(تصاویر) 45 پیش‌بینی سریال «سیمپسون‌ها» که درست از آب درآمد

(تصاویر) 45 پیش‌بینی سریال «سیمپسون‌ها» که درست از آب درآمد

از آنجایی که شایعات زیادی در رابطه با سریال و پیش‌بینی وقایع منتشر شده، باید بررسی کرد که پیش‌بینی‌های واقعی «سیمپسون‌ها» در رابطه با کدام واقایع بوده. حالا سؤالی که برای مخاطب پیش می‌آید این است که آیا سریال «سیمپسون‌ها» واقعاً رویدادهای جهانی را پیش‌بینی می‌کند یا این جهان ماست که براساس فیلم‌نامه «سیمپسون‌ها» کار خود را جلو می‌برد؟

کد خبر : ۱۹۴۵۸۶
بازدید : ۹۳

خانواده سیمپسون‌ها از چند شخصیت تشکیل شده، اما شخصیت‌های اصلی عبارتند از هومر (با صداپیشگی دن کاستلانتا)، مارج (با صداپیشگی جولی کاونر)، لیزا (با صداپیشگی یاردلی اسمیت)، بارت (با صداپیشگی نانسی کارترایت) و مگی. هر قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» مملو از تعامل بی‌وقفه خانواده سیمپسون‌ها با سایر ساکنان شهر اسپرینگفیلد است؛ در همین تعامل‌هاست که ستاره‌های مهمان در چندی از قسمت‌ها حضور پیدا می‌کنند. با این حال آنچه بینندگان را به شگفتی وا می‌دارد، این است که سریال «سیمپسون‌ها» برخی از وقایع دنیای واقعی را حداقل پنج سال قبل از وقوع‌ آن‌ها، پیش‌بینی کرده ‌است.

از آنجایی که شایعات زیادی در رابطه با سریال و پیش‌بینی وقایع منتشر شده، باید بررسی کرد که پیش‌بینی‌های واقعی «سیمپسون‌ها» در رابطه با کدام واقایع بوده. حالا سؤالی که برای مخاطب پیش می‌آید این است که آیا سریال «سیمپسون‌ها» واقعاً رویدادهای جهانی را پیش‌بینی می‌کند یا این جهان ماست که براساس فیلم‌نامه «سیمپسون‌ها» کار خود را جلو می‌برد؟ با پایان یافتن سی و پنجمین فصل این سیتکام طولانی، هواداران شاهد بازگشت خطوط داستانی خلاقانه‌تر، قوی‌تر و خنده‌دارتر بودند که یادآور فصل‌های اولیه و کلاسیک «سیمپسون‌ها» هستند. شکی نیست که برخی از روایت‌های عجیب و غریب فصل‌های اخیر در آینده نزدیک به فهرست پیش‌بینی‌های صحیح «سیمپسون‌ها» اضافه خواهند شد. به هر حال بهترین پیش‌بینی‌های سریال «سیمپسون‌ها» نه تنها تکان‌دهنده‌، بلکه اغلب عجیب، بامزه و در عین حال منطقی به نظر می‌رسند.

۱.‌ ساختمان شارد

74

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۵
  • نام قسمت: ‌ Lisa’s Wedding
  • فصل ۶ قسمت ۱۹

در بسیاری از سریال‌های محبوب آمریکایی همیشه قسمتی وجود دارد که شخصیت‌های سریال به لندن سفر می‌کنند و به جاهای دیدنی آن می‌روند. سریال «سیمپسون‌ها» نیز از این قاعده مستثنی نیست. یکی از سفرهای لندنی سریال «سیمپسون‌ها» با پیش‌بینی بسیار عجیبی همراه است. در این قسمت آینده لیزا پیش‌بینی می‌شود و طی یک صحنه فلش‌فوروارد می‌بینیم که او در سفر به لندن با یکی از هم‌دانشگاهی‌های خود به نام هیو پارکفیلد ملاقات می‌کند.

همینجاست که در یک شات بسیار گذرا، پشت تاور بریج، یک ساختمان نوک‌تیز می‌بینیم که امروزه برای بسیاری از مردم لندن و گردشگرانی که به لندن رفته‌اند آشناست: ساختمان شارد. خب اینکه یکی از ساختمان‌های معروف لندن در سریال «سیمپسون‌ها» به تصویر کشیده شده که نباید چیز عجیبی باشد. آنچه این مسأله را عجیب می‌کند، این است که ساختمان شارد در سال ۱۹۹۵، زمانی که این قسمت پخش شد، هنوز ساخته نشده بود. ساخت این ساختمان بلند تازه در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. اینکه سریال «سیمپسون‌ها» مکان و شکل و شمایل دقیق این ساختمان را ۱۴ سال قبل پیش‌بینی کرده، یکی از عجایب این سریال انیمیشنی است. اگرچه می‌توان ادعا کرد که این ساختمان هیچ ارتباطی به ساختمان شارد نداشته و صرفاً نتیجه خلاقیت تصادفی یکی از هنرمندان سریال است. البته چنین حرف‌هایی را برای همه پیش‌بینی‌ها و پیش‌گویی‌های جهان می‌توان به زبان آورد.

۲. آمریکا برنده مدال طلا در ورزش کرلینگ می‌شود

75

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۰
  • نام قسمت: ‌ Boy Meets Curl
  • فصل ۲۱ قسمت ۱۲

سریال «سیمپسون‌ها» یکی از باورنکردنی‌ترین و غیرمحتمل‌ترین پیش‌بینی‌های خود را در قسمت ۱۲ فصل ۲۱ام انجام داده است. این قسمت که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، روی هومر و مارج تمرکز می‌کند. آن‌ها در جست‌وجوی یک قرار عاشقانه هیجان‌انگیز با ورزش زمستانی کرلینگ مواجه می‌شوند. پس از هم‌گروه شدن با اگنس و سیمور اسکینر، هومر و مارج به تیم المپیک ایالات متحده برای این ورزش می‌پیوندند و برای کسب مدال طلا یک بازی باورنکردنی را آغاز می‌کنند.

این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» همزمان با بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۰ در کانادا منتشر شد، اما ۸ سال بعد بود که این پیش‌بینی بالأخره محقق شد و آمریکا مدال طلا را در بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۱۸ در پیونگ چانگ به خانه برد. درست مانند قسمت ۱۲ فصل ۲۱ سریال، آمریکایی‌ها مجبور شدند سوئد را شکست بدهند تا پیروز شوند. چنین پیش‌بینی دقیقی واقعاً حیرت‌انگیز است، این‌طور نیست؟

۳. شیوع بیماری ابولا

76

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۷
  • نام قسمت: ‌ Lisa’s Sax
  • فصل ۹ قسمت ۳

این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» خاستگاه عشق و علاقه شدید لیزا به سازهای موسیقی را روایت می‌کند. در طول یک صحنه، بارت ناخوش و مریض است، پس مارج سعی می‌کند با خواندن کتابی با عنوانی عجیب، او را سر حال بیاورد. این کتاب با عنوان «جرج کنجکاو و ویروس ابولا» (Curious George and the Ebola Virus) یک انتخاب روایی عجیب است، چرا که ویروس ابولا تا زمان شیوع در سال ۲۰۰۰ و سپس در سال ۲۰۱۴ اصلاً شناخته شده نبود.

شیوع ابولا در سال ۲۰۰۰ به دلیل کشته شدن ۲۵۴ نفر در جمهوری کنگو و ۲۲۴ نفر دیگر در کشور اوگاندا خبرساز شد. دیدن این بیماری در سریال «سیمپسون‌ها» عجیب است، چرا که تا زمان پخش این قسمت، این ویروس خاص همچنان ناشناخته بود. ارتباط میان اشاره‌ای که در سریال شده با شیوع ابولا در سال‌های بعد، بسیار متزلزل است و نمی‌توان آن را پیش‌بینی خطاب کرد، اما هواداران وفادار «سیمپسون‌ها» آن را یکی از پیش‌بینی‌های دقیق سریال در نظر می‌گیرند.

۴. باربی مانیا

77

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۴
  • نام قسمت: ‌ Lisa vs Malibu Stacy
  • فصل ۵ قسمت ۱۴

فیلم کمدی «باربی» (Barbie) ساخته گرتا گرویگ به بزرگ‌ترین موفقیت تجاری سال ۲۰۲۳ تبدیل شد و با فروش بیش از ۱.۴ میلیارد دلاری جهان را در بر گرفت و فرهنگ عامه را گرفتار هیستری صورتی‌رنگ خود کرد؛ مارگو رابی نیز بلافاصله به چهره و نماد این موفقیت سینمایی تبدیل شد. فیلم سینمایی «باربی» تحسین منتقدان را به همراه داشت و به خاطر تفسیرهای اجتماعی‌اش مورد توجه قرار گرفت. در قسمت ۱۴ از فصل پنجم سریال «سیمپسون‌ها»، آن‌ها ابتدا دنیایی را به تصویر کشیدند که در تب عروسکی عجیبی غرق شده بود.

این قسمت از سریال مضامینی دارد که مشابه مضمون‌های فیلم «باربی» است. قسمت مذکور روی شخصیت لیزا تمرکز می‌کند، چرا که او نگران پیامی است که عروسک‌های مالیبو استیسی به دختران کوچک درباره زنانگی می‌دهند. پس از آنکه درخواست‌های لیزا به طراح عروسک باعث ایجاد یک تغییر تدریجی در محصول می‌شود، هیستری گسترده‌ای شهر اسپرینگفیلد را فرا می‌گیرد. چرا که همه نسبت به طیف جدید عروسک‌ها واکنش نشان می‌دهند.

  • ۱۲ پیش‌بینی فیلم‌های علمی-تخیلی که به حقیقت پیوستند

۵. دستگیری دونالد ترامپ

78

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۴
  • نام قسمت: ‌ Lisa vs Malibu Stacy
  • فصل ۵ قسمت ۱۴

علی‌رغم اینکه این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» در سال ۱۹۹۴ پخش شده است، به دلایل متعددی در سال ۲۰۲۴ اهمیت بیشتری پیدا کرده. نه تنها پیش‌تر به هیاهویی که پیرامون فیلم «باربی» ایجاد شد پرداخت، بلکه جلوتر به طور ظریفی به دستگیری دونالد ترامپ اشاره می‌کند. در ۲۴ آگوست، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا پس از متهم شدن به اتهامات مربوط به حق سکوت خود را به مقامات تسلیم کرد.

نکته بامزه و خنده‌دار ماجرا اینجاست که در این قسمت کنت براکمن، گوینده خبری، ابتدا به طور مفصل درباره محبوبیت روزافزون اسباب‌بازی‌های مذکور صحبت می‌کند. سپس به طور کوتاه و مختصر به دستگیری رئیس‌جمهور اشاره می‌کند. اگرچه این موضوع مبهم است، اما می‌توان این‌طور برداشت کرد که «سیمپسون‌ها» نه تنها جنون «باربی» را پیش‌بینی کرد، بلکه واکنش جامعه به خبر دستگیری دونالد ترامپ را هم پیش‌بینی کرده‌ است؛ امری که با این بمب خبری سیاسی در تضاد کامل قرار دارد.

۶. ربات‌ها در مقام کتابدار

79

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۵
  • نام قسمت: ‌ Lisa’s Wedding
  • فصل ۶ قسمت ۱۹

از آنجایی که قسمت «عروسی لیزا» یک فلش‌فوروارد به آینده به حساب می‌آید، منطقی است که بسیاری از پیش‌بینی‌های سریال «سیمپسون‌ها» در این قسمت جمع شده باشند. در این قسمت می‌بینیم چطور یک فالگیر پیش‌بینی می‌کند لیزا در آینده عاشق شده و با مردی انگلیسی به نام هیو پارکفیلد ازدواج می‌کند؛ مردی که لیزا در دانشگاه با او آشنا خواهد شد. در این آینده احتمالی، تمام کتابداران با ربات‌ها جایگزین شده‌اند.

در سال ۲۰۱۶ برخی از دانشجویان باهوش دانشگاه Aberystwyth دقیقاً همین کار را انجام دادند؛ آن‌ها با ساختن نمونه‌‌ای اولیه از ربات کتابداری که می‌تواند راه برود و به مردم کمک کند، این پیش‌بینی سریال «سیمپسون‌ها» را محقق کردند. نام این ربات به گوش بینندگان سریال آشناست، چرا که ربات کتابدار نیز مانند شوهر احتمالی لیزا، هیو نام دارد. کار هیو این است که به درخواست یک فرد گوش بدهد، کتابی که آن فرد می‌خواهد را در کتابخانه پیدا کند و آن را تحویل بدهد. با پیشرفت‌هایی که اخیراً در علم رباتیک حاصل شده، می‌توان تصور کرد که به زودی چنین ربات‌هایی جهانی می‌شوند و پیش‌بینی «سیمپسون‌ها» در بسیاری از کتابخانه‌های سراسر جهان به واقعیت می‌پیوندد.

۷. تبلیغات دروغین یک رستوران

80

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۲
  • نام قسمت: ‌ New Kid on the Block
  • فصل ۴ قسمت ۸

برای کسی مانند هومر رستوران The Frying Dutchman که بوفه باز است و مشتریان اجازه دارند هرچقدر که میل دارند از تمام غذاهای آنجا بخورند، مثل بهشت می‌ماند. در این قسمت می‌بینیم که چطور هومر ساعت‌ها در آن رستوران می‌ماند و تمام مدت غذا می‌خورد؛ تا حدی که برخی از اقلام رستوران، از جمله میگو و خرچنگ را تمام می‌کند و نهایت استفاده را از بوفه باز بودن رستوران می‌برد. همین امر باعث می‌شود مدیریت رستوران هومر را «ماشین بی‌رحم غذاخوری» خطاب کند و درنهایت او را از رستوران بیرون کند تا از ورشکست شدن جلوگیری کرده باشد. هومر که از این کار ناراحت شده، تصمیم می‌گیرد به دلیل تبلیغات دروغین از رستوران شکایت کند و آن‌ها را به دادگاه بکشاند.

طولی نکشید که یک پرونده مشابه در دنیای واقعی به دادگاه برده و بررسی شد. مردی که از قضا ساکن شهر اسپرینگفیلد واقع در ایالت ماساچوست بود، از شرکت گولدن کورال برای تبلیغات دروغین شکایت کرد تا ۲ میلیون دلار غنامت بگیرد. درست مانند هومر، این مرد نیز از یک رستوران با بوفه باز بیرون انداخته شده بود و به همین علت از گولدن کورال شکایت داشت. در ادامه نیز سرنوشت این دادگاه مثل سریال «سیمپسون‌ها» شد و آن‌ها خارج از دادگاه با هم توافق کردند.

۸. جهان هستی شبیه به یک دونات است

81

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۸
  • نام قسمت: ‌ They Saved Lisa’s Brain
  • فصل ۱۰ قسمت ۲۲

قسمت ۲۲ام فصل ۱۰ «سیمپسون‌ها» از آن قسمت‌های شلوغ سریال است. در این قسمت لیزا را دنبال می‌کنیم که به واسطه نوشتن یک نامه درباره اینکه چگونه هومر باعث تحقیر شهر شده، وارد جامعه منسا اسپرینگفیلد می‌شود. همین گروه منسا است که پس از فرار شهردار کویمبی، به شهر اسپرینگفیلد حکومت می‌کند. با تشدید شدن اوضاع، استیون هاوکینگ از راه می‌رسد تا ببیند جامعه منسا چه کرده. هاوکینگ مخالفت خود با اقدامات این گروه را اعلام می‌کند و سپس به یک میخانه می‌رود تا با هومر نوشیدنی بنوشد.

در حالی که استیون هاوکینگ و هومر با هم نشسته‌اند و صحبت می‌کنند، هومر نظریه خود درباره جهان دوناتی‌شکل را برای هاوکینگ تعریف می‌کند. هاوکینگ ابتدا از ایده هومر تعریف می‌کند و سپس به او می‌گوید ممکن است این ایده را برای خودش بدزدد. جالب اینجاست که از دهه ۱۹۸۰ به بعد، نظریه‌ای درباره دنیای دوناتی‌شکل، یا بهتر است بگوییم یک جهان به شکل حلقه‌، وجود داشته. با این وجود این نظریه در اوایل دهه ۲۰۰۰ محبوبیت پیدا کرد. پس کاملاً ممکن است سریال «سیمپسون‌ها» و شخصیت هومر الهام‌بخش درک جدیدی از نحوه عملکرد جهان واقع شده باشند.

۹. روز مارکشی

82

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۳
  • نام قسمت: ‌ Whacking Day
  • فصل ۴ قسمت ۲۰

روز مارکشی یکی از سنت‌های سالانه شهر اسپرینگفیلد است. در چنین روزی اهالی شهر گرد هم می‌آیند تا با شادی تا سر حد مرگ به مارها ضربه بزنند. اسپرینگفیلد تلاش دارد از طریق این سنت جمعیت مارها را تحت کنترل داشته باشد. بعدها ثابت شد این رسم سالانه که از بنیان‌گذار شهر، جبدیا اسپرینگفیلد، نشأت می‌گیرد، نادرست است و دلیل کاملاً متفاوتی دارد. در رابطه با محقق شدن پیش‌بینی «سیمپسون‌ها» اما تنها نیمه اول داستان به زندگی واقعی راه پیدا کرد. چالش پایتون شباهت بسیار زیادی به روز مارکشی در «سیمپسون‌ها» دارد.

چالش پایتون ایالت فلوریدا از افراد می‌خواهد تا به کنترل جمعیت مارهای پایتون مهاجم برمه‌ای کمک کنند. این چالش به یک رویداد سالانه محبوب تبدیل شده است که جوایز نقدی تا سقف ۱۰۰۰ دلار را شامل می‌شود. این رویداد هر ساله شاهد شرکت‌کنندگان بیشتری است و برخلاف سریال «سیمپسون‌ها» هیچ بری وایتی آن اطراف وجود ندارد که مردم را از انجام این چالش بازدارد.

۱۰. نامه‌ای دیرهنگام از طرف بیتلز

83

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۱
  • نام قسمت: ‌ Brush with Greatness
  • فصل ۲ قسمت ۱۸

در این قسمت از فصل دوم «سیمپسون‌ها» مارج پس از مدت‌ها و بعد از اینکه از سرنوشت پرتره‌های رینگو استار خود مطلع شد، دوباره قلم‌مو به دست گرفت تا نقاشی بکشد. در یکی از صحنه‌های این قسمت می‌بینیم که خود رینگو استار با دقت به بی‌شمار نامه‌ای که از طرفداران خود دریافت کرده و اطراف او انباشته شده‌اند، پاسخ می‌دهد. بسیاری از این نامه‌ها سال‌ها قبل نوشته و ارسال شده‌اند.

چند سال بعد اتفاق مشابه‌ای در زندگی واقعی رخ داد، این بار با پل مک‌کارتنی. او در سپتامبر سال ۲۰۱۳ به نامه دو هوادار از لندن پاسخ داد. آنچه ماجرا را جالب می‌کند، این است که آن دو هوادار نامه‌شان را در سال ۱۹۶۳ ارسال کرده بودند. مک‌کارتنی به طرز بامزه‌ای در پاسخ‌شان نوشته بود: «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن» و از طرفداران بابت «نوار دوست‌داشتنی‌شان» تشکر کرده بود.

۱۱. شرور شدن دنریس تارگرین

84

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۷
  • نام قسمت: ‌ The Serfsons
  • فصل ۲۹ قسمت ۱

سریال «بازی تاج و تخت» (Game of Thrones) تا ابد به عنوان یک سریال فانتزی بی‌نظیر در خاطره‌ها خواهد ماند، البته سریال بی‌نظیری که سقوط کرد و یکی از بدترین پایان‌های ممکن را به هواداران خود تحویل داد. یکی از سؤال‌برانگیزترین پیچش‌های داستانی «بازی تاج و تخت» پیش از آنکه در خود سریال رخ بدهد، در سریال «سیمپسون‌ها» به تصویر کشیده شد. در قسمت اول فصل بیست و نهم «سیمپسون‌ها» وستروس و سریال «بازی تاج و تخت» را تقلید می‌کنند. در این قسمت شاهد آن هستیم که هومر یک اژدها را احیا می‌کند و سپس همان اژدها روستای آن‌ها را به آتش می‌کشد.

این صحنه از «سیمپسون‌ها» برای هواداران «بازی تاج و تخت» یادآور این است که چگونه اژدهای دنریس تارگرین پایتخت وستروس را حتی پس از تسلیم شدن مردم، به آتش کشید و تعداد زیادی را قتل‌عام کرد. این صحنه برای بسیاری از هواداران و منتقدان غیرقابل قبول بود. دنریسی که در «بازی تاج و تخت» دیده شده بود نمی‌توانست آن‌قدر ناگهانی جان هزاران نفر را بگیرد. با این حال «بازی تاج و تخت» به پایان رسید و تهیه‌کنندگان بدنامش سراغ پروژه‌های دیگری رفتند. مهم این است که «سیمپسون‌ها» یک بار دیگر درست پیش‌بینی کرد.

۱۲. دزدیدن روغن سرخ‌کردنی

85

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۸
  • نام قسمت: ‌ Lard of the Dance
  • فصل ۱۰ قسمت ۱

شاید پیش‌بینی قسمت نخست فصل دهم «سیمپسون‌ها» جنجالی‌ترین پیش‌بینی سریال نباشد، اما قطعاً یکی از غیرعادی‌ترین پیش‌بینی‌های سریال به شمار می‌آید. در این قسمت از «سیمپسون‌ها» می‌بینیم چطور یک نقشه بلندپروازانه برای ثروتمند شدن به ذهن هومر خطور می‌کند. همین که هومر می‌فهمد در اسپرینگفیلد برای روغن سرخ‌کردنی استفاده شده بازاری وجود دارد، تصمیم می‌گیرد با کمک بارت از کراستی برگر و حتی مدرسه روغن بدزدد تا با فروش آن‌ها به سود برسد.

در یک مقاله که سال ۲۰۱۲ و در مجله نیویورک تایمز منتشر شده به این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها»‌ اشاره شده تا یکی دیگر از پیش‌بینی‌های سریال به واقعیت بپیوندد. این‌طور که پیداست روغن سرخ‌کردنی استفاده شده را می‌توان به بیودیزل و خوراک دام بازیافت کرد و به آن ارزش شگفت‌انگیزی در بازار داد. سارقانی که مشتاق بوده‌اند از این بازار سود ببرند، از هومر سیمپسون الهام گرفتند و به رستوران‌های اطراف نیویورک رفتند تا روغن آن‌ها را بدزدند.

۱۳. اتوکارکت

86

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۴
  • نام قسمت: ‌ Lisa on Ice
  • فصل ۶ قسمت ۸

در این قسمت می‌بینیم چطور به لطف هشدارهای مدرسه، باهوش‌ترین عضو خانواده سیمپسون‌ها تلاش می‌کند شکست خود در کلاس ورزش را جبران کند. لیزا بلافاصله سعی می‌کند نقطه ضعف خود را رفع کند. او به معلم ورزش خود مراجعه می‌کند تا به یک برنامه ورزشی فوق‌برنامه بپیوندد. در این بین، مارتین طبق معمول با قلدرهای مدرسه سر و کله می‌زند.

در یکی از صحنه‌های این قسمت از «سیمپسون‌ها» می‌بینیم که قلدرهای مدرسه پیامی مبتنی بر «کتک زدن مارتین» می‌خوانند. اما ناگهان آن پیام به «مارتا را بخور» تبدیل می‌شود. تصحیح خودکار یا همان اتوکارکت، یکی از مشکلاتی است که امروزه با کیبورد تلفن‌های هوشمند تجربه می‌کنیم و باعث آبروریزی‌های بسیاری شده. ظاهراً دستگاه نیوتن که در «سیمپسون‌ها» به نمایش در آمد، نسخه‌ای بسیار اولیه از گوشی‌های آیفون است. یک پیش‌بینی ظریف دیگر از سمت «سیمپسون‌ها».

۱۴. فاجعه زیردریایی

87

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۶
  • نام قسمت: ‌ Homer’s Paternity Coot
  • فصل ۱۷ قسمت ۱۰

سال ۲۰۲۳ هواداران سریال «سیمپسون‌ها» با کشف ارتباط بین فاجعه زیردریایی گردشگری تایتانیک و قسمت دهم فصل هفده سریال، یک پیش‌بینی جدید را برای «سیمپسون‌ها» ثبت کردند. در این قسمت هومر مردی را پیدا می‌کند که به گمان او، پدر گمشده‌اش است. هومر مجاب می‌شود به همراه این مرد به اعماق اقیانوس برود تا یک کشتی قدیمی غرق شده را پیدا کنند. فاجعه‌ای رخ می‌دهد و هومر گرفتار می‌شود، اما خوشبختانه چند روز بعد چشمان خود را در بیمارستان باز می‌کند.

ژوئن سال ۲۰۲۳ یک زیردریایی واقعی که پنج مسافر را به سمت کشتی غرق شده تایتانیک حمل می‌کرد، در کمال تأسف منفجر شد. این حادثه تلخ در سراسر جهان به موضوع روز تبدیل شد و باعث شد سؤالات مهمی در رابطه با مقررات و پرتکل‌های ایمنی ایجاد شود تا بتوان از تکرار حادثه‌های مشابه جلوگیری کرد.

۱۵. نقشه‌کشی برای مسدود کردن خورشید

88

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۵
  • نام قسمت: ‌ Who Shot Mr. Burns?
  • فصل ۶ قسمت ۲۵

وقتی درست زیر مدرسه ابتدایی شهر اسپرینگفیلد یک میدان نفتی کشف می‌شود، آقای بِرنز پیش‌دستی می‌کند و امکان هرگونه سود مالی را برای مدیر و ناظر مدرسه از بین می‌برد. مدیر اسکینر و ناظر چالمرز شروع به دریافت پیشنهادات از دانش‌آموزان و ساکنان شهر می‌کنند تا بفهمند با این پول بادآورده چه باید کرد، اما به لطف آقای برنز همه‌اش نقشه بر آب می‌شود. او در استخراج نفت پیش‌دستی می‌کند و همزمان با یک دیسک غول‌پیکر خورشید را مسدود می‌کند تا تمام مردم اسپرینگفیلد مجبور شوند از نیروگاه او استفاده کنند.

در دنیای واقعی، میلیاردری به نام جورج سوروس اخیراً ایده مشابهی ارائه کرده است. سوروس در کنفرانس امنیتی مونیخ ایده استفاده از پوشش ابری را به عنوان نوعی سپر مطرح کرد. این سپر روی قطب شمال قرار می‌گیرد تا مانع ذوب شدن یخ‌ها شود و به این ترتیب از گرمایش جهانی جلوگیری کند.

۱۶. برنده شدن جو بایدن و کامالا هریس در انتخابات ایالات متحده آمریکا

89

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۹
  • نام قسمت: ‌ West Wing Story
  • قسمت ویژه

در یکی از قسمت‌های ویژه سریال «سیمپسون‌ها» که درباره رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، دونالد ترامپ بود، سریال یکی از آهنگ‌های فیلم «داستان وست ساید» (West Wing Story) را تقلید می‌کند. این قسمت از سریال رقابت سیاسی بین ترامپ و دیگر چهره‌های سیاسی مانند الکساندریا اوکاسیو کورتز را به تصویر می‌کشد. خوشبختانه چنین جدال سیاسی‌ای در دنیای واقعی اتفاق نیفتاد، اما صحنه کوتاهی در این قسمت وجود دارد که شباهت آن به تغییرات سیاسی اخیر تکان‌دهنده است.

در این صحنه کوتاه «سیمپسون‌ها» گروهی از رقصندگان را کنار ترامپ نشان می‌دهد. دو تن از افرادی که آنجا ایستاده‌اند رئیس جمهور فعلی آمریکا، جو بایدن، و معاون رئیس جمهور، کامالا هریس هستد. زمانی که این قسمت ویژه «سیمپسون‌ها» پخش شد، این دو نفر هنوز در انتخابات با یکدیگر متحد نشده بودند. دیوید سیلورمن، کارگردان این قسمت از سریال، طی گفت‌وگویی اظهار کرده بود که ظاهراً «سیمپسون‌ها» موفق شده یک بار دیگر آینده را پیش‌بینی کند.

۱۷. رسوایی فساد در فیفا

90

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۴
  • نام قسمت: ‌ You Don’t Have to Live Like a Referee
  • فصل ۲۵ قسمت ۱۶

این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» دو پیش‌بینی بزرگ دارد. قسمت «مجبور نیستی مثل یک داور زندگی کنی» هومر را در حالی نشان می‌دهد که در جام جهانی فوتبال داور شده و بدبختانه گنگسترها سراغش رفته‌اند تا با تقلب نتایج را تغییر بدهند. اولین پیش‌بینی بزرگ این قسمت که صحیح بودنش بعدها مشخص شد، نسبتاً بی‌ضرر بود: پیروزی آلمان در جام جهانی. در حقیقت نیز آلمان با شکست دادن آرژانتین موفق شد برنده آن دوره از مسابقات شود.

اما اتفاق مهم‌تر و جنجالی‌ای که «سیمپسون‌ها» با موفقیت آن را پیش‌بینی کرد، هجوم نیروی پلیس به مقر فیفا بود؛ چرا که بدنه حاکمه این سازمان با اتهاماتی نظیر رشوه‌خواری، پول‌شویی و کلاه‌برداری مواجه شده بود. هومر در این قسمت از سریال داور مسابقات فوتبال شد، چون فیفا به خاطر فساد کمبود داور داشت.

۱۸. سایبرتراک

 

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۱
  • نام قسمت: ‌ Oh Brother, Where Art Thou?
  • فصل ۲ قسم ۱۵

طرفداران قدیمی «سیمپسون‌ها» ماشین ۸۲هزار دلاری، تأسف‌بار و خنده‌دار هومر را به یاد می‌آورند، ماشینی ساخته ایده‌ها و امیال هومر که اسم خودش را روی آن گذاشته بود. همان ماشین بود که به سرعت زندگی مجلل هرب پاول، برادر ناتنی هومر را ویران کرد. این ماشین عجیب قرار بود به همه نیازهای شهروندان آمریکایی پاسخ‌ بدهد، اما درنهایت خودرویی به هم ریخته و ناکارآمد ساخته شد که تلاش کرده بود آینده‌نگرانه باشد. این در حالی است که در حقیقت ماشین هومر چیزی جز زباله نبود.

در سریال «سیمپسون‌ها» بارها دیده‌ایم که هومر دست به چنین کارهایی بزند. اما این بار خراب‌کاری مضحک هومر در زندگی واقعی هم دیده می‌شود. در حال حاضر خودروی هومر شباهت بسیار زیادی به ماشین آینده‌نگرانه ایلان ماسک دارد، ماشینی که مردم بارها مسخره‌اش کرده‌اند. سایبرتراک ایلان ماسک از نظر ظاهری هیچ گونه شباهتی به ماشین هومر ندارد، اما هر دو خودرو نتیجه خودمحوری سازندگان‌شان هستند، طراحی بیهوده‌ای دارند و باعث ناامیدی بزرگی برای خریداران شده‌اند. همه این‌ها باعث می‌شود بتوانیم خودرو هومر و سایبرتراک ایلان ماسک را به یکدیگر مرتبط کنیم.

۱۹. حمله ببر به زیگفرید و روی

92

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۳
  • نام قسمت: ‌ pringfield$
  • فصل ۵ قسمت ۱۰

در قسمت دهم از فصل پنجم سریال «سیمپسون‌ها» آقای برنز با ساخت یک کازینو، فرهنگ پر زرق و برق لاس وگاس را به شهر اسپرینگفیلد می‌آورد. گانتر و ارنست، که شباهت‌های واضحی با زیگفرید و روی (تردست‌های مشهور) دارند، در کازینوی آقای برنز اجرا می‌کنند تا پای جمعیت زیادی از مشتریان را به کازینو باز کنند. در حین اجرای این دو، ببر سفید آموزش دیده آن‌ها ناگهان علیه‌شان می‌شود و آن‌ها را له می‌کند.

در دنیای واقعی، طی یک حادثه تکان‌دهنده در سال ۲۰۰۳، روی هورن در حال اجرای زنده با یکی از ببرهای سفیدشان است که ببر به او حمله‌ور می‌شود. با وجود اینکه روی هورن از این حمله جان سالم به در برد، اما صدمات و جراحات عمیق و جدی‌ای متوجه او شد که روی حرفه او تأثیر گذاشت. این یک پیش‌بینی دقیق و ناراحت‌کننده از «سیمپسون‌ها» بود که اغلب هواداران سریال با آن آشنایی دارند.

۲۰. ذره‌ی خدا

93

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۸
  • نام قسمت: ‌ The Wizard of Evergreen Terrace
  • فصل ۱۰ قسمت ۲

یکی از تکان‌دهنده‌ترین پیش‌بینی‌های سریال «سیمپسون‌ها»، به قسمت «جادوگر تراس همیشه سبز» مربوط می‌شود. در این قسمت هومر تصمیم می‌گیرد به یک مخترع تأثیرگذار مانند توماس ادیسون تبدیل شود. در بخش کوتاهی از این قسمت، نوشته به ظاهر بی‌اهمیت هومر روی تخته سیاه را می‌بینیم. نوشته‌ای که مشخص می‌شود یک معادله ریاضی به شدت پیچیده است.

سایمون سینگ، نویسنده علمی مشهور بریتانیایی، به رسانه The Independent گفت که آنچه هومر روی تخته سیاه رسم کرده، فاصله زیادی با  بوزون هیگز سرن که در سال ۲۰۱۲ کشف شد، ندارد. سینگ در این باره توضیح داد: «اگر آن معادله را حل کنید، جرم یک بوزون هیگز را به دست خواهید آورد که تنها کمی بزرگ‌تر از نانو جرم (آنچه) یک بوزون هیگز است، خواهد بود. این شگفت‌انگیز است، چرا که هومر ۱۴ سال قبل از کشف این پدیده، آن را رسم کرده است.»

۲۱. بحران بدهی یونان

94

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۲
  • نام قسمت: ‌ Politically Inept, With Homer Simpson
  • فصل ۲۳ قسمت ۱۰

بسیاری از بهترین پیش‌بینی‌های سریال «سیمپسون‌ها» رویدادهای سیاسی مهمی را پیش‌بینی‌ کرده‌اند که در مقیاس جهانی تأثیرگذار واقع شده‌اند. در حالی که پیش‌بینی این قسمت مانند باقی پیش‌بینی‌های مهم نوستراداموسی «سیمپسون‌ها» هیجان‌انگیز نیست، اما سریال به طرز ظریفی به بحران اقتصادی یونان در سال ۲۰۱۵ اشاره کرد. این پیش‌بینی سه سال قبل از وقوع این بحران انجام شده است.

در این قسمت از «سیمپسون‌ها» هومر به واسطه پخش شدن یکی از بد و بیراه گفتن‌های همیشگی‌اش، در اینترنت مشهور می‌شود. محبوبیت تازه هومر باعث می‌شود او را به یکی از برنامه‌های تلویزیونی دعوت کنند، جایی که هومر از تد نوجنت، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری حمایت می‌کند. هومر در طول صعود شگفت‌انگیز خود، برای صحبت کردن به یک برنامه خبری دعوت می‌شود. یکی از تیترهایی که پایین صفحه این برنامه خبری نمایش داده می‌شود، در رابطه با بی‌ثباتی مالی در یونان است.

۲۲. خرابی ماشین‌های ثبت رأی

خرابی ماشین‌های ثبت رأی پیش‌بینی سریال سیمپسون‌ها

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۸
  • نام قسمت: ‌ Treehouse of Horror XIX
  • فصل ۲۰ قسمت ۴

به نظر می‌رسد سریال «سیمپسون‌ها» در چهارمین قسمت فصل بیستم خود، یک اتفاق ناگوار انتخاباتی مربوط به باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، را پیش‌بینی کرده باشد. در صحنه‌ای کوتاه هومر را در حال ثبت رأی خود در یک غرفه رأی می‌بینیم، اما طولی نمی‌کشد که مشخص می‌شود رأی او نه برای اوباما، بلکه برای جان مک‌کین در نظر گرفته شده است. هومر از ماشین ثبت رأی، که اجازه نمی‌دهد به نامزد محبوبش رأی بدهد، وحشت‌زده می‌شود.

در سال ۲۰۱۲ در دنیای واقعی رویداد مشابهی رخ داد. یک ویدیو یوتیوبی به طور گسترده پخش شد که نشان می‌داد در یک غرفه رأی‌گیری در ایالت پنسیلوانیا، رأیی که می‌بایست برای اوباما ثبت می‌شد، در عوض برای میت رامنی ثبت شد و بین عموم مردم اختلاف ایجاد کرد. پیش‌بینی‌های سیاسی مانند این جنجال‌آفرین هستند، اما برای طرفداران واقعی و وفادار «سیمپسون‌ها» صرفاً بخشی از سرگرم‌کننده بودن سریال‌اند.

۲۳. گیاهان توماکو واقعی‌اند

96

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۹
  • نام قسمت: ‌ E-I-E-I-D’oh!
  • فصل ۱۱ قسمت ۵

با تصمیم هومر برای ورود به حوزه کشاوری اتفاقات عجیب و غریبی رقم می‌خورد. در این قسمت از سریال «سیمپسون‌ها» هومر با استفاده از مواد هسته‌ای که از نیروگاه به دست آورده، تصمیم می‌گیرد یک گیاه جهش‌یافته ترکیبی ایجاد کند. نتیجه کارهای هومر می‌شود گیاه «توماکو». ترکیب عجیبی از گیاهان گوجه‌فرنگی و تنباکو. پتانسیل کسب درآمد از چنین گیاه جهش‌یافته‌ای بین هومر و سایر اعضای خانواده‌اش شکاف ایجاد می‌کند و باعث بحث و جدل می‌شود.

همتایان واقعی این گیاه جهش‌یافته به طرز نگران‌کننده‌ای در اطراف نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما دایچی پدیدار شدند؛ سبزیجات و میوه‌های تغییرشکل‌یافته‌ای که به شدت شبیه خلقت باورنکردنی هومر بودند. هنوز هیچکس (خوشبختانه) سعی نکرده راهی برای کسب درآمد از این گیاهان جهش‌یافته هیولایی پیدا کند، اما در آینده نزدیک تصور نسخه‌های کمتر ترسناک این گیاهان در فروشگاه‌های مواد غذایی چندان دور از ذهن نیست.

۲۴. در دسترس بودن سفر در فضا

97

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۴
  • نام قسمت: ‌ Deep Space Homer
  • فصل ۵ قسمت ۱۵

قسمت «هومر در اعماق فضا» لحظه مهمی را در تاریخ سریال رقم زد، چرا که جدا از حضور برخی از بهترین ستاره‌های مهمان در «سیمپسون‌ها» (باز آلدرین، فضانورد آپولو ۱۱، و جیمز تیلور موسیقیدان)، سازندگان سریال در این قسمت نشان دادند دل‌شان می‌خواهد از مرزها و محدودیت‌های جهان ممکن پا را فراتر بگذارند. اما حتی این بار هم «سیمپسون‌ها» دست به یک پیش‌بینی تکان‌دهنده دیگر زد.

چیزی که در زمان پخش این قسمت از سریال یک ایده غیرواقعی به نظر می‌رسید (سفر فضایی یک شهروند عادی) اکنون به یک مفهوم رایج تبدیل شده است. در آینده‌ای نه چندان دور مردم عادی می‌توانند به طور تجاری به فضا پرواز کنند، همان‌طور که اکنون ثروتمندان این توانایی را دارند. در سال‌های اخیر پروازهای فضایی غیرنظامی وجود داشته که ثابت می‌کند آنچه هومر در سریال «سیمپسون‌ها» تجربه کرد، امروز برای برخی از مردم به واقعیت تبدیل شده است.

۲۵. ساعت هوشمند

98

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۵
  • نام قسمت: ‌ Lisa’s Wedding
  • فصل ۶ قسمت ۱۹

قسمت «ازدواج لیزا» یکی از قسمت‌های کلاسیک و مهم سریال «سیمپسون‌ها» است که در آن با تکنولوژی‌های آینده شوخی می‌شود. اگرچه در میان این شوخی‌ها، یک پیش‌بینی دقیق نیز وجود دارد؛ یکی از چیزهایی که سریال به تصویر کشیده امروز به واقعیت پیوسته است. طی یک صحنه کوتاه می‌بینیم که هیو با ساعت خود صحبت می‌کند. «سیمپسون‌ها» تقریباً دو دهه قبل از معرفی اولین ساعت هوشمند، این تکنولوژی پوشیدنی را پیش‌بینی کرد.

صحنه مربوطه یک صحنه گذرا و کوتاه است که در آن زمان اهمیت چندانی برای مخاطبان نداشت، اما به اندازه کافی به تکنولوژی‌های مهم امروز، مانند ساعت‌های هوشمند و تکنولوژی تشخیص صدا اشاره می‌کند؛ تکنولوژی‌هایی که امروزه رایج شده‌اند. متأسفانه تلاش‌های هیو برای استفاده از این تکنولوژی برای خواستگاری از لیزا آن‌طور که امیدوار بود پیش نرفت.

۲۶. جاسوسی سازمان NSA از شهروندان

99

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۷
  • نام قسمت: ‌ The Simpsons Movie
  • فیلم سینمایی

یکی از اخبار جنجالی و مهم سال ۲۰۱۳، مربوط به جاسوسی دولت ایالات متحده از شهروندان خود به عنوان بخشی از یک طرح ضدتروریسم بود که به دست ادوارد اسنودن افشا شد. این داستان تا حد زیادی آمریکایی‌ها را حیرت‌زده کرد و بسیاری احساس کردند که دولت و سازمان NSA به حریم خصوصی‌شان نقض فاحشی کرده‌اند؛ امری که برای تعداد زیادی از شهروندان غیرقابل تصور بود. با این وجود، سناریوی وحشتناک مشابهی در «فیلم سیمپسون‌ها» که سال ۲۰۰۷ منتشر شد، به تصویر کشیده شده است.

در طول صحنه‌ای که اکنون ترس شومی در آن احساس می‌شود، خانواده سیمپسون‌ها در حالی که از آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) فرار می‌کنند، سوار قطار می‌شوند. لیزا از اینکه خانواده‌اش بی‌پروا درباره آنچه در اسپرینگفیلد رخ داده حرف می‌زنند، ناراضی است. مارج در جواب لیزا می‌گوید: «اوه لیزا، این‌طوری‌ها هم نیست که دولت به مکالمه همه مردم گوش بده.» در صحنه بعدی، شاهد NSA هستیم که دارد عیناً به مکالمات تک تک شهروندان گوش می‌دهد و از آن‌ها جاسوسی می‌کند. این یکی از عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های «سیمپسون‌ها» به شمار می‌آید.

۲۷. سرو کردن گوشت اسب

100

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۴
  • نام قسمت: ‌ Sweet Seymour Skinner’s Baadasssss Song
  • فصل ۵ قسمت ۱۹

هرگز به غذاهایی که در مدرسه ابتدایی شهر اسپرینگفیلد سرو می‌شوند اعتماد نکنید. در قسمت نوزدهم فصل پنجم «سیمپسون‌ها» می‌بینیم که آشپز مدرسه، دوریس، گوشت اسب را به وعده‌های غذایی بچه‌ها اضافه کرده است. با وجود اینکه چنین ایده‌ای در سریال همه را می‌خنداند، اما در دنیای واقعی نه تنها خنده‌دار نیست، بلکه ترسناک است.

گزارشی از گاردین وجود دارد به نام «رسوایی گوشت اسب» که سال ۲۰۱۳ همه را شوکه کرد. در این گزارش می‌خوانیم که ۲۹ درصد از گوشت برگرهای تسکو، از گوشت اسب بوده است. به دنبال انتشار این گزارش، میلیون‌ها محصول که به نام گوشت گوساله توزیع شده بود، از سراسر اروپا جمع‌آوری شد. عموم مردم به درستی اعتراض می‌کردند که چطور چنین اتفاقی افتاده و این میزان از گوشت اسب وارد زنجیره تأمین شده است.

۲۸. ماهی سه‌چشم

101

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۰
  • نام قسمت: ‌ Two Cars in Every Garage and Three Eyes on Every Fish
  • فصل ۲ قسمت ۴

بلینکی یکی از عنصرهای مهم برخی از بهترین قسمت‌های سریال «سیمپسون‌ها» است. این ماهی سه‌چشم قرار است یادآور اثرات وحشتناکی باشد که نیروگاه هسته‌ای آقای برنز برای شهر اسپرینگفیلد به ارمغان می‌آورد: گیاهان و جانوران جهش‌یافته مانند بلینکی. با همه این‌ها اغلب ساکنان اسپرینگفیلد چنین مسائلی را نادیده می‌گیرند یا حتی آن را پذیرفته‌اند.

این‌طور که به نظر می‌رسد در دنیای واقعی یک ماهی سه‌چشم شبیه بلینکی داریم. بیش از یک دهه پیش، ماهی‌گیران آرژانتینی یک گرگ‌ماهی سه‌چشم را در مخزنی در نزدیکی یک نیروگاه هسته‌ای صید کردند. آشنا به نظر نمی‌رسد؟ گزارش رسانه ZME به گفته‌های یکی از ماهی‌گیران می‌پردازد که تعجب خود را از یافتن این نمونه نادر بازگو می‌کند. البته برخلاف «سیمپسون‌ها»، در این روایت هیچ اثری از آقای برنز دیده نمی‌شود.

۲۹. مترجم کودک

102

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۲
  • نام قسمت: ‌ Brother, Can You Spare Two Dimes?
  • فصل ۳ قسمت ۲۴

در یکی از قسمت‌های نادری که برادر ناتنی هومر، هرب (با صداپیشگی دنی دویتو)، را به نمایش می‌گذارد، هرب موفق می‌شود وسیله‌ای اختراع کند که تا به حال دیده نشده بود، دستگاهی که می‌توانست او را فراتر از حد تصور ثروتمند کند. هرب یک مترجم کودک اختراع می‌کند؛ دستگاهی که می‌تواند معنای دقیق غرغرها و نق‌نق‌های نوزادان و کودکان را رمزگشایی کند.

امروزه تعداد زیادی «مترجم کودک» در اپ استور وجود دارد. اپلیکیشن‌هایی مانند Cry Translator, BabyTalk Translator, Zoundream می‌توانند به طور تقریبی معنای گریه یک نوزاد را تخمین بزنند. چنین برنامه‌هایی به اندازه اختراع هرب پیچیده نیستند، اما بدون شک خالقان آن‌ها به تأثیر گسترده نوآوری خود افتخار می‌کنند.

۳۰. شورش در کاپیتول هیل

103

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۶
  • نام قسمت: ‌ The Day the Violence Died
  • فصل ۷ قسمت ۱۸

یکی از بدنام‌ترین لحظات در تاریخ معاصر آمریکا، صحنه‌های تکان‌دهنده شورش در کاپیتول هیل است. رویدادی که به ۶ ژانویه شهرت پیدا کرده. با شکست ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، برخی از حامیان رئیس جمهور سابق در واشنگتن تجمع کردند. آن‌ها گروهی تشکیل دادند تا برای یورش به ساختمان کنگره طرح بریزند و نتایج انتخابات را تغییر دهند. درنهایت آن‌ها به هدف‌شان نرسیدند، ۹ نفر در این شورش کشته شدند و بیش از ۱۰۰ افسر پلیس مجروح شدند.

برخی از هواداران ریزبین «سیمپسون‌ها» نشان داده‌اند چطور سریال در سال ۱۹۹۶ این شورش را پیش‌بینی کرده. در قسمت هجدهم فصل هفتم، «روزی که خشونت مرد»، این پیش‌بینی صورت گرفته است. در این قسمت بارت و مردی مسن که ادعا می‌کند خالق واقعی Itchy and Scratchy است، به دادگاه می‌روند تا مبلغ زیادی دریافت کنند. در طول این قسمت، صحنه کوتاهی می‌بینیم که در آن گروه خشمگینی از شخصیت‌های کارتونی به ساختمان کاپیتول یورش می‌برند.

۳۱. سانسور کردن مجسمه داوود مایکل آنجلو

104

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۰
  • نام قسمت: ‌ Itchy & Scratchy & Marge
  • فصل ۲ قسمت ۹

وقتی ساکنان اسپرینگفیلد تصمیم می‌گیرند مجسمه داوود ساخته مایکل آنجلو را سانسور کنند، مارج درس سختی درباره سانسور یاد می‌گیرد. این اثر هنری کلاسیک به طرز خنده‌داری با یک شلوار جین پوشانده می‌شود تا برای جامعه خشمگینی که برهنگی را تحمل نمی‌کند، قابل قبول‌تر شود.

در سال ۲۰۱۶ یک کپی از مجسمه دیوید در سنت پترزبورگ به نمایش گذاشته و جنجال‌آفرین شد. این جنجال باعث شد شهروندان برای حذف مجسمه از فضای شهر یا پوشاندن آن رأی بدهند. در سال ۲۰۲۳ اتفاق مشابه‌ای افتاد. یک مدرسه در ایالت فلوریدا آمریکا مجسمه داوود را هرزه‌نگاری دانست و گفت این مجسمه برای نمایش به بچه‌ها مناسب نیست، اتفاقی که باعث شد شهردار فلورنس در ایتالیا آن مدیر مدرسه را دعوت کند تا از نزدیک مجسمه واقعی را ببیند.

۳۲. جایزه نوبل

105

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۰
  • نام قسمت: ‌ Elementary School Musical
  • فصل ۲۲ قسمت ۱

در قسمت اول فصل بیست و دوم «سیمپسون‌ها» برندگان جایزه نوبل معرفی می‌شوند. وقتی کراستیِ دلقک برنده جایزه صلح نوبل می‌شود، همه گیج و سردرگم می‌شوند. کراستی تصمیم می‌گیرد همراه با هومر، به عنوان همراه منتخب خود، به مراسم اهدای جوایز واقع در اسلو برود. آنجاست که متوجه می‌شود همه این‌ها در حقیقت یک تله بوده.

اما پیش‌بینی درباره تله‌ کراستی نیست. این پیش‌بینی سریال «سیمپسون‌ها» مربوط به کارتی می‌شود که حاوی شرط‌بندی‌های میلهاوس و سایر دانشجویان برای جایزه نوبل است. یکی از این شرط‌بندی‌های میلهاوس در رابطه با جایزه نوبل اقتصاد است که می‌توان نام بنگت آر هولمستروم را آنجا به عنوان برنده دید. در دنیای واقعی، شش سال پس از نمایش این قسمت از سریال، این شخص واقعاً برنده جایزه نوبل اقتصاد شد. اگرچه هولمستروم هرگز مجبور نشد آنچه کراستی پشت سر گذاشت را تجربه کند.

۳۳. سایپرس هیل با ارکستر سمفونیک لندن اجرا می‌کند

106

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۶
  • نام قسمت: ‌ Homerpalooza
  • فصل ۷ قسمت ۲۱

این قسمت از «سیمپسون‌ها» با دیده طنز به‌ موضوعاتی مانند ضدفرهنگ بودن جوانان و شکاف‌های میان نسلی می‌پردازد. وقتی هومر متوجه می‌شود نسل جدید، نسلی که فرزندانش به آن تعلق دارند، به موسیقی راک کلاسیکی که او خیلی دوست دارد بی‌توجه‌اند و آن را نمی‌پسندند، تصمیم می‌گیرد بارت و لیزا را به یک جشنواره موسیقی ببرد. ناگهان به لطف توانایی هومر در گرفتن گلوله‌های توپ با شکم خود، او در این رویداد نزد بچه‌هایش و حتی گروه‌های موسیقی محبوبیت زیادی پیدا می‌کند.

یکی از جذابیت‌های مهم این قسمت، ستاره‌های مهمان آن بود. بسیاری از اعضای گروه‌های موسیقی در این قسمت از «سیمپسون‌ها» حضور داشتند؛ از Smashing Pumpkins گرفته تا Sonic Youth و اسطوره‌های هیپ‌هاپ، Cypress Hill. در همین قسمت بی‌نظیر است که گروه سایپرس هیل موفق می‌شود در حالتی غیرعادی، ارکستر سمفونیک لندن را استخدام کند و در کنارشان اجرا کند. ۲۸ سال پس از انتشار این قسمت از «سیمپسون‌ها»، سایپرس هیل و ارکستر سمفونیک لندن در ۱۰ جولای سال ۲۰۲۳ با هم روی صحنه رفتند و یکی دیگر از پیش‌بینی‌های سریال را محقق کردند.

۳۴. لیدی گاگا و سوپربال

107

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۲
  • نام قسمت: ‌ Lisa Goes Gaga
  • فصل ۲۳ قسمت ۲۲

قسمت بیست و دوم از فصل بیست و سوم «سیمپسون‌ها» یکی از قسمت‌های سریال حول محور سوپربال است که شامل یک پیش‌بینی بدنام از اجرای یک خواننده می‌شود. در قسمت مذکور که سال ۲۰۱۲ پخش شد، لیدی گاگا از اسپرینگفیلد بازدید می‌کند و آهنگ های خود را در حالی که بر فراز تماشاچیان پرواز می‌کند (به معنای اینکه طرفداران او را روی دست خود بلند کرده‌اند)، می‌خواند. گاگا حتی در بخشی از کنسرت خود پیانو می‌نوازد. با وجود تمام انتقادهای شدیدی که این قسمت دریافت کرد، هواداران حداقل به خاطر پیش‌بینی جالبش به آن علاقه دارند.

در سال ۲۰۱۷، لیدی گاگا در میانه سوپربال اجرا کرد و پرطرفدارترین آهنگ‌های خود، از جمله Poker Face و Bad Romance را اجرا کرد. درست مانند آنچه در «سیمپسون‌ها» دیده شده بود، گاگا در طول اجرای خود روی دست تماشاگران بلند شد. او همچنین آهنگ Million Reasons را همزمان با نواختن پیانو خواند.

۳۵. ادغام والت دیزنی و فاکس

108

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۸
  • نام قسمت: ‌ When You Wish Upon a Star
  • فصل ۱۹ قسمت ۵

هومر با الک بالدوین (با صداپیشگی بالدوین) و کیم بسینجر (با صداپیشگی بسینجر) آشنا می‌شود و تصمیم می‌گیرد برای آن‌ها کار کند. هومر طی تماس تلفنی با مدیران کمپانی فاکس قرن بیستم ایده‌ای را برای تولید یک فیلم سینمایی ارائه می‌دهد. در صحنه بعدی می‌بینیم که اکنون کمپانی فاکس قرن بیستم به والت دیزنی تعلق دارد.

این صحنه اکنون در میان پیش‌بینی‌های محقق‌ شده «سیمپسون‌ها» قرار دارد، چرا که در مارس سال ۲۰۱۹ والت دیزنی از ادغام ۷۱ میلیارد دلاری با فاکس خبر داد. در سال ۲۰۲۱، دیزنی و فاکس درباره کپی‌رایت فیلم‌هایی که دیزنی مالک آن خواهد بود، توافق کردند.

۳۶. تیم ورزش کرلینگ ایالات متحده آمریکا

109

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۰
  • نام قسمت: ‌ Boy Meets Curl
  • فصل ۲۱ قسمت ۱۲

قسمت دوازدهم فصل بیست و یکم «سیمپسون‌ها» یکی دیگر از قسمت‌های سریال است که بیش از یک پیش‌بینی را در کارنامه خود دارد. در این قسمت هومر و مارج وقتی به پیست اسکیت می‌رسند، می‌بینند پیست به خاطر تمرین ورزش کرلینگ تعطیل شده است. بنابراین تصمیم گرفتند به جای اسکیت، ورزش کرلینگ را امتحان کنند و درنهایت به تیم کرلینگ ایالات متحده پیوستند تا در رقابت‌های المپیک زمستانی حضور داشته باشند. در طول این قسمت، تیم ایالات متحده به مدال طلا دست پیدا کرد و سوئد را شکست داد.

در سال ۲۰۱۸ تیم کرلینگ ایالات متحده در المپیک، به رهبری جاش شوستر، اولین مدال طلای خود را کسب کرد. تیم ایالات متحده در المپیک ۲۰۱۸ همچنین تیم سوئد را با امتیاز ۱۰ بر ۷ شکست داد. یک پیش‌بینی دقیق و ظریف که یک بار دیگر شهرت عجیب «سیمپسون‌ها» را نزد مخاطبان تأیید می‌کند.

۳۷. فیس تایم

110

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۵
  • نام قسمت: ‌ Lisa’s Wedding
  • فصل ۶ قسمت ۱۹

در سال ۱۹۹۵، در قسمت دل‌گرم‌کننده «عروسی لیزا»، لیزا سراغ یک فالگیر رفت تا از آینده‌اش در سال ۲۰۱۰ با خبر شود. آینده لیزا شامل ازدواج او با عشق دوران دانشگاهش می‌شد. او که برای به اشتراک گذاشتن خبر ازدواج هیجان‌زده بود، با مادرش تماس گرفت. تلفنی ک لیزا با آن تماس گرفت، دارای صفحه‌ای بود که چهره مارج در آن دیده می‌شد. این تماس درست مانند فیس تایم یا همان تماس تصویری است؛ امری که امروزه برای ما به یک چیز روزمره تبدیل شده.

اسکایپ در سال ۲۰۰۳ اختراع شد و ابتدا به تماس صوتی برای کامپیوتر محدود بود. در سال ۲۰۱۰ اپل اعلام کرد که فیس تایم را برای کاربران اپل توسعه داده؛ این برنامه به کاربران این امکان را می‌دهد که نه تنها صحبت کنند بلکه فردی را که با او صحبت می‌کنند از طریق دوربین جلوی موبایل خود ببیند.

۳۸. ماتریکس ۴ (Matrix)

111

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۴
  • نام قسمت: ‌ The Ziff Who Came To Dinner
  • فصل ۱۵ قسمت ۱۴

در سال ۲۰۰۴ که سریال «سیمپسون‌ها» اکران قسمت چهارم فیلم «ماتریکس» را پیش‌بینی کرد، به راحتی ممکن بود از چشم مخاطب دور بماند. در ابتدای این قسمت از سریال پشت هومر سیمپسون پوستر فیلمی دیده می‌شود که روی آن نوشته شده: «یک کریسمس ماتریکسی» (A Matrix Christmas) و «به زودی». تصویر نئو (شخصیت اصلی فیلم که کیانو ریوز نقشش را ایفا می‌کند) روی پوستر دیده می‌شود که کلاه کریسمس پوشیده.

نخستین فیلم «ماتریکس» سال ۱۹۹۹ اکران شد و قسمت‌های بعدی این سه‌گانه سینمایی در سال ۲۰۰۳ انتشار یافتند. این فرنچایز پایان یافته بود، تا اینکه در سال ۲۰۲۱ قسمت چهارم این فرنچایز سینمایی تولید و منتشر شد. فیلم «ماتریکس: رستاخیزها» (The Matrix Resurrections) در ۲۲ دسامبر سال ۲۰۲۱ در ایالات متحده اکران شد. متأسفانه در هیچ قسمتی از این فیلم نمی‌توان نئو را با یک کلاه کریسمس مشاهده کرد.

۳۹. همه‌گیری کرونا

112

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۳
  • نام قسمت: Marge in Chains ‌
  • فصل ۴ قسمت ۲۱

در این قسمت از «سیمپسون‌ها» که روی شخصیت مارج تمرکز دارد، او به دزدی از یک مغازه متهم شده و به زندان می‌افتد. در حالی که مارج در زندان به سر می‌برد، باقی اهالی اسپرینگفیلد پس از رسیدن محموله‌ای از محصولات به شهر، به آنفلونزای اوزاکا مبتلا شدند.

آنفلونزای اوزاکا باعث ایجاد یک بیماری همه‌گیر شد که شباهت بسیار زیادی به کرونا یا همان کووید ۱۹ داشت. آنفلونزای اوزاکا قبل از اینکه به ایالات متحده برسد، درست مثل کرونا از کشور دیگری سرچشمه می‌گرفت. علاوه بر این، این بیماری هیچ درمان در دسترسی نداشت و پزشکی که در این  قسمت می‌بینیم به بیماران توصیه می‌کرد استراحت کنند. درست مثل دنیای واقعی که هیچ واکسنی برای ویروس کرونا وجود نداشت و دانشمندان مجبور شدند به سرعت با آزمایش‌ به یک واکسن کارآمد دست پیدا کنند.

۴۰. زنبورهای قاتل

113

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۳
  • نام قسمت: ‌ Marge in Chains
  • فصل ۴ قسمت ۲۱

در همان قسمتی که «سیمپسون‌ها» شیوع یک بیماری همه‌گیر را پیش‌بینی کردند، سرنخ‌هایی از شیوع یک بیماری دیگر نیز ارائه شد. در طول این قسمت جمعیتی از مردم خواستار دریافت دارونما برای درمان بیماری خود شدند. هنگامی که یکی از افراد میان جمعیت به کامیونی اشاره کرد که ممکن بود دارونماها را حمل کند، جمعیت کامیون را سرنگون کردند. اما به جای دارونما، تعداد زیادی زنبور قاتل در کامیون بود که بلافاصله آزاد شدند.

تقریباً همزمان با شیوع کرونا، گزارش‌هایی مبنی بر ظاهر شدن دسته‌ای غول‌پیکر از زنبورهای قاتل آسیایی در ایالات متحده منتشر شد. ادعا شده بود که این زنبورها تهدیدی برای جمعیت زنبورهای عسل به شمار می‌آیند و طبق گزارش‌ها آن‌ها می‌توانستند کل کلونی زنبورهای بومی را نابود کنند.

۴۱. حمایت تام هنکس از دولت ایالات متحده

114

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۷
  • نام قسمت: ‌ The Simpsons Movie
  • فیلم سینمایی

تام هنکس در «فیلم سیمپسون‌ها» یک حضور افتخاری کوتاه داشت. او در یکی از تبلیغ‌هایی که سیمپسون‌ها مشغول تماشای آن بودند ظاهر شد. در طول این تبلیغ، پدری دو فرزند خود را برای دیدن گرند کانیون به سفر می‌برد. اما دخترش تحت تأثیر این مکان دیدنی قرار نمی‌گیرد و درخواستی مبنی بر ایجاد یک گرند کنیون جدید می‌کند. در صحنه بعدی، هنکس وارد صحنه می‌شود و می‌گوید: «دولت آمریکا اعتبار خود را از دست داده و به این ترتیب دارد از اعتبار من قرض می‌گیرد.»

در سال ۲۰۲۲، یک سال پس از پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری، هنکس در یک تبلیغ تلویزیونی ظاهر شد و عزم خود را برای تحمل چالش‌های اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا اعلام کرد. این ویدئو روی بازسازی اقتصاد آمریکا و برجسته کردن موفقیت‌های دولت بایدن تمرکز داشت.

​۴۲. قانونی شدن ماری‌جوانا در کانادا

115

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۵
  • نام قسمت: ‌ Midnight Rx
  • فصل ۱۶ قسمت ۶

در این قسمت از «سیمپسون‌ها» ند را دنبال می‌کنیم که همراه با هومر و پدربزرگ به کانادا سفر می‌کند تا برای بچه‌هایش به طور قاچاقی دارو تهیه کند. وقتی ند به کانادا می‌رسد، متوجه یک حقیقت عجیب می‌شود که او را به شدت شوکه می‌کند: ماری‌جوانا در کانادا قانونی است. بیش از یک دهه پس از انتشار این قسمت، بینندگان به سرعت به یک پیش‌بینی خیره‌کننده پی بردند.

سیزده سال بعد، در سال ۲۰۱۸، ماری‌جوانای تفریحی در کانادا قانونی شد؛ درست زمانی که محدودیت‌های مربوط به این ماده در سرتاسر جهان کاهش می‌یافت. به احتمال دیگر ند با آپو، هومر و پدربزرگ سفر دوباره‌ای نخواهد داشت، اما اینکه او در مرکز یکی از جالب‌ترین و عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های «سیمپسون‌ها» بوده بسیار رضایت‌بخش است.

۴۳. اپل ویژن پرو

116

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۱۶
  • نام قسمت: ‌ Friends and Family
  • فصل ۲۸ قسمت ۲

یکی از جدیدترین و عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های سریال «سیمپسون‌ها» در فصل بیست و هشتم رقم خورده است. در قسمت «دوستان و خانواده» آقای برنز سیمپسون‌ها را استخدام می‌کند تا به خانواده مجازی او تبدیل شوند. در پایان این قسمت، طی یک فلش‌فوروارد به آینده‌ای نه چندان دور، تمام ساکنان شهر اسپرینگفیلد با همان هدست‌های واقعیت مجازی که آقای برنز و سیمپسون‌ها استفاده می‌کردند، دیده می‌شوند.

اخیراً اپل هدست واقعتی مجازی خود را با نام اپل ویژن پرو منتشر کرد و بلافاصله به ترند شماره یک شبکه‌های مجازی تبدیل شد. پس از عرضه این هدست‌ها ویدیوهای بی‌شماری از افراد مختلف در مترو، خیابان‌ها و پیاده‌روها منتشر شد که در حال استفاده از ویژن پرو بودند. بدون شک این ویدیوها شبیه صحنه‌هایی بودند که «سیمپسون‌ها» به تصویر کشیده بود. سریال به خوبی نشان داده بود که این هدست‌های واقعیت مجازی چقدر می‌توانند ناکارآمد و مضحک به نظر برسند. نکته جالب اینجاست که در سال ۲۰۲۴ تعداد زیادی از مشتریان ویژن پرو، این محصول را به اپل برگرداندند. امری که باعث دقیق‌تر شدن پیش‌بینی «سیمپسون‌ها» شده است.

۴۴. موی دن ماتینگلی او را به دردسر می‌اندازد

117

  • سال انتشار: ‌ ۱۹۹۲
  • نام قسمت: ‌ Homer at the Bat
  • فصل ۳ قسمت ۱۶

قسمت شانزدهم فصل سوم «سیمپسون‌ها» یکی از عجیب‌ترین پیش‌بینی‌های سریال را در خود جای داده. هومر و تیم سافت‌بال او به این باور می‌رسند که پیروزی‌های آن‌ها به خاطر خوش‌شانسی‌ای است که یک چوب سافت‌بال خاص برای‌شان به ارمغان آورده. خوش‌شانسی آن‌ها باعث خشم آقای برنز حسود می‌شود، به این ترتیب او بازیکنان حرفه‌ای و برتر را استخدام می‌کند تا مطمئن شود تیم هومر شکست خواهد خورد. یکی از این بازیکنانی که برنز استخدام کرده دن ماتینگلی (یکی از ستاره‌های این ورزش) است. برنز به خاطر مدل موی این بازیکن او را نیمکت‌نشین می‌کند.

یک سال بعد، طی یک بازی واقعی در سال ۱۹۹۳، استامپ مریل، مدیر تیم یانکی‌ها، اشاره می‌کند که ماتینگلی موهای خود را برای بازی کوتاه نکرده است. امری که منجر به نیمکت‌نشین شدن این بازیکن می‌شود. این دقیقاً همان موقعیت پوچ و مضحکی است که در سریال «سیمپسون‌ها» دیده بودیم و درست یک سال بعد در دنیای واقعی تکرار شد. نادیده گرفتن این پیش‌بینی دیوانه‌وار واقعاً غیرممکن است.

۴۵. ریاست جمهوری دونالد ترامپ

118

  • سال انتشار: ‌ ۲۰۰۰
  • نام قسمت: ‌ Bart to the Future
  • فصل ۱۱ قسمت ۱۷

در این قسمت از «سیمپسون‌ها» بارت سیمپسون آینده خود و خواهرش را می‌بیند. در این آینده احتمالی لیزا سیمپسون رهبری کشور را به عهده گرفته بود. لیزا اشاره می‌کند که پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ایالات متحده مجبور است اقتصاد خود را اصلاح کند.

ترامپ در سال ۲۰۱۶ واقعاً به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شد، اما پیش‌بینی «سیمپسون‌ها» پا را فراتر از نتیجه انتخابات می‌گذارد. یکی از صحنه‌های این قسمت از سریال به نظر واقعاً در زندگی واقعی تکرار شده است. در «سیمپسون‌ها» طی یک صحنه می‌بینیم چطور گروهی از مردم شاهد پایین آمدن دونالد ترامپ از پله برقی هستند؛ صحنه‌ای که اکنون در میان پیش‌بینی‌های محقق شده سریال «سیمپسون‌ها» قرار گرفته. در دنیای واقعی، در حالی که گروهی از طرفداران در پس‌زمینه رئیس جمهور محبوب‌شان را تماشا می‌کردند، ترامپ به همراه ملانیا ترامپ از پله برقی پایین آمد.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید