجام خواهد شد.

نکته قابل توجه در این طرح این است که تا سن ۲۴ سالگی امکان برداشت و یا فروش صندوق‌های تخصیص یافته وجود ندارد.

صندوق سهامی

به صندوق‌هایی که حداقل ۷۰ درصد دارایی آن‌ها در سهام‌شرکت‌های بورسی و فرابورسی سرمایه‌گذاری می‌شود، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی می‌گویند. امروزه امکان سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به صورت آنلاین برای تمامی افراد وجود دارد.

با توجه به اینکه مدیریت این نوع صندوق‌ها تحت نظر افراد حرفه‌ای و با تجربه قرار دارد، امکان کسب بازده مناسب با توجه به ریسک پذیری سرمایه‌گذار وجود خواهد داشت و با داشتن دید بلند مدت نیز می‌توان از سود مرکب حاصل از رشد قیمت دارایی‌ها بهره‌مند شد.

سود مرکب

در صورت داشتن یک سرمایه‌گذاری مطلوب می‌توان سود متناسب با سرمایه اولیه بدست آورد. با حاصل ضرب سرمایه اولیه، دوره و نرخ سود تعیین شده، سود ساده را می‌توان محاسبه کرد. به بیان دیگر به میزان سودی که به سرمایه اولیه تخصیص پیدا می‌کند، سود ساده گفته می‌شود.

سرمایه‌گذاری در بلند مدت نیز منجر به دریافت سود مرکب خواهد شد، به این معنی که سرمایه‌اولیه و سود آن، مجدد به صورت همزمان سرمایه‌گذاری می‌شود و این موضوع باعث رشد بیشتر دارایی خواهد شد. به همین علت می‌توان گفت که تفاوت سود و سود مرکب در بلند مدت مشهودتر خواهد بود.

در انتها می‌توان گفت که والدین می‌توانند با انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری مناسب برای فرزندان خود از دوران کودکی و با دید بلندمدت، از مزایای ذکر شده در مورد صندوق‌ها و سود مرکب بهره‌مند شوند.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید