بزرگ تر از اختلاسها
عباس عبدی در سرمقاله اعتماد نوشته وقتی گروهی ده میلیارد سو اسفتاده می کنند محاکمه و محکوم می شوند اما نشنیده ایم کسانی که با یک مصوبه هزاران میلیارد به کشور لطمه زده اند به محاکمه کشیده شوند. مثلا بارها و بارها گفته شده اقتصاد كشور بايد رقابتي شود و در تمام اسناد بالادستي به اين نكته تاكيد شده است. وقتي ميگوييم رقابتي يعني قيمتگذاري موضوعيتي ندارد. به ويژه در كالاهايي كه عرضهكننده متنوع است.
عباس عبدی در سرمقاله اعتماد نوشته وقتی گروهی ده میلیارد سو اسفتاده می کنند محاکمه و محکوم می شوند اما نشنیده ایم کسانی که با یک مصوبه هزاران میلیارد به کشور لطمه زده اند به محاکمه کشیده شوند.
مثلا بارها و بارها گفته شده اقتصاد كشور بايد رقابتي شود و در تمام اسناد بالادستي به اين نكته تاكيد شده است. وقتي ميگوييم رقابتي يعني قيمتگذاري موضوعيتي ندارد. به ويژه در كالاهايي كه عرضهكننده متنوع است.
نویسنده خودروسازی را مثال زده و یادآور شده که بعد از مشکلات عمده ای که در زمان دولت گذشته در این رشته به وجود آمده حالا پس از گذشت يك سال از تحول در توليد كارخانجات خودروسازي، ايرانخودرو، مدل جديدي را به بازار عرضه كرده است به نام دنا. از ابتدا خودشان ميخواستند آن را حدود ٤٨ ميليون تومان قيمتگذاري و عرضه كنند. چند ماه طول كشيد و در نهايت شوراي رقابت! يا انحصار قيمت ٤٢ ميليون تومان را تعيين كرد. با اين منطق كه ميخواهند به نفع مردم عمل كنند و اينكه اين خودرو بيش از اين نميارزد.
مقاله اعتماد با اشاره به این که بازار خودرو در ايران كاملا رقابتي است نوشته ايرانخودرو هم چارهاي نداشت جز اينكه زير بار رفت. كارخانهاي كه دولتي باشد نتيجه همين است، ولي الان كه آن را به قيمت ٤٢ ميليون فروخته، در بازار آزاد به قيمت ٥٢ ميليون خريد و فروش ميشود. در واقع ١٠ ميليون تومان مفت و مجاني به جيب ١٠ هزار نفري رفته كه اين خودرو را پيش خريد كردهاند.
يك ريال آن به نفع كارخانه و توليد و مردم نيست. با اين قيمت ايرانخودرو ميتواند از امكانات و كيفيت آن كم كند تا قيمت فروش آزاد آن به قيمت كارخانه برسد. اين يعني خلاف قواعد پذيرفتهشده سياستگذاريهاي اقتصادي شده است. ١٠ هزار خودروي دنا با قيمت ١٠ ميليون تومان تفاوت يعني ١٠٠ ميليارد تومان كه اگر در اختيار ايرانخودرو باشد هم ميتواند كيفيت كار را بهتر كند و هم كارخانه را توسعه دهد و به سود سهامداران است.