(تصاویر) جانور حیرت‌انگیزی که «سَرهای قبلی» خودش را حمل می‌کند!

(تصاویر) جانور حیرت‌انگیزی که «سَرهای قبلی» خودش را حمل می‌کند!

ساختن کلاه‌هایی شبیه به سرهای حیوانات در تمدن‌های بومی آمریکای جنوبی یا قبایل آفریقایی امر رایجی بوده است؛ اما در دنیای حیوانات هم یک جانور وجود دارد که برای خودش کلاهی هراس‌آور از جنس سر می‌سازد!

کد خبر : ۱۶۱۳۷۰
بازدید : ۴۳۸

فرادید| کرم پروانۀ اسکلت‌ساز جانوری کوچک و مودار است که پوسته‌های قدیمی سر خود را بعد از پوست‌اندازی نگه می‌دارد و آن‌ها را روی سر خود می‌چیند؛ تا جایی که گاهی چند سر با اندازه‌های مختلف بر روی سر این جانور دیده می‌شود.

به گزارش فرادید؛ این تزیین ترسناک، لقب «کرم کلاه‌دار دیوانه» را برای آن به ارمغان آورده است؛ نامی که از شخصیتی در «ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب» الهام گرفته شده است.

1

اما چرا این کرم باید این کار پیچیده را انجام بدهد؟ یک مطالعه منتشر شده در سال 2016 این سوال را با انجام آزمایشاتی در مورد کرم‌های پروانه و شکارچیان طبیعی آنها یعنی عنکبوت‌ها و حشرات بدبو بررسی کرد. محققان دریافتند که حمله به کرم‌هایی که چند سر بر روی سرشان داشتند، بیش از 10 برابر بیشتر از حمله به لاروهایی که سرهای اضافی آنها برداشته شده بود، طول کشید.

در نتیجه محققان دریافتند که پوسته‌های خالی سر به عنوان یک هدف کاذب برای شکارچیان عمل می‌کند و همچنین می‌تواند برای منحرف کردن نیش یک شکارچی استفاده شود.

2

غیر از این نکته، کرم‌های اسکلت‌ساز همچنین با خارها یا کرک‌های سمی توخالی حاوی هیستامین‌هایی پوشیده شده‌اند که می‌توانند باعث ورم شوند. اگر این خارها پوست انسان را سوراخ کنند، باعث احساس سوزش، خارش و عوارض پوستی می‌شوند.

این کرم‌ها برگ‌های اکالیپتوس را به صورت گروهی می‌خورند و چندین عدد از آن‌ها معمولا روی یک برگ قرار دارند. آنها از هر دو قسمت زیرین و رویی برگ غذا می‌خورند، اما از رگبرگ‌ها اجتناب می‌کنند. وجود این کرم‌ها می‌تواند رشد درختان اکالیپتوس را کند کرده و حتی آنها را از بین ببرد.

این کرم‌ها بومی استرالیا هستند اگرچه به نیوزلند نیز گسترش یافته‌اند و در آنجا به عنوان یک آفت در نظر گرفته می‌شوند. برای مبارزه با آن‌ها، بوم‌شناسان گونه‌ای از زنبورهای انگلی را منتشر کرده‌اند تا به عنوان یک عامل کنترل بیولوژیکی عمل کند.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید