رهبر کره شمالی با گریه خواستار فرزندآوری بیشتر زنان برای جلوگیری از کاهش نرخ تولد شد

رهبر کره شمالی با گریه خواستار فرزندآوری بیشتر زنان برای جلوگیری از کاهش نرخ تولد شد

نرخ باروری (میانگین تعداد بچه‌هایی که انتظار می‌رود یک زن در طول عمرش به دنیا بیاورد) کره شمالی طی ۱۰ سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. این روند نگران‌کننده‌ای برای کشوری است که به نیروی کار سازمان‌یافته برای کمک به حفظ اقتصاد شکست‌خورده و تحت تحریم‌شدید خود وابسته است.

کد خبر : ۱۶۶۲۷۹
بازدید : ۱۵۴

رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، گفته است وظیفه زنان است که از کاهش نرخ تولدها در کشور جلوگیری کنند تا قدرت ملی تقویت شود. رسانه‌های دولتی این کشور در روز دوشنبه اعلام کردند که دولت او در حال تشویق مردم برای داشتن فرزند بیشتر است.

اگرچه به دست آوردن اطلاعات دقیق در مورد روندهای جمعیتی کره شمالی به دلیل آمار محدود این کشور بسیار دشوار است، اما دولت کره جنوبی ارزیابی می‌کند که نرخ باروری (میانگین تعداد بچه‌هایی که انتظار می‌رود یک زن در طول عمرش به دنیا بیاورد) کره شمالی طی ۱۰ سال گذشته به طور پیوسته کاهش یافته است. این روند نگران‌کننده‌ای برای کشوری است که به نیروی کار سازمان‌یافته برای کمک به حفظ اقتصاد شکست‌خورده و تحت تحریم‌شدید خود وابسته است.

3-1-3-768x468_9_11zon

آخرین درخواست کیم برای افزایش فرزندآوری زنان، روز یکشنبه طی نشست ملی مادران کره شمالی، که برای اولین بار در ۱۱ سال گذشته برگزار شد، مطرح گردید. 

کیم در سخنرانی افتتاحیه خود گفت: «توقف کاهش نرخ تولد و فراهم کردن شرایط مراقبت و آموزش خوب کودکان، همه امور خانوادگی ما هستند که باید با مادرانمان آنها را حل کنیم.»

2-1-3-768x513_8_11zon

براساس داده های سازمان آمار کره جنوبی، نرخ باروری کره شمالی، در سال ۲۰۲۲ به ۱٫۷۹ رسیده است که نسبت به ۱٫۸۸ در سال ۲۰۱۴، کاهش یافته است. با این حال، این کاهش همچنان کندتر از رقیب ثروتمندترش یعنی کره جنوبی است که نرخ باروری آن در سال گذشته به ۰٫۷۸ رسیده است در حالی که در سال ۲۰۱۴ این عدد، ۱٫۲۰ بوده است.

6-1-3-768x514_7_11zon

نرخ باروری کره جنوبی که پایین‌ترین نرخ در میان کشورهای توسعه‌یافته است، احتمالاً به دلیل ترکیبی از دلایلی است که مردم را از داشتن فرزند بازمی‌دارد، از جمله بازار کار رو به زوال، محیط رقابتی وحشتناک برای کودکان در مدارس، امکانات ضعیف مراقبتی برای کودکان و فرهنگ شرکت‌ها که متمرکز بر مردان است و بسیاری از زنان ترکیب کار و خانواده را غیرممکن می‌دانند.

1-1-4-768x512_6_11zon

برخی از مشاهده‌گران می‌گویند، در حالی که کره شمالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است، تغییر در ساختار جمعیتی آن شبیه به کشورهای ثروتمند است

آن کیونگ-سو، رئیس سایت DPRKHEALTH.ORG که بر مسائل بهداشتی کره شمالی تمرکز دارد، می‌گوید: «امروزه بسیاری از خانواده‌های کره شمالی نیز قصد ندارند بیش از یک فرزند داشته باشند زیرا می‌دانند برای بزرگ کردن بچه‌هایشان، فرستادن آنها به مدرسه و کمک به آنها برای پیدا کردن شغل نیاز به پول زیادی دارند.»

5-1-1-768x432_5_11zon

کیونگ-سو که با بسیاری از فراریان کره شمالی مصاحبه کرده است، می‌گوید قاچاق گسترده سریال‌ها و فیلم‌های کره‌ای جنوبی طی ۲۰ سال گذشته که وضعیت اجتماعی بالاتری را برای زنان نشان می‌دهد، احتمالا بر زنان کره شمالی تأثیر گذاشته تا فرزند کمتری داشته باشند.

10-1-1-768x432_4_11zon

کره شمالی در دهه‌های ۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰ برنامه‌های کنترل جمعیت را برای کاهش رشد جمعیت پس از جنگ اجرا کرد. نرخ باروری این کشور پس از قحطی اواسط دهه ۱۹۹۰ که منجر به مرگ صدها هزار نفر شد، کاهش عمده‌ای داشته است.

9-7-768x432_3_11zon

مؤسسه تحقیقاتی هیوندای مستقر در سئول در گزارش ماه آگوست خود گفت: «با توجه به اینکه کره شمالی از نظر منابع و پیشرفت‌های فناورانه در مضیقه است، ممکن است در صورت عدم تأمین نیروی کار کافی با مشکلاتی در احیا و توسعه صنعت تولیدی خود مواجه شود.»

11-5-768x461_2_11zon

طبق گزارش‌های رسانه‌های دولتی کره شمالی امسال، این کشور بسته‌ای از مزایا را برای خانواده‌های دارای سه فرزند یا بیشتر ارائه کرده است، از جمله مسکن رایگان ترجیحی، یارانه‌های دولتی، غذا، دارو و لوازم خانگی رایگان و مزایای آموزشی برای فرزندان.

آژانس آمار کره جنوبی تخمین می‌زند جمعیت کره شمالی ۲۵٫۷ میلیون نفر باشد. مؤسسه هیوندای پیش‌بینی کرده است کاهش جمعیت کره شمالی از سال ۲۰۳۴ شروع شود و جمعیت آن تا سال ۲۰۷۰ به ۲۳٫۷ میلیون نفر برسد.

4-1-1-768x432_1_11zon

کیونگ-سو معتقد است که حضور مکرر کیم جونگ اون با دختر کوچکش جو آئه نیز احتمالا تلاشی برای ترغیب خانواده‌ها است. اما برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند هدف اصلی از حضور دخترش نشان دادن این است که او جانشین پدر خواهد بود.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید