القاب جالب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و معنای پشت هر یک از آن ها

القاب جالب هواپیماهای نظامی ایالات متحده و معنای پشت هر یک از آن ها

بیایید نگاهی به پنج لقب جالب برای جت های جنگنده و هواپیماهای آمریکایی و داستان پشت آن ها بیندازیم.

کد خبر : ۱۷۶۱۵۰
بازدید : ۳۱۵

در طول سال ها، جت های جنگنده زیادی برای اهداف مختلف نظامی و دولتی ساخته شده اند. اگر چه جت های جنگنده دارای شماره دم و پرواز برای اهداف شناسایی هستند، اما برخی از این جت ها نام های مستعار مرتبط با نوع هواپیما نیز دارند. این القاب به دلایل به یاد ماندنی، تفاوت های خاص، یا فرهنگ های محلی داده می شوند. بیایید نگاهی به پنج لقب جالب برای جت های جنگنده و هواپیماهای آمریکایی و داستان پشت آن ها بیندازیم.

FA18-Super-Hornet44-1024x683

۱- F/A-18 Super Hornet

لقب: Rhino به معنای کرگدن

  • تاریخ تولید: از ۱۹۹۷ تاکنون
  • طول: ۱۸ متر
  • طول بال ها: ۱۴ متر
  • برد: ۳,۳۳۰ کیلومتر

چیزی جز یک لقب ترسناک اما عصیانگرانه برای یکی از نمادین ترین جت های جنگنده مناسب نیست. رینو یا کرگدن که به طور رسمی با نام F – ۱۸ سوپر هورنت شناخته می شود، لقبی است که به این هواپیمای جنگنده ساخت شرکت بوئینگ داده شده است. با این حال، دو هواپیمای نظامی مختلف به نام های F – ۱۸ هورنت، نسخه پایه و F – ۱۸ سوپر هورنت وجود دارد. نسخه F / A – ۱۸ هورنت اولین پرواز خود را در سال ۱۹۹۵ انجام داد و از تولیدات مک دانل داگلاس در اوایل سال ۱۹۹۷ بود. پس از ادغام مک دانل داگلاس در بوئینگ در اوت ۱۹۹۷، در سپتامبر همان سال، این جت به تولید انبوه رسید و تا سال ۱۹۹۹، وارد خدمت نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا شد. چهار مدل از مدل پایه به نام های F / A – ۱۸ هورنت A، B، C و D وجود داشت. سپس، بوئینگ مدل سوپر هورنت را توسعه داد که دارای دو مدل E و F بود.

FA18-Super-Hornetsfsdfs-1024x576

سوپر هورنت پیشرفته تر و حجیم تر، تفاوت های متمایز زیادی با جنگنده هورنت پایه دارد که از آن جمله می توان به دماغه برجسته تر اشاره کرد. به این ترتیب، خلبانان جنگنده سوپر هورنت شروع به ارجاع به آن با نام رینو کردند، چرا که دماغه آن شبیه به شاخ نمادین این حیوان بود. این لقب ادای احترامی به F – ۴ Phantom II، ملقب به Rhino به خاطر همان برآمدگی شبیه به Rhino روی دماغه، نیز هست. به این ترتیب، این لقب روی اف-۱۸ مانده و برای تمایز بین انواع قدیمی تر F – ۱۸ هورنت و انواع جدیدتر F – ۱۸ سوپر هورنت برای جلوگیری از سردرگمی در طول عملیات روی ناوهای هواپیمابر انتخاب شد. اف -۱۸ هورنت قدیمی تر به منجنیق، تنظیمات مدیریت، تجهیزات و تله متفاوتی از سوپر هورنت نیاز دارد. اگر اشتباه شود، عواقب فاجعه باری برای ناو و خدمه هواپیما خواهد داشت.

C-17-Globemaster-III-1024x732

۲- C-17 Globemaster III

لقب: موس (نوعی گوزن شمالی)

  • تاریخ تولید: ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۵
  • طول: ۵۳ متر
  • طول بال ها: ۵۲ متر
  • برد: ۴,۴۰۰ کیلومتر

برای بیش از ۳۰ سال، C – ۱۷ گلوبمستر ۳ به عنوان ستون فقرات و پرکارترین و مورد اعتمادترین دارایی ترابری نیروی هوایی ایالات متحده خدمت کرده است، که می تواند هر کاری؛ از رها کردن چتربازان بر فراز یک منطقه جنگی تا انتقال یک تانک جنگی ۶۹ تنی M۱ آبرامز را انجام دهد. این هواپیما به عنوان یک هواپیمای قوی، بزرگ و البته کند شهرت یافته است، بنابراین لقب (Moose) به قدرت و اندازه آن اشاره دارد. باور کنید یا نه، لقب موس علی رغم ظاهر حجیم با بالچه هایش که شبیه شاخ های گوزن به نظر می رسند، هیچ ارتباطی با عملکرد یا ظاهر هواپیما ندارد. دلیل اصلی این لقب این است که این هواپیما شبیه یک گوزن شمالی ماده در فصل گرما به نظر می رسد.

C-17-Globemaster-III3r-1024x679

در طول سوخت گیری زمینی، C – ۱۷ گلوبمستر دارای منافذ کاهش فشار است که در هنگام استفاده صدایی شبیه فریاد موس تولید می کنند. با این حال، این فقط یک صدای معمولی موس برای فراخوانی نیست؛ بلکه این صدا دقیقاً مشابه صدای موس ماده در فصل گرما است. به گفته اداره محیط زیست و منابع طبیعی مناطق شمال غربی کانادا، هنگامی که فصل جفت گیری است، موس ماده صدایی شبیه فریاد برای صید نهنگ در گذشته تولید می کند که با غرش سنگین یک موس نر در انتظار جفت گیری پاسخ داده می شود. به این ترتیب، خلبانان این هواپیما به دلیل صدای خاصی که در هنگام سوختگیری ایجاد می کند، به آن لقب این حیوان را داده اند.

B-52-Stratofortresssdfsd-1024x664

۳- B-52 Stratofortress

لقب: BUFF (دوست چاق زشت بزرگ)

  • تاریخ تولید: ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۲
  • طول: ۴۹ متر
  • طول بال ها: ۵۶ متر
  • برد: ۱۴,۰۸۰ کیلومتر

بمب افکن سنگین و دوربرد بی -۵۲ در ابتدا قرار بود حامل بمب اتمی با قابلیت رسیدن به اتحاد جماهیر شوروی باشد، بنابراین نقطه اتکای اصلی بازدارندگی هسته ای ایالات متحده بود. با این وجود، این هواپیما برای خدمت در بسیاری از نقش های جنگی سازگار شده است. اولین ماموریت جنگی آن شامل بمباران مخفیگاه های شورشیان ویت کنگ در ویتنام جنوبی در طول جنگ ویتنام بود. در طول جنگ ویتنام در عملیات موسوم به Arc Light، زمانی که نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا B – ۵۲ های خود را از پایگاهش در گوام به سمت ویتنام به پرواز در می آورد تا پوشش هوایی میدان نبرد را در طول جنگ فراهم کند، لقب مشهور خود را به اختصار BUFF به دست آورد که در اسناد نیروی هوایی به عنوان سرواژه ای برای عبارت Big Ugly Fat Fellow به معنای دوست چاق زشت بزرگ شناخته می شود. با این حال، بیشتر خلبانان نیروی هوایی ایالات متحده به شما خواهند گفت که این سرواژه معنای زشتی دارد که تقریباً عوضی چاق زشت بزرگ است.

00

این هواپیما به دلیل ابعاد بزرگ خود که آن را قادر می ساخت تا با سیستم های کنترل تسلیحات پیشرفته تکنولوژیکی، دریایی و ضد الکترونیک مجهز شود، این لقب را از اعضای سرویس های آمریکا دریافت کرده است. این لقب همچنین ادای احترامی به ژنرال افسانه ای نیروی هوایی، کورتیس لِمَی، که خواستار این بمب افکن بزرگ بود و در توسعه آن به بوئینگ کمک می کرد، است. بی -۵۲ هشت موتوره هنوز در حال فعالیت است و نقش محوری در درگیری هایی از جنگ ویتنام و جنگ سرد گرفته تا جنگ جهانی علیه تروریسم و طوفان صحرا تا همین اواخر در اوکراین ایفا کرده است. بی -۵۲ بیشتر به خاطر قدرت ویرانگری اش شناخته شده است، چرا که یک گروه سه فروندی از بی -۵۲ ها با محموله هایی از بمب های ۴۵۰ کیلوگرمی می توانند منطقه ای به طول یک مایل و عرض نیم مایل را طی یک عملیات بمباران نابود کنند.

F-16-Fighting-Falconssss-1024x756

۴- F-16 Fighting Falcon

لقب: افعی

  • تاریخ تولید: ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۴
  • طول: ۱۶ متر
  • طول بال ها: ۱۸ متر
  • برد: ۴,۱۴۸ کیلومتر

همانند دیگر جنگنده های این لیست، اف -۱۶ یک نام رسمی دارد، Fighting Falcon به معنای شاهین مبارز که البته به ندرت مورد استفاده قرار می گیرد. نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در مراسمی در ژوئیه ۱۹۸۰ در پایگاه نیروی هوایی هیل در یوتا رسما! نام شاهین مبارز را اعلام کرد. جنرال داینامیکس این هواپیما را بین سال های ۱۹۷۴ تا ۱۹۹۳ پیش از آنکه لاکهید مارتین تولید آن را بر عهده بگیرد، تولید می کرد. در طول سال ها، این هواپیما به یکی از برجسته ترین جت های جنگنده تبدیل شده و بیش از ۲۰۰ هزار سورتی پرواز جنگی داشته است. ریشه نام غیررسمی Viper به معنای افعی به سال ۱۹۸۰ باز می گردد، چرا که F – ۱۶ تا آن زمان هنوز نام رسمی نداشت. یکی از این نام ها وایپر بود که به دلیل ظاهر تیزی که هنگام پرواز داشت، شبیه به مار افعی و کبرا بود.

F-16-Fighting-Falconsds-1024x682

علاوه بر این، به دنبال فضاپیمای جنگنده ای به نام Colonial Viper Mk 2 Starfighter در سریال Battlestar Galactica، لقب وایپر را برای اف-۱۶ انتخاب کردند. پس از آن، بسیاری از خلبانان اف -۱۶ شروع به پوشیدن برچسب های با عبارت «خلبان وایپر» کردند اما به سرعت به آن ها گفته شد که این برچسب ها را از روی لباس هایشان بردارند. با این حال، نام مستعار غیر رسمی وایپر باقی ماند. نسخه ژاپنی F – ۱۶ نیز لقب وایپر را یدک می کشد. سال ها بعد، هواپیمای میتسوبیشی F – ۲ به افتخار F – ۱۶ وایپر به وایپر زیرو ملقب شد.

A-10-Thunderbolt-II-1024x683

۵- A-10 Thunderbolt II

لقب: گراز وحشی

  • تاریخ تولید: سپتامبر ۱۹۹۷ تاکنون
  • طول: ۱۸ متر
  • طول بال ها: ۱۴ متر
  • برد: ۳,۳۳۰ کیلومتر

هواپیمای A-10 Thunderbolt II توسط تیم سازنده تجهیزات اصلی (OEM) از شرکت فیرچایلد ریپابلیک که امروزه بخشی از نورثروپ گرومن است، توسعه داده شد. با توجه به شهرت گسترده A – ۱۰، لقب آن تقریبا در سراسر جهان شناخته شده است. همان طور که نورثروپ گرومن توضیح داده، A – ۱۰ با نام مستعار Warthog به معنای گراز وحشی شناخته می شود. ظاهر بسیار خاص آن در طول جنگ خلیج فارس در نیروی هوایی ایالات متحده افسانه ای شد زیرا در نقش پشتیبانی هوایی نزدیک برتری داشت. Warthog یا Hogکه برخی آن را ترجیح می دهند، لقب خود را از ظاهر منحصر به فرد و قدرت آتش عظیمی که دارد به دست آورده و با صدای غیرقابل اشتباهی که A – ۱۰ هنگام شلیک سلاح ها از خود تولید می کند، بیشتر متمایز می شود.

A-10-Thunderbolt-IIssx-1024x683

لقب معروف آن برگرفته از ناله غرش مانند توپ ۳۰ میلی متری GAU – ۸ Avenger آن نشأت می گیرد که هنگام شلیک، شبیه به صدای گراز وحشی است، البته نباید از ظاهر و طراحی زشت آن برای پرواز در ارتفاع پایین نزدیک به گل و لای میدان نبرد و محل انجام عملیات غافل شد. علاوه بر این، توپ ۳۰ میلی متری GAU – ۸ Avenger Gatling روی دماغه این هواپیما نصب شده است که آن را شبیه صورت گراز وحشی با آن عاج هایش تبدیل می کند. نام مستعار گراز وحشی توسط یک خلبان اف -۱۰ از اسکادران ۱۰۴ جنگنده در گارد ملی هوایی مریلند به نام رابرت “بومر” اتینگر به آن داده شد، چرا که او معتقد بود ظاهر اف -۱۰ شبیه به یک گراز وحشی است.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید