(تصاویر) مقایسه میگ-۳۱ و میگ-۳۵؛ کدام جنگنده نسل چهارمی روسی بهتر است؟

(تصاویر) مقایسه میگ-۳۱ و میگ-۳۵؛ کدام جنگنده نسل چهارمی روسی بهتر است؟

برعکس، MiG-35 یک هواپیمای ساخت فدراسیون روسیه است که برای اولین بار در سال ۲۰۱۹ وارد خدمت شد، و در حالی که ممکن است فکر کنید این دو هواپیما به دلیل دوره های زمانی ساختشان، بسیار متفاوت هستند، اصلاً چنین نیست، در شرایطی که این دو جنگنده از پیشرفته ترین جت های جنگنده ای هستند که روسیه تولید کرده است.

کد خبر : ۱۸۹۴۳۰
بازدید : ۶۱

جت های جنگنده MiG-31 و MiG-35 جنگنده‌های چند منظوره روسی هستند که در دوره‌های بسیار متفاوتی معرفی شدند. MiG-31 یک جنگنده ساخته شده در دوران شوروی است که برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ پرواز کرد، بنابراین نزدیک به ۵۰ سال است که در خدمت بوده است. 

 

92_11zon

 

هر دو میگ ۳۱ و میگ ۳۵ در روسیه به خدمت خود ادامه می دهند و تعداد زیادی از کشورهایی که فدراسیون روسیه مستقیماً از آنها حمایت می کند یا به آنها تسلیحات می فروشد نیز این دو جنگنده را در اختیار دارند. هواپیماهای قدیمی مانند MiG-31 کهنه و غیرمدرن در نظر گرفته می شوند، اما هنوز هم چیزهای زیادی برای ارائه در میدان نبرد دارند. به لطف نوسازی ها، این هواپیما توانسته به مدت نزدیک به نیم قرن به پرواز در داخل و خارج از حوزه عملیات جنگی ادامه دهد.

 

در مقایسه، MiG-35 جدیدتر، صیقلی تر و باشکوه تر است – این جدیدترین هواپیمای جنگی است که گروه طراحی میکویان خلق کرده و شامل تمام چیزهایی است که در یک هواپیمای نسل چهارم دیده می شود. اتفاقا MiG-31 نیز یک جنگنده نسل چهارم است، اگرچه به دلیل بازسازی ها و ارتقاءها، از نظر فنی نسل ۴+ به شمار می آید، در حالی که MiG-35 یک نسل ۴++ به شمار می آید. صرف نظر از این، این دو هواپیما به طور قابل توجهی شبیه به هم هستند، و به همین خاطر می خواهیم این دو جنگنده مشهور روسی را با هم مقایسه کنیم.

91_11zon

 

جنگنده MiG-31

MiG-31 Foxhound در واقع نسخه پیشرفته جنگنده MiG-25 است، هواپیمایی که الهام بخش ایالات متحده برای توسعه F-15 Eagle آمریکایی بود. بهینه سازی ها در طراحی هواپیما شامل بروزرسانی‌ها و درس‌های آموخته‌شده برای تبدیل شدن MiG-31 به یک هواپیمای مرگبارتر از آنچه بود که نسخه قبلی در یک دهه پیش تر محقق کرده بود. MiG-31 دارای ویژگی های متعددی است که آن را به یک هواپیمای همه کاره و مرگبار با تخصص در نبردهای تن به تن تبدیل می کند که چشمگیرترین ویژگی آن سرعت است.

در حالی که MiG-25 سریع‌تر بود، MiG-31 نیز کند نیست، زیرا می‌تواند با سرعت تا ۲.۸۳ ماخ یا بیش از ۳,۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند، اگرچه از نظر تئوری می‌تواند از این سرعت نیز فراتر برود. این سرعت بسیار قابل توجه است و میگ-۳۱ را به یکی از سریع ترین هواپیماهای جنگی تبدیل کرده که هنوز در خدمت است. سرعت بالا تنها یک جنبه از ویژگی های قابل توجه MiG-31 است و سقف پرواز عملیاتی آن نیز یکی از مزیت های این جنگنده روسی است، به دلیل توانایی آن برای پرواز کروز در ارتفاع ۱۲۳,۵۲۳.۶۲ فوتی. برای مقایسه، هواپیمای جاسوسی مافوق صوت SR-71 در حداکثر ارتفاع ۸۵,۰۶۸ فوتی پرواز می کرد.

94_11zon

روسیه برای چندین دهه به استفاده عملیاتی از میگ ۳۱ ادامه داد و تلاش ها برای جایگزینی آن با یک هواپیمای مدرن تا سال ۲۰۱۹ آغاز نشد. در نهایت، شوروی و فدراسیون روسیه حدود ۵۰۰ فروند میگ ۳۱ تولید کردند که ۳۷۰ فروند برای روسیه و ۳۰ فروند برای قزاقستان پرواز می کردند. سوریه نیز مانند چند متحد دیگر روسیه در سرتاسر جهان چندین فروندMiG-31 در ختیار دارد، موضوعی که میگ-۳۱ را به جنگنده ای قدیمی اما در حالت عملیاتی مداوم تبدیل می کند که توانایی های پیشرفته قابل توجهی دارد.

94_11zon

 

جنگنده MiG-35

MiG-35 از نظر فنی یک نوع پیشرفته از MiG-29 است، بنابراین بر اساس طراحی آن هواپیما ساخته شده است. این جنگنده انواع مختلفی از جمله مدل تک صندلی، MiG-35، و طراحی دو صندلی، MiG-35D دارد. میگ-۳۵ در سال ۲۰۱۹ وارد سرویس فعال شد، اگرچه توسعه آن بیش از یک دهه زودتر آغاز شده بود. از زمان معرفی، تنها ۶ فروند میگ ۳۵ ساخته شده است و بسیاری در غرب این هواپیما را طراحی ناموفقی می دانند که به زودی با MiG-41 نسل ششمی جایگزین خواهد شد که قرار است تا دهه ۲۰۳۰ جایگزین این جنگنده و MiG-31 شود.

با این وجود، MiG-35 لزوماً هواپیمای بدی نیست، زیرا دارای قابلیت های متنوعی است که آن را به یک جنگنده چند منظوره موثر تبدیل می کند. حداکثر سرعت این جنگنده ۲.۲۵ ماخ یا ۲,۷۶۲ کیلومتر در ساعت است. علاوه بر این، این جنگنده روسی سقف پروازی ۵۷,۴۱۵ فوتی داشته و قابلیت مانور بسیار خوبی برای نبردهای تن به تن هوایی دارد که آن را به یک جنگنده برتری هوایی تبدیل می کند. این جنگنده می تواند تا ۳۰ هدف را با رادار خود ردیابی کند و تا شش تهدید را به طور همزمان هدف قرار دهد.

96_11zon

 

MiG-35 ارتقاها و بهینه سازی های متعددی دریافت کرده که آن را به رقیبی توانمند برای دیگر هواپیماهای نسل چهارم تبدیل می کند. در حالی که به نظر می‌رسد روسیه تا حد زیادی این طراحی را کنار گذاشته است، نمی‌توان از پیشرفت‌های باورنکردنی که در طراحی و بهره‌برداری آن صورت گرفته، چشم پوشی کرد. صرف نظر از این، سابقه خدمات MiG-35 محدود است، زیرا تنها چندی پیش در تعدادی محدود معرفی شد.

97_11zon

 

تفاوت های کلیدی میگ-۳۱ و میگ-۳۵

چندین تفاوت کلیدی قابل توجه بین MiG-31 و MiG-35 وجود دارد. برخی واضح هستند و به تعداد تولید شده مربوط می شوند. بیش از ۵۰۰ فروند MiG-31 تولید شده است، در حالی که تنها نیم دوجین MiG-35 در حال حاضر برای نیروی هوایی روسیه پرواز می کنند. فارغ از تعداد، سرعت یک تفاوت آشکار بین این دو هواپیما است. MiG-31 به طور قابل توجهی سریعتر از جانشین خود است که هنوز هم یک هواپیمای سریعی است. ارتفاع پرواز یکی دیگر از معیارهایی است که این دو هواپیما را از هم متمایز می کند، جایی که MiG-31 می تواند تقریباً در ارتفاعی دو برابر ارتفاع MiG-35 پرواز کند.

98_11zon

 

بله، این قابلیت بخشی از عملیات پروازی استاندارد MiG-31 نیست، اما توانایی کروز در ارتفاعات فوق‌العاده بالا در سقف پروازی ۶۷,۰۰۰ فوتی آن قابل دستیابی است. وقتی به جنبه‌های آویونیک و الکترونیک میگ-۳۵ نگاه می‌کنید، متوجه تفاوت‌ها به نفع جنگنده جدیدتر می‌شوید. به طور خاص، MiG-35 دارای سیستم راداری بهبود یافته ای است. MiG-35 دارای رادار Active Electronically Scanned Array (AESA) است که آن را به اولین جنگنده روسی مجهز به رادار AESA تبدیل می کند.

 

99_11zon

برعکس، رادار MiG-31 که از زمان معرفی اش ارتقا یافته است، به اندازه سیستم جانشینش توانایی ندارد. جنبه‌های دیگر مانند تسلیحات و قابلیت‌های دفاعی در این دو جنگنده تقریباً مشابه هستند. بنابراین وقتی همه این ها را در نظر می گیرید، میگ-۳۱ مسلماً جنگنده بهتری از نظر سرعت، سقف پرواز و تاریخچه عملیاتی‌اش است، چیزی که میگ-۳۵ به دلیل سابقه عملیاتی حداقلی و تعداد پایین فروندهای تولید شده فاقد آن است.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید