رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی «داروین»‌

رونمایی از محتوای کتابخانه شخصی «داروین»‌

محتوای کل کتابخانه شخصی «چارلز داروین‌»،‌ زیست‌شناس انگلستانی برای نخستین‌بار اعلام شد.

کد خبر : ۱۷۶۲۳۶
بازدید : ۶۹

جزئیاتی از کتابخانه شخصی وسیع «چارلز داروین» از جمله مقاله‌ای در مورد خوکچه هندی و رمانی از «الیزابت گاسکل» محبوب او  برای نخستین‌بار به طور کامل منتشر می‌شود.

«گاردین»‌ نوشت، این پروژه نتیجه حدود دو دهه کار پرزحمت و کارآگاهی برای ردیابی هزاران کتاب، مجله، جزوه و مقاله کتابخانه این طبیعت‌شناس مشهور است.

«جان ون وای»، پژوهشگری که در راس این پروژه قرار دارد گفت که این حجم از آثار نشان‌دهنده وسعت فوق‌العاده تحقیقات «داروین» در مورد آثار و فعالیت دیگران است.

کاتالوگ ۳۰۰ صفحه‌ای که توسط وبسایت «داروین آنلاین»‌ منتشر می‌شود، جزئیاتی از ۷۴۰۰ اثر از جمله مجله، رساله و نقد را شامل می‌شود.

قدمت برخی از این کتاب‌ها  همچون «تاریخچه‌ای از انگلستان» نوشته «الیور گلداسمیت»‌ که در سال ۱۸۲۱ میلادی منتشر شده است به دوران دانش‌آموزی «داروین» بازمی‌گردد. «داروین»‌ در آن زمان این کتاب را به عنوان جایزه دریافت کرده بود. از دیگر آثار قدیمی این کتابخانه به دفتریادداشتی درباره جغرافیای باستانی که به مدیر مدرسه او تعلق داشت می‌توان اشاره کرد.

محققان در مواقعی از سوابق حراجی‌ها برای جمع‌آوری اطلاعات درباره کتابخانه شخصی «داروین» استفاده کرده‌اند.

به عنوان مثال، اطلاعات ثبت‌شده درباره یک حراجی نشان می‌دهد که «داروین» نسخه‌ای از مقاله  سال ۱۸۲۶ نوشته «جان جیمز اودوبان»،‌ پرنده‌شناس آمریکایی را در اختیار داشته است.

همچنین در سال ۲۰۱۹، یک نسخه از رمان سال ۱۸۸۰ میلادی «همسران و دختران»‌ نوشته «الیزابت گاسکل» در یک حراجی ارائه شد.

فهرست‌های قبلی از کتابخانه «داروین»‌ فقط حدود ۱۵درصد از محتوای آن را دربرگرفته بودند.

فهرست جدید نشان می‌دهد «داروین» مجموعه‌ آثاری از موضوعات متفاوتی از جمله زیست‌شناسی، زمین‌شناسی، فلسفه، روان‌شناسی، مذهب، کشاورزی، هنر، تاریخ و سفر را نگهداری می‌کرد.

بیش از نیمی از این آثار به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند و باقی آن‌ها به زبان‌های آلمانی،‌ فرانسوی، ایتالیایی، اسپانیایی، هلندی و دانمارکی به نگارش درآمده‌اند. یکی از این موارد یک نشریه آلمانی است که در آن نخستین عکس شناخته‌شده از باکتری منتشر است.

انتشار محتوای کتابخانه «داروین»‌ همزمان با سالروز دویست و پانزدهمین تولد او در دوازدهم فوریه است.

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید