برای اولین بار خاک «نیمۀ پنهان ماه» به زمین رسید

برای اولین بار خاک «نیمۀ پنهان ماه» به زمین رسید

چین نخستین کشوری است که مواد را از سمت دور ماه جمع‌آوری کرده و به زمین بازگردانده است.

کد خبر : ۱۹۴۸۷۵
بازدید : ۳۲۵

فرادید| ماه‌نشین «چانگ‌ای ۶» چین در یک مأموریت تاریخی از سمت دور ماه با نمونه‌هایی بازگشته است. موفقیت آن گام مهمی به سوی درک تاریخ اولیه سیاره ما و نقطه عطفی در مسابقه با ایالات متحده برای رسیدن به قطب جنوبی ماه است. 

به گزارش فرادید، چین نخستین کشوری است که مواد را از سمت دور ماه جمع‌آوری کرده و به زمین بازگردانده است. 

سفینه چانگ‌ای ۶ که نمونه را جمع‌آوری کرده، مأموریت تاریخی خود را با فرود در منطقه مغولستان داخلی شمال چین حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر روز سه شنبه (۲۵ ژوئن) به وقت محلی به پایان رساند. 

2

این نخستین نمونه‌ی جمع‌آوری‌شده از سمتی از ماه است که همیشه پشت به زمین است. 

ژانگ کِجیان، رئیس اداره ملی فضایی چین (CNSA) از اتاق کنترل میان تشویق‌ها و تجلیل‌ها گفته: «مأموریت اکتشافی چانگ‌ای ۶ در ماه یک موفقیت کامل بود.» 

ماموریت چانگ‌ای ۶ که نامش برگفته از نام الهه چینی ماه است، روز ۳ مه بر فراز یک موشک Long March V از استان جنوبی هاینان چین پرتاب شد. این کاوشگر قبل از رسیدن به حوضه قطب جنوب-آیتکن (SPA) در سمت دور ماه در ۲ ژوئن، بیش از یک ماه در گذر بود. 

فرودگر مأموریت وقتی وارد حوضه شد (قدیمی‌ترین و بزرگترین دهانه برخوردی در سطح ماه) با استفاده از بازوی روباتیک خود، قبل از صعود برای اتصال مجدد به مدارگرد و شروع سفر به خانه، نمونه‌هایی را حفاری و جمع‌آوری کرد. 

همه چیز در مورد این مأموریت قبل از پرتاب آن مشخص نبود. آژانس فضایی چین اهداف، منطقه فرود و محموله‌های علمی خود از جمله محموله‌های افشانشده از ایتالیا، فرانسه، سوئد و پاکستان را اعلام کرده بود، اما حضور یک مریخ‌نورد تا زمانی که یک تصویر توسط آکادمی فناوری فضایی چین منتشر نشد، مشخص نبود. در تصویر یک جسم خاکستری کوچک، با چرخ‌های متمایز، متصل به سمت فرودگر به نظر میرسد.

دانشمندان امیدوارند با تجزیه و تحلیل نمونه‌های بازگردانده شده به زمین، درک بهتری از ماه و تکامل زمین به دست آورند. سمت ناشناخته‌ی دور ماه بسیار بیشتر تحت تاثیر برخورد سیارک‌ها است تا سمت نزدیک آن که به طور جزر و مدی رو به ما قفل شده است. 

1

این به آن معناست که نمونه‌ها ممکن است حاوی پاسخ‌هایی به اسرار مربوط به این برخوردهای سیارکی و همچنین وضعیت اولیه زمین جوان باشند. از آنجا که ماه فاقد تکتونیک‌های صفحه‌ای است، به عنوان سابقه منجمدی از توسعه اولیه سیستم زمین-ماه عمل می‌کند. 

چین امیدوارست به درک بهتری از منابع موجود در نزدیکترین ماهواره طبیعی به زمین برای استفاده در ماموریت‌های فضایی آینده دست یابد. مدیر ناسا، بیل نلسون، پیش از این گفته که سرعت و پیشرفت مأموریت‌های ماه چین، این کشور را به طور مؤثری با ایالات متحده برای رسیدن به قطب جنوبی ماه در یک مسابقه قرار داده است. 

نلسون در جلسه استماع کنگره روز ۳۰ آوریل به قانونگذاران گفت: «نگرانی من اینست که آن‌ها اول به آنجا برسند و بگویند این منطقه ماست، شما بیرون بمانید. چون قطب جنوب ماه بخش مهمی است. ما فکر کنیم آنجا آب دارد و اگر آب داشته باشد، سوخت موشک هم هست.» 

موفقیت چانگ‌ای ۶ برآمده از یک دوره جاه‌طلبی رو به رشد برای برنامه‌های فضایی چین است. چین به تازگی مریخ‌نوردها را روی ماه و مریخ فرود آورده و ساخت ایستگاه فضایی تیانگونگ را سال ۲۰۲۲ به پایان رسانده است. این کشور تلاش‌های ساخت یک ایستگاه تحقیقاتی بین‌المللی قمری را نیز رهبری می‌کند که قرار است تا سال ۲۰۳۰ تکمیل شود.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید