اجداد انسان بیش از یک میلیون سال قبل «گوی‌های سنگی» می‌ساختند

اجداد انسان بیش از یک میلیون سال قبل «گوی‌های سنگی» می‌ساختند

تازه‌ترین مطالعه‌ای که در مورد گوی‌های سنگی کشف شده در فلسطین انجام شده نشان می‌دهد که آن‌ها احتمالا به صورت «تعمدی» و آگاهانه توسط اجداد انسان‌ها ساخته شده‌اند. اما هدف از ساخت آن‌ها هنوز یک راز است.

کد خبر : ۱۵۰۷۷۹
بازدید : ۳۴۶۶

فرادید| بر اساس یک مطالعه، اجداد اولیه انسان ۱.۴ میلیون سال پیش آگاهانه سنگ‌ها را به شکل کره در می‌آوردند، اگرچه کاربرد این کره‌ها و ساخت آن‌ها توسط مردمان ماقبل تاریخ همچنان یک راز باقی مانده است. 

به گزارش فرادید، باستان‌شناسان مدت‌هاست بر سر چگونگی ایجاد این کره‌ها که به اندازه‌ی توپ تنیس هستند، بحث کرده‌اند. آیا انسان‌های اولیه با هدف ساختن یک کره‌ی کامل، عمداً آن‌ها را تراش می‌دادند یا این کره‌ها صرفاً محصولی تصادفی ناشی از کوبیدن مکرر سنگ‌ها به عنوان چکش‌های باستانی بودند؟ 

تحقیقاتی که به تازگی انجام‌شده نشان می‌دهند که ظاهرا اجداد ما می‌دانستند چکار می‌کنند. طبق نظر محققان، آن‌ها آگاهانه این سنگ‌ها را به شکل گوی درمی‌آوردند.

1

تیمی از دانشمندان، ۱۵۰ کره از جنس سنگ آهکی مربوط به ۱.۴ میلیون سال پیش را که در سایت ماقبل‌تاریخ «عبیدیه» در شمال فلسطین پیدا شده بودند، بررسی کردند و با استفاده از تجزیه و تحلیل سه بعدی برای بازسازی هندسه‌ی سنگ‌ها، تشخیص دادند کروی بودن آن‌ها آگاهانه بوده است. 

به گفته‌ی این محققان، هومینین‌ها یا انسان‌تباران اولیه که اصل و نسب دقیق انسانی آن‌ها ناشناخته مانده است، تلاش می‌کردند به شکل چیزی مانند یک «کُره» دست یابند. 

محققان در این مطالعه که در مجله Royal Society Open Science منتشر شده گفته‌اند در طول دورانی که این سنگ‌های کروی ساخته می‌شدند، شکل آن‌ها به تدریج نه صاف‌تر بلکه کروی‌تر شده است. این نشان می‌دهد که تلاش آن انسان‌تباران اولیه در جهت دست‌یابی به یک شکل کروی کامل بوده است.

این مهم است چون در حالی که طبیعت می‌تواند سنگ‌ریزه‌ها را صاف‌تر کند، مانند سنگریزه‌های موجود در رودخانه‌ها یا نهرها، اما تقریباً هیچ‌وقت در طبیعت، سنگ‌ریزه‌ها واقعا به شکل کره نزدیک هم نمی‌شوند. 

جولیا کاباناس، باستان‌شناس موزه ملی تاریخ طبیعی فرانسه که در این تحقیق مشارکت نداشته می‌گوید: «این به آن معناست که هومینین‌ها در ذهنشان ایده‌ای از کاری که انجام می‌دادند، داشتند».

این موضوع به نوبه خود نشان می‌دهد که اقوام باستانی ما برای برنامه‌ریزی و اجرای چنین کاری، ظرفیت شناختی داشتند. 

کاباناس می‌گوید همین روش را می‌توان در سایر اشکال کره نیز به کار برد؛ مانند قدیمی‌ترین کره‌های شناخته‌شده که قدمت آن‌ها به ۲ میلیون سال قبل برمی‌گردد و در دره‌ی اولدووای در تانزانیا کشف شده‌اند.

اما اینکه دقیقاً چرا اجداد ما برای ساخت گوی‌ها تلاش می‌کردند، یک راز مانده است. تئوری‌هایی در این زمینه مطرح شده از جمله این که هومینین‌ها تلاش می‌کردند ابزارهایی بسازند که بتواند مغز استخوان را استخراج کند یا گیاهان را آسیاب کند. 

برخی دانشمندان حدس می‌زنند از این کره‌ها احتمالاً به عنوان پرتابه استفاده میشده یا شاید هدفی نمادین یا هنری داشته‌اند. 

کاباناس می‌گوید: «همه‌ی فرضیه‌ها ممکن است. اما پاسخ دقیق این احتمالات را هنوز نمی‌دانیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر

۷
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید