(تصاویر) اسکویید گیمز دنیای واقعی؛ رکوردشکنی مستربیست با مسابقات ۱۰۰میلیوندلاری بیستگیمز

ریالیتی شو مستربیست با الهام از سریال «اسکویید گیمز» و جایزه ۵ میلیون دلاری به پایان رسید و رکوردهای شگفتانگیزی بهجا گذاشت.
۱۹ دسامبر ۲۰۲۴، آمازون پرایم انتشار یکی از بزرگترین پروژههای خود را آغاز کرد: «بیست گیمز»، مسابقهای تلویزیونی که یوتیوبر سرشناس جیمی دونالدسون، مشهور به مستر بیست تهیهکنندگی و اجرای آن را به عهده داشت.
مستر بیست چند ماه پیش در مصاحبهای گفته بود این شو، به بزرگترین مسابقهی تلویزیونی تبدیل خواهد شد. پس از مدتی هم اعلام کرد هزار شرکتکننده برای رسیدن به جایزهی ۵ میلیوندلاری وارد رقابت میشوند و این رقم را بزرگترین جایزهی مسابقههای مستند ریالیتی شو بدون فیلمنامه خواند. تا قبل از این جایگاه بالاترین جایزهی تلویزیونی به Squid Game: The Challenge با جایزهی ۴٫۵۶ میلیوندلاری تعلق داشت.
مستر بیست همچنین ادعا کرده بود که به دلیل مقیاس عظیم مسابقه، تیم تولید طی مراحل ساخت، دهها رکورد جهانی را شکسته است، اما جزئیات این رکوردها تا پیشازاین محرمانه باقیمانده بود.
حالا پس از بهپایانرسیدن برنامه در ۱۳ فوریه، وبسایت گینس ورد رکوردز تأیید کرده که «بازیهای بیست» در مجموع ۴۴ رکورد جهانی را طی مراحل فیلمبرداری به ثبت رسانده است. با ما همراه باشید تا در ادامه جزئیات این رکوردها را به همراه خلاصهای از نکات حیرتآور این برنامه، مرور کنیم.

بیست گیمز (Beast Games) چیست؟
«بازیهای بیست» همانطور که از نامش پیدا است، ایدهای از مستر بیست بود که از سریال پرطرفدار بازی مرکب (Squid Game) و ویدیوی پرطرفدار همین یوتیوبر با نام «مسابقهی واقعی بازی مرکب با جایزهی ۴۵۶ هزاردلاری!» الهام گرفته شد.
دونالدسون در این مجموعهی ۱۰ قسمتی، سطح رقابت را بهشدت بالا برد و مسابقه را با حذف هزار نفر از ۲ هزار شرکتکنندهی اولیه در اولین چالش آغاز کرد. این ستارهی شبکههای اجتماعی اصولاً بهخاطر چالشهای عجیبوغریب و جوایز هنگفتش شهرت دارد و بیش از ۵۰۰ میلیون نفر او را در پلتفرمهای مختلف دنبال میکنند(بیش از ۳۶۰ میلیون فالوور در یوتیوب).

ردیف شرکتکنندگان مسابقه بیست گیمز
به همین دلیل دور از انتظار نبود که طرفدارانش با اشتیاق تمام مسابقه را دنبال کنند. روند حذف شرکتکنندگان در «شهر بیست» (Beast City) که با هزینهای چندمیلیوندلاری ساخته شده بود، به نمایش گذاشته شد و مخاطبان شاهد بودند که چگونه با خروج هر شرکتکننده، مبلغ جایزه افزایش مییابد.
بیش از ۲ هزار نفر در این برنامه ثبتنام کردند
علاقهمندان به حضور در این مسابقه از طریق فرم آنلاینی که مستر بیست در شبکههای اجتماعی خود منتشر کرده بود، ثبتنام کرده بودند. این مسابقه در ۲۵ روز اول پخش، بیش از ۵۰ میلیون بیننده داشت، آماری که بیستگیمز را پس از Fallout، در ردهی دومین سریال جدید پربینندهی سال ۲۰۲۴ در آمازون قرار داد.
اگر از مبلغ جایزه حیرتزده شدهاید، کمی صبر کنید. احتمالاً اولین رکوردی که بیست گیم به ثبت رسانده نه این رقم، بله هزینهی تولید آن است: این برنامه رسماً گرانترین «فصل یک» مسابقات ریالیتی تلویزیونی کل تاریخ محسوب میشود.
بیست گیمز با چه هزینهای تولید شد؟
تقریباً همهی مخاطبان انتظار داشتند Beast Games جشنوارهای از افراط و هیجان باشد؛ جایی که مبالغ هنگفتی از پول بدون نگرانی به چالش کشیده میشود و شرکتکنندگان باید بین گرفتن یا ردکردن این پول، تصمیم بگیرند. این انتخاب اغلب به قیمت حذف سایر شرکتکنندگان تمام میشد و همین امر هیجان بازی را دوچندان میکرد.
در آغاز، یکهزار شرکتکننده برای کسب جایزهی اصلی رقابت کردند، اما تعداد آنها بهتدریج در هر قسمت کاهش یافت تا اینکه تنها یک نفر بهعنوان قهرمان نهایی باقی ماند.

درحالیکه این برنامه، جایزهای ۵ میلیوندلاری برای نفر اول در نظر گرفته بود (که روزنامه ایندیپندنت آن را «بزرگترین جایزه تاریخ تلویزیون و استریم» نامید)، مبلغ جایزه در قسمت پایانی دوبرابر شد. برنده نهایی، جفری آلن (بازیکن شماره ۸۳۱)، طی بازی شیر یا خط، حدس درستی زد که باعث شد جایزهی ۱۰ میلیوندلاری را از آن خود کند. این قسمت ۱۳ فوریه در آمازون پرایم پخش شد.
بیست گیمز با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد
گزارشهای متفاوتی دربارهی هزینهی واقعی این برنامه منتشر شده، اما مستر بیست ماه اکتبر در پادکست Impaulsive تأیید کرد که برای تولید این برنامه بیش از آنچه رسانهها نوشتهاند، هزینه کرده است. در این پادکست وقتی لوگان پال یوتیوبر معروف دیگر گفت که دونالدسون بودجهای ۱۰۰ میلیوندلاری برای این برنامه در نظر گرفته، او پاسخ داد:
البته او در مورد اینکه این بودجهی سرسامآور تنها برای ساخت یک فصل هزینه شده یا نه، چیزی نگفت و هنوز نمیدانیم آیا لوکیشنها و تجهیزات برای فصل بعدی نیز مورداستفاده قرار میگیرند؟ البته اگر طبق اخبار، فصل دوم نیز از راه برسد.

بااینحال کافی است تصور کنید ساخت شهری اختصاصی با نام Beast City که یکی از لوکیشنهای مسابقه بود و در تورنتوی کانادا احداث شد، هزینهای بالغ بر ۱۴ تا ۱۵ میلیون دلار در برداشت.
لوکیشن مسابقات شهرکی اختصاصی با نام Beast City در تورنتو کانادا بود
این شهر دقیقاً مانند دنیای بازیهای ویدیویی طرحی شده بود و امکاناتی نظیر محل اقامت برای شرکتکنندگان، چندین رستوران و کافه، زمین بسکتبال و فضاهای تفریحی، پارکها و فضاهای سبز را در برمیگرفت. ۵۰۰ نفر از برترین شرکتکنندگان در طول مسابقه در این شهر زندگی و رقابت کردند، اگرچه برخی از چالشها در مکانهای دیگر برگزار شد.
اما هزینهها فقط به ساخت شهر محدود نمیشد. علاوه بر جایزهی ۱۰ میلیوندلاری نفر اول، میلیونها دلار جایزه نقدی دیگر هم بین شرکتکنندگان توزیع شد. برای مثال یکی از این جوایز خیرهکننده، جزیرهای خصوصی به ارزش ۱٫۸ میلیون دلار بود که به بازیکن شماره ۹۵۲، میا اسپیت برندهی قسمت ششم اختصاص یافت.
خلاصهای از چالشهای مسابقه بیست گیمز
همانطور که گفتیم از ۲ هزار شرکتکنندهی اولیه هزار نفر در مرحلهی مقدماتی حذف شدند: در این مرحله که در استادیوم Allegiant لاسوگاس برگزار شد، پنج تیم ۴۰۰ نفره باید تختهسنگهای ۴۵۰۰ کیلوگرمی را به مسافتی در حدود ۱۵ تا ۳۰ متر میکشیدند.
در بخش اصلی مسابقات، مستر بیست کار را با پیشنهادی وسوسهکننده برای حذف شرکتکنندگان آغاز کرد. هر فرد این فرصت را داشت که با دریافت «سهمی» از جایزه یکمیلیوندلاری، داوطلبانه از رقابت کنارهگیری کند. در نهایت ۵۲ نفر این پیشنهاد را پذیرفتند و هرکدام با دریافت حدود ۱۹,۲۳۰ دلار از مسابقه خارج شدند.
سپس شرکتکنندگان به گروههای (یا ردیفهایی) تقسیم شدند و ۱۰ دقیقه زمان داشتند تا یک نفر را بهصورت داوطلبانه از میان خودشان حذف کنند؛ با این شرط که اگر گروهی نتواند کسی را داوطلبانه حذف کند؛ کل آن گروه حذف خواهد شد. در نتیجه، سه گروه بهطور کامل از مسابقه حذف شدند.

در چالش بعدی، شرکتکنندگان تنها ده دقیقه فرصت داشتند تا با استفاده از قطعاتی با عرضهای متفاوت، برجی را روی یک بلوک قرمز بسازند. فشار زمان باعث شد که بسیاری از برجها فروبریزند و شرکتکنندگان خیلی زود از رقابت حذف شوند. در پایان این مرحله تنها ۶۰۵ نفر موفق شدند تعادل را حفظ کنند، اما پیشنهاد مالی بالاتری برای خروج، تعداد بیشتری را به انصراف واداشت. در نهایت، ۴۹۳ نفر به مرحله بعدی یعنی Beast City راه یافتند.
بازماندگان در صفی ایستادند و توکنهایی دریافت کردند که نشان میداد در کدام طبقه از ساختمانی عظیم باید رقابت کنند. آنها با یکدیگر معامله میکردند تا شانس خود را برای چالشهای بعدی افزایش دهند.
برای مثال در طبقه چهارم بازیکنان به دو گروه تقسیم شدند: در حالی که از سقف سوراخدار توپهایی به سمت پایین سقوط میکرد، تیمها باید مانع از برخورد توپها به زمین میشدند. در طبقه دوم قرار بود گروهی که اعضای کمتری داشته باشد به مرحلهی بعدی برود و بنابراین شرکتکنندگان بین انصراف به نفع همتیمیها یا راهکارهای دیگر برای کاهش اعضای تیم مردد بودند. در طبقات دیگر نیز چالشهای بغرنج و دشوار دیگری برگزار میشد.
بازی سپس به آزمونهای ذهنی و رقابتهای شانسی تغییر کرد. در یکی از مراحل، شرکتکنندگان در یک مسابقه اطلاعات عمومی شرکت کردند که پاسخهای آنها نهتنها رتبهبندی را تعیین میکرد، بلکه قدرت انتخاب حریف برای مرحله بعدی را نیز به آنها میداد. در چالشی دیگر، یک بازی تصادفی با دریچههای مخفی باعث حذف ناگهانی برخی از شرکتکنندگان شد.
در مرحلهی Dead Hang قدرت بدنی شرکتکنندگان اهمیت داشت: جایی که تیمها روی سکوها آویزان میشدند و اولین کسی که دستش را رها میکرد، باعث حذف کل تیمش میشد. شدت رقابت با پیشنهادهای مالی سنگینتر افزایش یافت. به برترین بازیکنان یک رشوه یکمیلیوندلاری پیشنهاد شد تا داوطلبانه از رقابت کنار بروند؛ تصمیمی که میتوانست مانع حذف سایر رقبای برتر شود.
حالا احساسات شرکتکنندگان و بینندگان به اوج خود رسیده بود، زیرا بازیکنان انگیزههای اصلی خود را برای رقابت آشکار میکردند: برخی آرزوی رهایی از فقر را داشتند و برخی میخواستند به ثروتی ماندگار برسند.

متأسفانه مجال شرح جزئیات بیشتر مراحل مسابقه را در این مقاله نداریم و باید به مروری کوتاه بسنده کنیم.
در مراحل پایانی هرچه بازیهای سختتر میشد و هیجان بالاتر میرفت، مسئلهی اعتمادکردن یا نکردن به همتیمیها نقش مهمتری در بقای بازیکنان ایفا میکرد. نهایتاً پرتاب یک سکه (شیروخط کردن) مبلغ جایزهی نهایی را دوبرابر کرد و استرس مسابقه را به اوج رساند. برندهی نهایی فردی بود که در چالش انتخاب چمدانهای قفل شده، کیف برنده را باز کرد و به رقابتی طولانی و نفسگیر پایان داد.
بیست گیمز چه رکوردهایی را شکست؟
برخی میگویند برنامهای که با بودجهی صد میلیوندلاری ساخته میشود، باید هم ۴۴ رکورد را در طول فیلمبرداری به ثبت برساند. البته باید به اطلاع طرفداران مستر بیست برسانیم که او هنوز رکورد بیشترین رکوردهای گینس را در اختیار ندارد!
بیایید ابتدا نگاهی کنیم به برخی رکوردهای شوکهکنندهای که به پول مربوط میشوند:
- بزرگترین جایزهی نقدی پرداختشده در یک مسابقهی ریالیتی شو: ۵ میلیون دلار
- بیشترین مبلغی که یک شرکتکننده در مسابقه رد کرده است: یک میلیون دلار
- بزرگترین بودجهی جایزهی کلی یک مسابقهی تلویزیونی: ۱۰ میلیون دلار
- بیشترین پول برندهشده در یک قسمت از مسابقهی تلویزیونی: ۲ میلیون و ۲۰ هزار دلار (در قسمت فینال)
رکوردهایی که در ارتباط با بازیهای کوچک در طول مسابقه به ثبت رسیدهاند:
- بیشترین مبلغ بردوباخت در جریان پرتاب سکه در مسابقهی تلویزیونی: ۵ میلیون دلار
- بیشترین مقدار پول پرداختشده بهعنوان رشوه در یک مسابقهی تلویزیونی: ۶,۷۱۹,۹۹۶ دلار
و البته چند رکورد جالب و سرگرمکننده:
- بزرگترین لیوان پینگپونگ: ۳٫۰۴ متر
- سریعترین زمان کشیدن یک کامیون غولپیکر توسط یک تیم: ۱۵ دقیقه و ۱۴٫۲۵ ثانیه
فهرست برخی دیگر از رکوردهای شکستهشده:
- سریعترین زمان بلندکردن یک تختهسنگ با قرقره (تیمی): ۱۷٫۲۷ ثانیه
- بزرگترین بازی باز کردن چمدانهای اسرارآمیز: ۱,۵۸۳ نفر
- بیشترین تعداد افراد بازکنندهی چمدانهای اسرارآمیز بهطور همزمان: ۴۰۷ نفر
- بزرگترین بازی «دویدن به سمت پرچم»: ۲ هزار نفر
- بزرگترین بازی «خیانت تیمی»: ۱,۱۰۰ نفر
- بیشترین تعداد شرکتکنندگان در یک فصل از مسابقهی تلویزیونی: ۲ هزار نفر
- بزرگترین نمایش مقوایی از یک شخصیت: ۵۰ هزار عدد
- بیشترین تعداد «دوربینهای سینمایی» استفادهشده در یک فصل از مسابقهی تلویزیونی: ۴۳ دوربین
- بزرگترین مساحت زمینی که فردی در مسابقهی تلویزیونی برنده شده است: ۶۷ جریب (۲۷۰,۱۲۰ مترمربع)
- گرانترین جایزهی غیرنقدی در مسابقهی تلویزیونی: ۱٫۸ میلیون دلار (جزایر پرل، پاناما)
- بیشترین تعداد دربهای تلهای استفادهشده در یک مسابقهی تلویزیونی: یک هزار درب
- بیشترین تعداد دوربینهای در حال ضبط همزمان در یک مسابقهی تلویزیونی: ۱,۱۰۷ دوربین
- گرانترین جایزهای که در یک مسابقهی تلویزیونی عمداً نابود شد: ۲۶,۴۹۰ دلار
- بیشترین مقدار پول درون بازی که بهعنوان رشوه رد شد: ۱,۸۰۹,۷۶۷ دلار
- بیشترین تعداد مکعبهای فومی استفادهشده در صحنهی مسابقه: ۲۵۰ هزار عدد
- بیشترین تعداد افراد رهاشده از طریق دربهای تلهای به طور همزمان: ۸۳ نفر
- بیشترین تعداد دوربینهای حرکتی استفادهشده در یک چالش تلویزیونی: هزار دوربین
- بیشترین تعداد شرکتکنندگان مجهز به میکروفون در یک مسابقهی تلویزیونی: هزار نفر
- بزرگترین تیم تولید داستان در یک ریالیتی شو رقابتی: ۶۳ نفر
- بیشترین تعداد افراد تستکنندهی چالشها در صحنهی ریالیتی شو: ۱۹۸ نفر
- بزرگترین بودجهی جایزهی جانبی در یک مسابقهی تلویزیونی: یک میلیون دلار
- بیشترین تعداد تبلت استفادهشده در یک چالش تلویزیونی: هزار عدد
- بیشترین تعداد سیلندرهای نیوماتیکی استفادهشده در صحنهی یک مسابقهی تلویزیونی: ۳ هزار سیلندر
- بیشترین تعداد نوارهای LED استفادهشده در یک مسابقهی تلویزیونی: یکهزار نوار LED (هر نوار در یک درب تلهای)
- بیشترین ارتفاع پرتاب توپ به داخل یک هدف غولپیکر: ۳۹ فوت (۱۱٫۸۸ متر)
- بیشترین تعداد توپهای استفادهشده در یک قسمت از ریالیتی شو: ۵ هزار توپ
- بیشترین تعداد میکروفون یقهای ضبطکننده همزمان: هزار عدد
- بیشترین پرو لباس در یک برنامه ریالیتی شو: هزار بار
- سریعترین زمان برای پرو هزار لباس: ۷۲ ساعت
- جوانترین کارگردان سریالی با بودجهی ۱۰۰ میلیون دلار در یک مسابقهی تلویزیونی: تایلر کانکلین (Tyler Conklin)، با سن ۲۶ سال و دو ماه
شکایات قانونی از بیست گیمز
بیست گیمز به همان اندازه که هیجانانگیز و پرطرفدار بود، به همان میزان هم با انتقاداتی سخت رسانهها و حتی شکایات شرکتکنندگان مواجه شد. برخی بازیکنان ادعا کردهاند که شرایط طاقتفرسایی را در طول فیلمبرداری پشت سر گذاشتهاند. گزارشهایی مبنی بر کمبود آب، غذا و مراقبتهای پزشکی منتشر شده و برخی افراد نیز به بیمارستان منتقل شدهاند.
در حال حاضر شکایاتی حقوقی علیه مستر بیست و شرکتهای تولیدکنندهی این برنامه مطرح شده که آنها را به پرداختنکردن حداقل حقوق، آزار جنسی، واردکردن فشار روحی از روی بیتوجهی، نبود فرصت کافی برای استراحت و ایجاد شرایط ناایمن برای شرکتکنندگان متهم میکند. مستر بیست و آمازون تاکنون پاسخی به این اتهامات ندادهاند.
از طرف دیگر، از نظر منتقدان درحالیکه سریال بازی مرکب بینندگان را به تفکر در مورد مسائل عمیقی مانند نابرابری اقتصادی، بیرحمی سیستم سرمایهداری و ارزش جان انسانها در دنیای مدرن وامیدارد، «بازیهای بیست» باوجود تداعیکردن فشار زیاد، استرس و رقابت شدیدی که در بازی مرکب نیز وجود داشت، به عادیسازی خیانت، دروغ، قبول رشوه و تصمیمات غیراخلاقی منجر میشود.
هنوز نمیدانیم بخش عمدهی تأمین مالی Beast Games از جیب خود مستر بیست بوده یا آمازون، یا ترکیبی از هر دو. اما با توجه به موفقیت عظیم فصل اول، احتمال اینکه فصل دوم برنامه نیز ساخته شود، بسیار بالا است.
منبع: خبرآنلاین