(تصاویر) معرفی ۱۵ مورد از بهترین ناوهای هواپیمابر جهان

(تصاویر) معرفی ۱۵ مورد از بهترین ناوهای هواپیمابر جهان

برای اینکه به عظمت و شکوه نیروی دریایی ابرقدرت‌های نظامی جهان پی ببرید، معرفی ۱۵ تا از بهترین ناوهای هواپیمابر جهان را از دست ندهید.

کد خبر : ۲۰۹۳۷۵
بازدید : ۱۷

طی چند دهه اخیر در قلمرو دریاها و آب‌های آزاد، شاهد ظهور شناورهای قابل توجهی تحت عنوان ناو هواپیمابر بوده‌ایم. این پایگاه‌های هوایی شناور منجر به تحول و دگرگونی سیستم دفاعی کشورهای مختلف شده و تبدیل به نمادی از اعتبار، قدرت و عظمت نیروی دریایی آن‌ها شده است. در راهنمای جامع پیش‌‌رو، ۱۵ ناو هواپیمابر برتر جهان را به همراه قابلیت‌ها و کشورهایی که مجهز به آن‌ها هستند، معرفی می‌کنیم.

بهترین ناوهای هواپیمابر جهان را بشناسید

در آخرین اخبار نظامی، ضمن آشنایی با انواع ناوهای هواپیمابر جهان به معرفی حقایقی جالب راجع به آن‌ها پرداختیم و دیدیم که با چه عظمت و شکوهی طراحی و تولید شده‌اند. آمریکا، بریتانیا و اسپانیا، مهم‌ترین کشورهایی هستند که مجهز به ناو هواپیمابر شده و ایالات متحده نخستین کشوری بوده که با طراحی یو اس اس اینترپرایز، قلب یک ناو را با نیروی هسته‌ای تجهیز کرده است.

1. کلاس یو اس اس جرالد آر فورد – USS Gerald R Ford Class

51_11zon (1)

بدون شک یو اس اس جرالد آر فورد، بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین ناو هواپیمابر جهان است. با ورود این کلاس به نیروی دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی، معیارهای تازه‌ای برای نبردهای دریایی تعریف شد. طول این شناور غول پیکر، ۳۳۷ متر بوده و می‌تواند تا ۱۰۰ هزار تن را جابه جا کند.

عرشه پروازی این ناو هواپیمابر به طول 78 متر بوده و مجهز به سامانه پرتاب الکترومغناطیسی جنگنده و تجهیزات پیشرفته دیگری از این قبیل است. جرالد آر فورد با ظرفیت بیش از 75 هواپیما، می‌تواند حدود 4539 خدمه را در خود جای دهد. این غول بزرگ مجهز به راکتور هسته‌ای و مجموعه‌ای از تسلیحات پیشرفته و قدرتمند از جمله موشک‌های RIM-162 اسپارو و ایرفریم و همچنین سیستم تسلیحاتی فالانکس شده است.

2. کلاس نیمیتز ایالات متحده آمریکا – Nimitz Class USA

52_11zon (1)

کلاس نیمیتز با اندازه و قابلیت‌های چشمگیری که دارد، در رتبه دوم بزرگ‌ترین ناوهای هواپیمابر جهان قرار گرفته است. این ناو که با انرژی هسته‌ای کار می‌کند، به افتخار رشادت‌های دریاسالار چستر دبلیو نیمیتز، فرمانده ناوگان اقیانوس آرام در جنگ جهانی دوم نامگذاری شده است.

کلاس نیمیتز برای دهه‌های متمادی، ستون فقرات نیروی دریایی آمریکا بوده و از سال ۱۹۷۵ میلادی به دل دریا زده است. با مجموع جابه‌جایی بار ۹۷ هزار تنی، ناوهای کلاس نیمیتز دارای ۳۳۲.۸ متر طول بوده و با سکوهای پروازی ۴.۵ هکتاری می‌توانند حدود ۶۰ هواپیمای نظامی را در خود جای دهند. تعداد پرسنل یا خدمه این ناو ۳۰۰۰ تا ۳۲۰۰ نفر به انضمام یک ۵۰۰ نفر دیگر هستند. سرعت نیمیتز با توجه به راکتورهای هسته‌ای قدرتمند به بیش از ۳۰ گره می‌رسد.

3. کلاس کوئین الیزابت بریتانیا – Queen Elizabeth Class UK

53_11zon (2)

ناو هواپیمابر کلاس کوئین الیزابت، بزرگ‌ترین ناو جنگی بوده که برای نیروی دریایی بریتانیا طراحی شده و از قرار معلوم سومین ناو بزرگ جهان است. این گروه از شناورهای پیشرفته آغازگر دوران جدیدی از قدرت برای نیروی دریایی بریتانیا بوده و برای نخستین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی به آب انداخته شده است.

کوئین الیزابت می‌تواند با حمل و جابه‌جایی 65 هزار تن بار و طول 280 متر، حداکثر 40 هواپیمای جنگی بال ثابت و بال متحرک را حمل کند. (36 جنگنده F-35B و 4 بالگرد مرلین) این ناو هواپیمابر که مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌ها و سامانه‌های خودکار شده، خدمه کمتری نسبت به نیمیتز و جرالد آر فورد نیاز دارد. (679 پرسنل رزمی)

4. فوجیان چین – Fujian China

54_11zon (2)

شاکله قدرت نیروی دریایی چین را باید در طراحی و توسعه ناو هواپیمابر فوجیان دید که سومین نمونه ساخت این کشور بوده و از سال ۲۰۲۲ میلادی به آب انداخته شده است. هم اکنون چینی‌ها پس از ایالات متحده آمریکا، بیشترین تعداد ناو هواپیمابر جهان را در اختیار دارند.

فوجیان که با نام تایپ ۰۰۳ هم شناخته می‌شود، از روی استان ساحلی شرقی فوجیان نامگذاری شده و مجهز به فناوری‌های مدرن و پیشرفته‌ای است که آن را از پیشینیان خود متمایز می‌کند. این ناو می‌تواند با حمل ۸۰ هزار تن بار و ۳۱۶ متر طول، هواپیماهای زیادی را در خود جای دهد.

ناو فوجیان همچنین مجهز به یک منجنیق یا سامانه پرتاب الکترومغناطیسی هواپیما از روی عرشه شده که پیشرفت قابل توجهی در مقایسه با لیائونینگ و شاندونگ محسوب می‌شود. شناور بزرگ چین دارای یک سکوی پروازی تخت به منظور نشست و برخاست آرام جنگنده‌ها و بالگردهای مختلف است.

5. لیائونینگ چین – Liaoning China

55_11zon (2)

لیائونینگ به عنوان اولین ناو هواپیمابر چین، جایگاه مهمی در تاریخ نیروی دریایی این کشور دارد. این شناور غول پیکر که در ابتدا به عنوان دومین ناو هواپیمابر کلاس کوزنتسوف برای نیروی دریایی شوروی برنامه‌ریزی شده بود، بعدها پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱ میلادی، توسط چین خریداری شد.

این ناو هواپیمابر که در سپتامبر ۲۰۱۲ میلادی برای نیروی دریایی ارتش آزادی بخش خلق طراحی شد، یک کشتی آموزشی است که بستری برای آزمایش، آموزش و آشنایی با عملیات ناوهای هواپیمابر فراهم می‌کند. لیائونینگ می‌تواند تا سقف ۵۸ هزار تن بار جابه‌جا کند و همچنین قابلیت حمل و نقل ۵۰ فروند هواپیمای بال ثابت و بالگرد دارد.

6. شاندونگ چین – Shandong China

56_11zon (2)

دومین ناو هواپیمابر چین، شاندونگ، نقطه عطف مهمی در نمایش استراتژی قدرت نیروی دریایی این کشور است. شاندونگ که در ۲۶ آوریل ۲۰۱۷ به دل آب زد، نخستین ناو هواپیمابر داخلی چین به حساب می‌آید که گام مثبت و موثری در راستای دستیابی به فناوری دریایی است.

این شناور سنگین وزن از نظر اندازه مشابه نسل قبلی خود، لیائونینگ است ولی به لحاظ فناوری، پیشرفته‌تر شده و از تجهیزات مهمی استفاده می‌کند. شاندونگ با طول ۳۰۵ متر و توانایی حمل ۷۰ هزار تن بار، به طور قابل توجهی توانمندی هوانوردی دریایی چین را افزایش می‌دهد.

7. آدمیرال کوزنتسوف روسیه – Admiral Kuznetsov Russia

57_11zon (1)

آدمیرال کوزنتسوف روسیه یک ناو هواپیمابر بزرگ و مهیب است که به عنوان پرچم‌دار نیروی دریایی این کشور عمل می‌کند. این ناو با طول ۳۰۵ متر و قابلیت حمل بار تا سقف ۵۸.۵۰۰ تن، چندمنظوره بوده و می‌تواند انواع تسلیحات را حمل کند.

عرشه پرواز آدمیرال کوزنتسوف ۱۴.۷۰۰ متر مربع وسعت داشته و می‌تواند تا ۳۳ هواپیمای بال ثابت و ۱۲ هلیکوپتر را حمل کند. این ناو دارای طیف وسیعی از هواپیماها از جمله جنگنده‌های میگ ۲۹، سوخو ۳۳ و سوخو ۲۵ یو تی جی است و چند بالگرد هم دارد. تعداد خدمه آن ۱۹۶۰ نفر است و نقش مهمی در تقویت نیروی هوایی و دریایی روسیه ایفا خواهد کرد.

8. آی ان اس ویکرانت هند – INS Vikrant India

58_11zon (2)

آی ان اس ویکرانت، ناو هواپیمابر بومی هند، گواهی بر تخصص تکنولوژیکی این کشور و تعهد آن به تقویت قابلیت‌های دریایی خود است. این ناو که نخستین شناور غول پیکر هند به حساب می‌آید، آزمایشات دریایی خود را به پایان رسانده و از سال ۲۰۲۲ به دل آب زده و هزینه پروژه‌ای به این بزرگی حدود ۳.۱ میلیارد دلار ارزیابی شده است.

ناو INS Vikrant می‌تواند تا سقف 45 هزار تن بار را با طول 262 متر و 59 متر عرض حمل کند در حالی که ناو ویکرامادیتیا از نظر ابعاد از آن بزرگ‌تر است. ویکرانت مجهز به فناوری‌های پیشرفته و مدرن بوده و می‌تواند تا 40 فروند هواپیما روی عرشه خود جای دهد.

9. شارل دوگل فرانسه – Charles De Gaulle France

59_11zon (2)

ناو هواپیمابر شارل دوگل فرانسه جایگاه ویژه‌ای در ناوگان دریایی این کشور دارد. این شناور بزرگ با پیشرانه هسته‌ای که در سال ۲۰۰۱ راه اندازی شده، از مهم‌ترین حامل‌های فرانسه است و می‌تواند تا سقف ۴۲.۵۰۰ تن بار را حمل کند. طول این ناو ۲۶۱.۵ متر بوده و تا ۴۰ هواپیما و بالگرد بال ثابت را در خود جای می‌دهد.

شارل دوگل طیف وسیعی از هواپیماها از جمله رافائل ام و سوپر اتاندارد را پوشش خواهد داد. طراحی این ناو بر سازگاری و پنهانکاری آن تأکید دارد. شارل دوگل نمادی از قدرت دریایی فرانسه و تعهد آن به امنیت جهانی است.

10. آی ان اس ویکرامادیتیا هند – INS Vikramaditya India

60_11zon (2)

آی ان اس ویکرامادیتیا، بزرگ‌ترین ناو هواپیمابر در نیروی دریایی هند و یکی از تنومندترین ناوهای جهان است. این شناور پیشرفته با طول ۲۸۳.۵ متر و عرض ۶۱ متری در کلاس کیف قرار می‌گیرد که از سال ۲۰۱۳ به خدمت ناوگان دریایی هند درآمده است. در ابتدا این ناو در خدمت نیروی دریایی شوروی و سپس روسیه بود و هند آن را خریداری کرد.

ویکرامادیتیا می‌تواند تا ۴۵.۴۰۰ تن بار را به همراه ۳۶ هواپیما از جمله ۲۶ جنگنده چندمنظوره میگ ۲۹ و ۱۰ بالگرد را حمل کند. این ناو به طرز قابل توجهی توانایی‌های نیروی دریایی هند را افزایش می‌دهد.

11. کاوور ایتالیا – Cavour Italy

61_11zon (2)

ناو هواپیمابر کاوور به عنوان پرچم‌دار ایتالیا، دارایی قابل توجهی برای نمایش توانمندی‌های دریایی این کشور است. این شناور بزرگ می‌تواند تا ۳۰ هزار تن بار جابه‌جا کند و مجهز به سامانه‌های دفاعی برد کوتاه، تفنگ‌ها و پرتابگرهای فریب دهنده است.

عرشه پروازی کاوور حدود 232.6 متر طول داشته و می‌تواند تا 20 فروند هواپیما از جمله بالگردهای AV-8B Harrier و SH3D را در خود جای دهد. علاوه بر این کاوور دارای یک منطقه آشیانه بزرگ با قابلیت حمل 24 تانک اصلی میدان نبرد است. این شناور بزرگ و چندمنظوره آماده جنگ بوده و نشان دهنده قدرت دریایی ایتالیا است.

12. خوان کارلوس اول – Juan Carlos I Spain

62_11zon (1)

خوان کارلوس اول، ناو هواپیمابر نیروی دریایی اسپانیا، به عنوان بزرگ‌ترین ناو ساخته شده در تاریخ نیروی دریایی این کشور شناخته می‌شود. در سال ۲۰۱۰ میلادی به دل آب زد و دارای طول ۲۳۰.۸ متر و عرض ۳۲ متری بوده و می‌تواند تا ۲۷۰۷۹ تن بار جابه‌جا کند. با سرعت ۱۵ گره دریایی، برد این ناو به ۹۰۰۰ مایل می‌رسد.

ناو خوان کارلوس اول دارای یک سکوی پرواز 202 متری با رمپ پرش اسکی و مجهز به هواپیمای جنگی AV-8B Harrier بوده و دارای 11 عرشه شامل عرشه شناور، سنگین، آشیانه، عرشه متوسط و پرواز است. این ناو هواپیمابر می‌تواند تا 1400 پرسنل را در خود جای دهد و مناسب عملیات‌های آبی-خاکی، امدادرسانی در بلایای طبیعی و کمک‌های بشردوستانه است.

13. جوزپه گاریبالدی ایتالیا – Giuseppe Garibaldi Italy

63_11zon (1)

جوزپه گاریبالدی، یک ناو هواپیمابر ایتالیایی که به منظور حمل و نقل هواپیماهای بال ثابت طراحی شده است. این ناو در سال ۱۹۸۵ میلادی راه اندازی شد و بخشی از چندین عملیات جنگی در سواحل لیبی، افغانستان، کوزوو و سومالی بوده است.

طول شناور ایتالیایی گاریبالدی ۱۸۰.۲ متر و عرض آن ۳۳.۴ متر است و می‌تواند ۱۴.۱۵۰ تن بار را با سرعت ۳۰ گره جابه‌جا کند. این ناو دارای یک سکوی پروازی به طول ۱۷۴ متر و عرض ۳۰ متری بوده که به آن امکان حمل ۱۸ هواپیما می‌دهد.

14. اچ تی ام اس چاکری ناروبت تایلند – HTMS Chakri Naruebet Thailand

64_11zon

چاکری ناروبت گل سرسبد نیروی دریایی تایلند و تنها ناو هواپیمابر این کشور است. ناروبت را با الهام از ناو هواپیمابر پرینسیپ د آستوریاس اسپانیا طراحی کرده و از سال ۱۹۹۶ میلادی به خدمت گرفته‌اند. طول این شناور بزرگ ۱۸۲.۶ متر و عرض آن ۳۰.۵ متر است و می‌تواند ۱۰ هزار مایل دریایی را با سرعت ۱۲ گره بپیماید.

این ناو هواپیمابر قادر به حمل ۶۷۵ پرسنل یا خدمه با عرشه پروازی به طول ۱۷۴.۶ متر و عرض ۲۷.۵ متر است. چاکری ناروبت برای هواپیماها و بالگردهای عمودپرواز طراحی شده و وظیفه پدافندی و دفاع از ناوگان دریایی تایلند را به عهده دارد.

15. تی سی جی آنادلو ترکیه – TCG Anadolu Turkey

65_11zon

تی سی جی آنادلو یک ناو هواپیمابر تهاجمی است که می‌تواند برای هواپیماهای عمودپرواز گزینه بسیار مناسبی باشد. این ناو از سال گذشته راه اندازی شد و برای برآورده کردن تمام نیازهای نیروهای مسلح ترکیه از جمله نبردهای از راه دور و عملیات‌های امدادی و بشردوستانه مورد استفاده قرار بگیرد.

آنادلو اولین ناو هواپیمابر بدون سرنشین جهان است که نشان دهنده توانمندی‌های ترکیه و میزان پیشرفت آن‌ها در حوزه فناوری‌های نظامی است. ۷۰ درصد پروسه ساخت آن حدود ۷ سال به طول انجامیده و با طول ۲۳۱ متر و عرض ۳۲ متری، قادر است ۲۷۰۷۹ تن بار را جابه‌جا کند.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت فرادید هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید