دوربینی که قرار است یک عکس «هزارساله» بگیرد

دوربینی که قرار است یک عکس «هزارساله» بگیرد

دوربینی که جاناتان کیتس در آریزونا کار گذاشته است، قرار است هزار سال دیگر در سال 3023 باز شود؛ دلایل زیادی وجود دارد که فکر کنیم این پروژه شکست می‌خورد اما در صورت موفقیت، آیندگان یک عکس از این دوربین استخراج خواهند کرد که در طی هزار سال گرفته شده است.

کد خبر : ۱۷۲۸۲۳
بازدید : ۳۳۶

فرادید| جهان در ۱۰۰۰ سال آینده چگونه تغییر خواهد کرد؟ این پرسشی است که هیچ یک از ما برای دانستن پاسخ آن زنده نخواهیم ماند، مگر اینکه کلید سفر در زمان یا جاودانگی را داشته باشیم. اما در توسکانِ آریزونا، یک محقق دوربینی ساخته که امیدوارست بتواند همه چیز را در یک بازه هزار ساله ثبت کند. 

به گزارش فرادید، ایده ثبت تصاویر جهان در یک بازه ۱۰۰۰ ساله را معاون تحقیقاتی دانشگاه آریزونا، جاناتون کیتس، مطرح کرد. طراحی او برای دوربین نسبتاً ساده است: این دوربین از سوراخی به اندازه سوزن ته‌گرد در ورق نازکی از طلای ۲۴ عیار تشکیل شده که نور می‌تواند از طریق آن به یک استوانه کوچک مسی که بالای یک تیر فولادی قرار دارد برخورد کند. 

درون آن یک سطح حساس به نور پوشیده در لایه‌های نازکی از رنگدانه رنگ روغن قرمز روشن است که با نور محو می‌شود، هرچند این که آیا این اتفاق با سرعت صحیحی رخ خواهد داد یا خیر، یک حدس علمی است. 

دوربین با کمک محققان آزمایشگاه صحرایی در تپه توماموک، کنار یک نیمکت مشرف به محله Star Pass در توسکان نصب شد. آنجا، بازدیدکنندگان ترغیب می‌شوند بنشینند و به آینده فکر کنند. 

با این حال، حتی با یک دوربین حرفه‌ای، هیچ تضمینی وجود ندارد که کسی در آینده بتواند تصاویر تولیدشده این دوربین را ببیند. 

کیتس می‌گوید: «هزار سال زمان زیادی است و دلایل زیادی مبنی بر اثربخش نبودن آن وجود دارد. حتی ممکن است این دوربین هزار سال دوام نیاورد. نیروهای طبیعت و تصمیمات انسانها، چه دولتی و چه جنایی می‌تواند ادامه کار دوربین را متوقف کند.» 

1

دوربین مشرف به تپه‌های دور در توسکان، آریزونا است

مهم است که دوربین قبل از هدف‌گذاری ۱۰۰۰ ساله‌اش باز نشود: «اگر پیش از موعد مقرر باز شود، تصویری که در نظر داریم، خراب می‌شود.» 

کیتس امیدوارست این دوربین مردم را ترغیب کند با در نظر گرفتن رشد جمعیت و رابطه انسان با طبیعت، به بهترین برنامه‌ریزی برای آینده فکر کنند: «بیشتر مردم تصور گنگی از آینده دارند. تصور اینکه مردم در ۱۰۰۰ سال آینده نسخه‌ی بسیار بدتری از توسکان امروزی را ببینند، آسان است، اما تصور این واقعیت بد نیست. در واقع چیز خوبیست، چون اگر بتوانیم آن را تصور کنیم، آنگاه می‌توانیم تصور کنیم چه اتفاق دیگری ممکن است بیفتد، بنابراین ممکن است ما را ترغیب کند برای شکل دادن به آینده خود دست به کار شویم.» 

کیتس در حال برنامه‌ریزی برای نصب دوربین‌های بیشتر در چونگ‌کینگ چین، پارک گریفیث در لس‌آنجلس و کوه‌های آلپ اتریش است. او می‌گوید: «این پروژه مستلزم نصب دوربین‌های مشابه در سراسر جهان است. امیدوارم این پروژه منجر به شکل‌گیری یک فرآیند سیاره‌ای شود که به موجب آن، تصویر سیاره زمین را برای نسل‌های آینده اصلاح کنیم.» 

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید