کشف فسیل قدیمی‌ترین عروس دریایی تاریخ در کانادا

کشف فسیل قدیمی‌ترین عروس دریایی تاریخ در کانادا

دیرینه‌شناسان این یافته‌ها را بسیار مهم توصیف کرده‌اند. بااینکه بقایای فسیلی همیشه پیدا می‌شوند اما فسیل عروس‌های دریایی تقریباً به ندرت پیدا شده است.

کد خبر : ۱۴۵۶۵۴
بازدید : ۱۱۴

فسیل قدیمی‌ترین عروس دریایی که تاکنون شناخته شده است و در دریاهای باستانی عصر کامبرین در حدود 505میلیون سال قبل شنا می‌کرده است،  در صخره‌های کانادایی پیدا شد.

دیرینه‌شناسان این یافته‌ها را بسیار مهم توصیف کرده‌اند. بااینکه بقایای فسیلی همیشه پیدا می‌شوند اما فسیل عروس‌های دریایی  تقریباً به ندرت پیدا شده است.

بهرحال، فسیل شدن جانوری که تقریباً 95درصد از آب تشکیل شده دشوار است.

11

برطبق موزه سلطنتی اونتاریو:  «علائمی از آثاری از عروس دریایی‌ای  با نام علمی Burgessomedusa phasmiformis  روی صخره‌های شیل برگس ـ یکی از محوطه‌های میراث فرهنگی در پارک ملی یوهو در کانادا ـ مشاهده شده است.»

از سال 1888 که نخستین فسیل‌ها در این ناحیه پیدا شدند و متعاقباً در سال 1909 برگس شیل شناسایی شد،  فهرست طویلی از تصاویر انعکاس‌یافته جانوران روی صخره‌های این ناحیه ثبت شده است. این ناحیه بهترین تاریخچه بی‌مهرگان شناخته‌شده در عصر کامبرین را دارد.

مدوز یا مدوسا ـ گروه‌بندی‌ای از کیسه‌تنان (نایدرین‌ها) که عروس دریایی  Burgessomedusa  نیز به آن‌ها تعلق دارد ـ امروز نیز آزادانه در دریاها شنا می‌کنند.

تجزیه و تحلیل‌ فسیل‌های موجود در شیل برگس، ویژگی‌های آناتومیکی مرتبط با این حیوانات، از جمله نشانه‌های واضحی از شاخک‌ها را نشان می‌دهد.

عروس دریاییِ B. phasmiformis احتمالاً 20سانتی‌متر رشد می‌کرده که بدنش شامل 90 شاخک بوده که از زیر شکمش بیرون زده بودند.

کیسه‌تنانی مثل این عروس‌های دریایی باستانی در زمره قدیمی‌ترین جانوران روی زمین هستند. گونه B. phasmiformis که اخیراً کشف شده در زمره قدیمی‌ترین کیسه‌تنان نیست اما ازآنجایی که تاکنون کیسه‌تن‌ها در شکل پولیپ ـ مرحله غیرجنسی رشد این جانواران که در اشکال امروزی نیز دیده می‌شود ـ کشف شده‌اند، یافته اخیر منحصربه‌فرد محسوب می‌شود.

عروس‌های دریایی شانه‌ای در رسوبات متعدد عصر کامبرین پیدا شده‌اند اما به طبقه‌بندی‌های متفاوتی از این جانداران تعلق دارند که از شاخه کیسه‌تنان متمایز است.

تقریباً تاکنون گزارشی از کشف مدوساهای نعبلکی-شکل در جایی گزارش نشده است و از این حیث کشف این گونه اخیر به محققان کمک می‌کند تا مسیر فرگشت بین چتریان امروزی و اجداد کم‌تر شناخته‌شده‌شان را شناسایی کنند.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید