تصاویر؛ عکس های شخصی، زندگی خصوصی و بیوگرافی ایزا میرندا

میرندا فعالیت حرفهای خود را در اوایل دهه 1930 با بازی در تئاترهای محلی در ایتالیا آغاز کرد. او در سال 1932 با فیلم «مردان، چه بدذاتاند!» (Gli uomini, che mascalzoni!) به کارگردانی ماریو کامرینی به شهرت رسید. این فیلم کمدی-رمانتیک او را به ستارهای در سینمای ایتالیا تبدیل کرد و توجه کارگردانان اروپایی و هالیوودی را جلب نمود. موفقیت او در این فیلم منجر به قراردادهایی با استودیوهای بزرگ و حضور در سینمای بینالمللی شد.
فرادید| ایزا میرندا، با نام اصلی اینس ایزابلا سامپیترو (Ines Isabella Sampietro)، در 5 جولای 1905 در میلان، ایتالیا متولد شد. او در خانوادهای متوسط در منطقهای صنعتی در میلان بزرگ شد. اطلاعات کمی درباره کودکی او در دسترس است، اما او از جوانی به هنر و نمایش علاقهمند بود. میرندا در ابتدا بهعنوان تایپیست کار میکرد، اما زیبایی و استعدادش او را به سمت تئاتر و سپس سینما سوق داد.
تحصیلات
ایزا میرندا تحصیلات رسمی محدودی داشت و بیشتر بهصورت خودآموز وارد دنیای هنر شد. او در جوانی در کلاسهای تئاتر در میلان شرکت کرد و مهارتهای بازیگریاش را از طریق تجربه عملی در صحنههای محلی تقویت کرد. برخلاف بسیاری از بازیگران همدورهاش، او آموزش آکادمیک بازیگری نداشت، اما توانایی طبیعیاش در ایفای نقشهای دراماتیک و کمدی او را به سرعت به ستارهای تبدیل کرد.
آغاز فعالیت هنری
میرندا فعالیت حرفهای خود را در اوایل دهه 1930 با بازی در تئاترهای محلی در ایتالیا آغاز کرد. او در سال 1932 با فیلم «مردان، چه بدذاتاند!» (Gli uomini, che mascalzoni!) به کارگردانی ماریو کامرینی به شهرت رسید. این فیلم کمدی-رمانتیک او را به ستارهای در سینمای ایتالیا تبدیل کرد و توجه کارگردانان اروپایی و هالیوودی را جلب نمود. موفقیت او در این فیلم منجر به قراردادهایی با استودیوهای بزرگ و حضور در سینمای بینالمللی شد.
آثار برجسته
ایزا میرندا در بیش از 50 فیلم سینمایی و تئاتری در ایتالیا، فرانسه، آلمان و هالیوود بازی کرد. برخی از مهمترین آثار او عبارتاند از:
-
فیلمهای سینمایی:
- «مردان، چه بدذاتاند!» (Gli uomini, che mascalzoni!, 1932)، که او را به شهرت رساند.
- «همه عاشق» (Everybody’s Woman, 1934)، به کارگردانی ماکس اوفولس.
- «پاسکالینو» (Passacaglia, 1936).
- «هتل امپریال» (Hotel Imperial, 1939)، اولین فیلم هالیوودی او.
- «ماجراهای پینوکیو» (The Adventures of Pinocchio, 1947).
- «دیوارهای مالاپاگا» (The Walls of Malapaga, 1949)، برنده جایزه بهترین فیلم خارجی اسکار.
- «ما گناهکاران» (We, the Sinners, 1953). او به دلیل تواناییاش در ایفای نقشهای متنوع، از کمدیهای عاشقانه تا درامهای سنگین، تحسین شد و در سینمای نئورئالیسم ایتالیا نیز نقش مهمی ایفا کرد.
زندگی شخصی
ایزا میرندا در سال 1939 با آلفردو گوارنری (Alfredo Guarini)، تهیهکننده و کارگردان ایتالیایی، ازدواج کرد و این ازدواج تا زمان مرگ او ادامه داشت. آنها فرزندی نداشتند و زندگی مشترکشان به دور از جنجالهای رسانهای بود. میرندا زندگی خصوصیاش را محرمانه نگه میداشت و بیشتر بر حرفهاش تمرکز داشت. او در رم زندگی میکرد و به دلیل فعالیتهایش در سینمای اروپا، مدتی را نیز در پاریس و لندن گذراند.
ویژگیهای شخصیتی و علایق
میرندا بهعنوان زنی باوقار، حرفهای و متعهد به هنر شناخته میشد. او در مصاحبهها گفته بود که بازیگری برایش راهی برای بیان احساسات و داستانهای انسانی است. او به موسیقی کلاسیک، ادبیات و سفر علاقهمند بود و اغلب اوقات فراغتش را با مطالعه رمانهای ایتالیایی و فرانسوی سپری میکرد. میرندا همچنین به مد و طراحی لباس علاقه داشت و سبک شیک او در فیلمها و زندگی واقعیاش زبانزد بود.
جوایز و افتخارات
ایزا میرندا جوایز متعددی برای بازیگریاش دریافت کرد، از جمله:
- جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم ونیز برای «همه عاشق» (1934).
- نامزدی جایزه ناسترو دارجنتوی ایتالیا برای نقشهای متعدد.
- جایزه افتخاری دیوید دی دوناتلو در سال 1982 برای مشارکت در سینمای ایتالیا. فیلم «دیوارهای مالاپاگا» که او در آن بازی کرد، جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را در سال 1950 برد و شهرت بینالمللی او را افزایش داد.
حواشی
ایزا میرندا زندگی نسبتاً کمحاشیهای داشت، اما در دوره فاشیسم در ایتالیا، به دلیل امتناع از بازی در فیلمهای تبلیغاتی رژیم، گاه با محدودیتهایی مواجه شد. حضور او در هالیوود در دهه 1930 نیز با چالشهایی همراه بود، زیرا به دلیل لهجهاش و تفاوتهای فرهنگی، نتوانست بهطور کامل در سینمای آمریکا جا بیفتد. با این حال، او با بازگشت به اروپا جایگاه خود را بازیافت. در سالهای پایانی عمر، شایعاتی درباره مشکلات مالی او مطرح شد، اما تأیید نشدند.
نظرات درباره حرفه بازیگری
میرندا بازیگری را راهی برای ارتباط با مخاطبان و بازتاب فرهنگ ایتالیا میدانست. او در مصاحبهای با «La Stampa» گفته بود که از نقشهایی لذت میبرد که به او اجازه میدهند احساسات عمیق انسانی را به تصویر بکشد. او از همکاری با کارگردانانی مانند ماکس اوفولس و ژان رنوار الهام گرفت و معتقد بود که سینما باید داستانهایی صادقانه و انسانی روایت کند.
درگذشت
ایزا میرندا در 8 جولای 1982 بر اثر بیماری در رم درگذشت. میراث او در سینمای ایتالیا و اروپا همچنان زنده است. فیلمهای او در جشنوارههای سینمایی مانند جشنواره ونیز بازنمایش میشوند، و زندگیاش موضوع مستندهایی مانند «ستارگان سینمای ایتالیا» بوده است. بنیادهای سینمایی ایتالیا به حفظ آثار او ادامه میدهند.ایزا میرندا با استعداد، زیبایی و تعهدش به هنر، یکی از پیشگامان سینمای ایتالیا بود که با نقشهای ماندگارش و حضور بینالمللی، تأثیر عمیقی بر سینمای قرن بیستم گذاشت.