ماجرای ذرت‌های آلوده در گمرک؛ مقصر کیست؟

ماجرای ذرت‌های آلوده در گمرک؛ مقصر کیست؟

گمرک ایران، مقصر اصلی فساد ذرت‌ها و آلوده شدن دیگر کالا‌های اساسی را سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی کرده است. معاون فنی گمرک ایران همچنین هشدار داده که امکان آلودگی محموله‌های سالم در انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز وجود دارد.

کد خبر : ۱۰۰۸۴۷
بازدید : ۶۶۹۱

فرادید | گزارش رسمی گمرک ایران به وزارت اقتصاد نشان می‌دهد که سازمان ملی استاندارد از یک سال قبل در جریان آلودگی ذرت‌های دپو شده در بندر‌های شمال کشور بوده است. این گزارش در حالی است که ماه گذشته خبر فساد ۵ هزار تن ذرت و آلودگی به سم آفلاتوکسین در گمرک نوشهر منتشر شده بود، اما هیچ کدام از نهاد‌های دولتی آلوده بودن ذرت‌ها را تایید نکردند.

به گزارش فرادید؛ ماجرای آلوده شدن ذرت‌های دپو شده در گمرک‌های شمال و جنوب کشور، تقریبا از دو سال قبل آغاز شد. موضوعی که هیچ وقت از سوی نهاد‌های مرتبط تایید نشد. اما حالا گمرک ایران آلوده شدن هزاران تن ذرت و برخی کالا‌های اساسی در گمرکات را تایید کرده است.

ارونقی، معاون فنی گمرک ایران، ۲۶ مهر امسال تایید کرد که در سطح گمرک‌های مازندران حدود ۵ هزار تن ذرت که از سال ۱۳۹۸ وارد منطقه ویژه اقتصادی نوشهر شده بود فاسد و بالغ بر ۱۴.۷ هزار تن کالا متروکه شده است که عمدتا نهاده‌های دامی هستند.

او در نامه تازه اش به وزارت اقتصاد بار دیگر اعلام کرد که یک شرکت در سال ۱۳۹۸ اقدام به واردات بیش از ۹۰۰۰ تن ذرت دامی طی چهار فقره اظهارنامه واردات قطعی از طریق منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر کرده است.

طبق گفته معاون فنی گمرک، در مرحله نخست با بررسی انجام شده و با عنایت به تایید اداره استاندارد شهرستان نوشهر ۵۳۶۲ تن ترخیص و مابقی به میزان ۳۷۷۰ تن به علت آلوده بودن به سم آفلاتوکسین، مغایر با استاندارد ملی ایران اعلام شد.

ماجرای ذرت های آلوده در گمرک؛ مقصر کیست؟

آلودگی هزاران تن ذرت در گمرک؛ مشکل کجاست؟

پس از بالا گرفتن جنجال‌ها بر سر آلوده بودن ذرت‌های دپو شده در گمرک نوشهر، مسئولان وزارت جهادکشاورزی آخرین روز مهرماه امسال اعلام کردند که، چون ذرت‌ها وارد کشور نشده‌اند، نمی‌توانند به شکل دقیق آلوده بودن آن‌ها را تایید کنند.

حسن عباسی معروفان، سرپرست دفتر خدمات بازرگانی معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی درباره ادعای آلودگی ذرت‌های دپو شده در گمرک گفته بود: حدود ۲ تا ٣٠٠٠ تن ذرت سال گذشته وارد گمرک کشور شد. اما به دلیل وجود مسائل حقوقی بین خریدار و فروشنده این ذرت‌ها به گمرک اظهار نشد و در نهایت ترخیص آن هم صورت نگرفت.

او در مورد ۵ هزار تن ذرت گمرک نوشهر هم گفته بود این ذرت‌ها برای یک شرکت بخش خصوصی خارج از ایران است و مدتی است که درگیر دادگاه و منتظر دریافت حکم قضایی هستند. چون هنوز این ذرت‌ها وارد کشور نشده اند نمی‌توان دقیقا نظر داد که آلوده هستند.

اما فعالان رسانه‌ای با انتقاد از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان استاندارد می‌گویند کالا باید قبل از ترخیص و وارد شدن به کشور مجوز‌های لازم را دستگاه‌های ذیربط از جمله استاندارد و وزارت جهاد دریافت کند نه اینکه بعد از ورود مشخص شود آلوده است یا خیر.

در این میان گمرک ایران، مقصر اصلی فساد ذرت‌ها و آلوده شدن دیگر کالا‌های اساسی را سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی معرفی کرده است.

ماجرای ذرت های آلوده در گمرک؛ مقصر کیست؟
مقصر آلودگی ذرت‌های گمرک نوشهر؛ احتمال آلوده شدن دیگر کالا‌های اساسی

معاون فنی گمرک ایران در نامه اش به وزارت اقتصاد درباره علت آلودگی ذرت‌ها و ادامه دار شدن فرایند آلودگی نوشت یک بار در سال ۱۳۹۹، با دستور دادستان شهرستان نوشهر، محموله‌ها مورد آزمایش قرار گرفت که اداره استاندارد غیر قابل مصرف بودن ذرت‌ها را به این اداره کل اعلام کرد.

براساس این نامه، پس از آن حوزه نظارت گمرکات استان مازندران در چارچوب وظیفه قانونی نسبت به اعمال ماده ۱۰۵ قانون امور گمرکی و تنظیم صورتجلسه ضبط و مراحل قانونی اخطار و ابلاغ به ذینفع اقدام کرد.

در ادامه با توجه به عدم اقدام موثر از سوی ذینفع برای تعیین تکلیف محموله‌ها، پرونده جهت سیر مراحل قانونی به «سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان مازندران» ارسال کرد که علی رغم پیگیری‌های مکرر از سوی سازمان طی سال ۱۳۹۹، اقدامی صورت نگرفته است.

معاونت فنی گمرک ایران هشدار داده که امکان آلودگی محموله‌های سالم در انبار‌های منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر نیز وجود دارد.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید