(تصاویر) طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک

(تصاویر) طولانی‌ترین تونل زیرآبی جهان زیر دریای بالتیک

تونل فمرنبلت (Fehmarnbelt tunnel) که دانمارک را به آلمان متصل می‌کند، با همکاری چندین شرکت اروپایی ساخته می‌شود و سازندگان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل غوطه‌ور جهان (تونلی که در مکان دیگری ساخته شده و سپس در نقطه قرار داده می‌شود) و همچنین عمیق‌ترین تونل غوطه‌ور با ترافیک جاده‌ای و ریلی در جهان یاد کرده‌اند.

کد خبر : ۱۹۵۰۷۳
بازدید : ۱۷۵

طولانی‌ترین تونل جاده‌ای و ریلی زیر آبی جهان با ۱۸ کیلومتر طول، زمان سفر بین آلمان و دانمارک را به ۷ دقیقه کاهش می‌دهد.

تونل فمرنبلت (Fehmarnbelt tunnel) که دانمارک را به آلمان متصل می‌کند، با همکاری چندین شرکت اروپایی ساخته می‌شود و سازندگان از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین تونل غوطه‌ور جهان (تونلی که در مکان دیگری ساخته شده و سپس در نقطه قرار داده می‌شود) و همچنین عمیق‌ترین تونل غوطه‌ور با ترافیک جاده‌ای و ریلی در جهان یاد کرده‌اند.

تونل فمرنبلت پس از تکمیل، کوتاه‌ترین مسیر بین اسکاندیناوی و بقیه اروپا خواهد بود. مسافران برای عبور از کمربند ساحلی فمرنبلت، هفت دقیقه با قطار یا ده دقیقه با خودرو سفر می‌کنند که جایگزین سفری می‌شود که با کشتی ۴۵ دقیقه طول می‌کشید.

33

حدود ۱۲ میلیون متر مکعب خاک از بستر دریا لایروبی شد

34

ساخت تونل فمرنبلت به ۳۲۶ هزار کیلوگرم میلگرد نیاز دارد که معادل حدود ۵۰ برابر سازه فلزی برج ایفل است

این سازه تونل به ۳۶۰ هزار تن میلگرد نیاز دارد که معادل حدود ۵۰ برابر وزن سازه فلزی برج ایفل است. محل ساخت و ساز در سمت دانمارک به اندازه ۳۷۳ زمین فوتبال است. بیش از ۷۰ کشتی در لایروبی شیار تونل (به‌طول ۱۸ کیلومتر) شرکت داشتند و درمجموع، حدود ۱۲ میلیون متر مکعب خاک از بستر دریا لایروبی شد.

تونل غوطه‌ور فمرنبلت از ۷۹ بخش استاندارد و ۱۰ بخش ویژه تشکیل شده است. وزن هر یک از بخش‌های استاندارد حدود ۷۳ هزار تن وزن با ۲۱۷ متر طول است و عرضشان به ۴۲ متر و ارتفاع به ۱۰ متر می‌رسد.

35

بخش‌های تونل در تاسیسات دور از ساحل ساخته می‌شوند و سپس زیر آب قرار می‌گیرند

36

تونل فمرنبلت از ۷۹ بخش استاندارد و ۱۰ بخش کوچک‌تر تشکیل شده است

طول بخش‌های ویژه‌ی کوچک‌تر، کمتر از نصف طول بخش‌های استاندارد است، اما اندکی عریض‌تر و بلندتر هستند. بخش‌های تونل روی خشکی قالب‌ریزی می‌شوند و سپس با استفاده از بارج (نوعی شناور برای جابه‌جایی اشیاء بزرگ) در موقعیت خود شناور می‌شوند تا درنهایت در عمق ۴۰ متری آب در بستر دریا قرار گرفته و در آنجا مهر و موم شوند.

بودجه ساخت تونل فمرنبلت تاکنون حدود ۱٫۲ میلیارد دلار بوده است. فردریک دهم، پادشاه دانمارک به‌تازگی در جریان مراسم ویژه‌ای اولین قسمت تونل را افتتاح کرد و این بخش در هفته‌های آتی در آب قرار داده می‌شود.

منبع: همشهری

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید