زیمبابوه‌ای شدن اقتصاد سوریه؛ وزن کردن پول رایج شد

زیمبابوه‌ای شدن اقتصاد سوریه؛ وزن کردن پول رایج شد

اقتصاد سوریه وارد شکننده‌ترین مرحله خود شده است و بهبود جدی، یک امید دور از دسترس به نظر می‌رسد. افزایش سریع تورم و کاهش سریع ارزش پول فرصت‌های اقتصادی را از مردم سوریه ستانده است. وضعیت روزبه‌روز بدتر می‌شود. سوری‌ها صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند و متوجه می‌شوند که حقوق‌های ناچیزشان یک‌شبه چندین درصد کاهش یافته است.

کد خبر : ۲۰۴۸۴۰
بازدید : ۱۱۲

محمدحسین باقی در تجارت فردا نوشت: در سوریه، بسیاری از معاملات تجاری در حال حاضر با «وزن» کردن پول به جای «شمارش» آن انجام می‌شود.

به گزارش فرارو، این تغییر پیامد مستقیم کاهش شدید ارزش لیر است، که معامله‌گران را مجبور کرده مقادیر زیادی اسکناس را حتی برای خریدهای روزمره خود حمل کنند. کاهش ارزش پول، روش‌های سنتی شمارش را -به‌ویژه با توجه به کهنگی و فرسودگی گسترده بسیاری از اسکناس‌ها- غیرعملی کرده است.

«عماد غنما»، تاجری از دمشق، به «العربی الجدید» گفته است که وزن کردن پول حتی برای فروش‌های جزئی، امری عادی شده است.

شمارش مبالغ هنگفت نه‌تنها زمان‌بر است، بلکه مستعد خطا نیز هست. به عنوان مثال، قیمت یک ماشین لباسشویی می‌تواند حدود شش میلیون لیر و یک یخچال حدود ۱۱ میلیون لیر باشد. شمارش دستی چنین مقادیری احتمال اشتباه را افزایش می‌دهد و اغلب نیاز به بازشماری دارد.

در حالی که دستگاه‌های شمارش پول در اکثر فروشگاه‌های عمده‌فروشی و لوازم خانگی موجود است، آن‌ها با ارز قدیمی‌تر دست‌وپنجه نرم می‌کنند. بسته‌های پنج هزار لیره‌ای و دو هزارلیره‌ای اکنون با ترازوهای دقیق وزن می‌شوند؛ کاری که تاجران و مشتریان به آن عادت کرده‌اند.

از سال ۲۰۱۱، ارزش پوند سوریه در برابر دلار آمریکا به‌طور قابل توجهی کاهش یافته است. بزرگ‌ترین پول نقد سوریه در بازارهای امروز (یعنی پنج هزار پوند سوریه) کمتر از نیم‌دلار ارزش دارد.

در حالی که ارزش بزرگ‌ترین پول نقد انتشاریافته در ابتدای سال ۲۰۱۱ (هزار پوند سوریه) معادل حدود ۲۰ دلار آمریکا بود.  

در حالی که بیش از ۱۳ سال از درگیری‌های داخلی سوریه می‌گذرد، پیامدهای اقتصادی آن هم چیزی از فاجعه کم نداشته است.

بی‌ثباتی و تورم همچنان به عنوان مشکلات اصلی باقی هستند. تورم کمرشکن سطح جدیدی از ناامیدی را در مناطق تحت کنترل دولت ایجاد کرده است.

تحلیل «انستیتو خاورمیانه» این است که، اقتصاد سوریه وارد شکننده‌ترین مرحله خود شده است و بهبود جدی، یک امید دور از دسترس به نظر می‌رسد. افزایش سریع تورم و کاهش سریع ارزش پول فرصت‌های اقتصادی را از مردم سوریه ستانده است.

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید