تصاویر؛ رونمایی از J-20S؛ جنگنده فوق پیشرفته و دو سرنشین چین

J-20S مجهز به رادار آرایه فازی فعال (AESA) با برد ۴۰۰ کیلومتر است که میتواند تا ۱۰ هدف را بهصورت همزمان ردیابی و درگیر کند. سامانه اپتیک حرارتی EOTS-86 زیر دماغه، توانایی کشف غیرفعال اهداف زمینی، دریایی، و هوایی را از فواصل ۹۰ تا ۱۶۰ کیلومتر دارد و قابلیت نشانهگذاری لیزری را ارائه میدهد.
فرادید| بمبافکنها و جنگنده های استراتژیک، به دلیل نقش کلیدی در بازدارندگی هستهای، حمل تسلیحات پیشرفته و توانایی انجام مأموریتهای دوربرد، از مهمترین ابزارهای نظامی قدرتهای جهانی هستند.
به گزارش فرادید، این هواپیماها اغلب با فناوریهای پیشرفته پنهانکاری، طراحیهای نوآورانه و محرمانگی شدید همراهند که آنها را به موضوعاتی مرموز و بحثبرانگیز تبدیل کرده است. تا سال ۲۰۳۰، بمبافکنهایی مانند نورثروپ گرومن B-21 Raider (ایالات متحده)، شیان H-20 (چین)، و پاکفا PAK DA (روسیه) از جمله پیشرفتهترین انواع این نوع جنگنده هستند.
مشخصات فنی J-20S
J-20S یک جنگنده دو موتوره با طول حدود ۲۳ متر، عرض بال ۱۴ متر، و وزن بیشینه برخاست (MTOW) حدود ۳۶,۰۰۰ کیلوگرم است که آن را بزرگتر از F-22 و F-35 میکند. این جنگنده با موتورهای بومی WS-10B (یا در نسخههای جدیدتر WS-15 در حال آزمایش) با قابلیت رانش برداری، به سرعت بیشینه ۲.۳ ماخ (حدود ۲۸۳۰ کیلومتر بر ساعت) میرسد.
برد عملیاتی آن حدود ۳,۵۰۰ تا ۴,۵۰۰ کیلومتر و سقف پروازی آن ۲۰,۰۰۰ متر است. طراحی آیرودینامیکی با بالهای دلتا، کاناردهای جلویی، و بدنه مخروطی، پایداری و مانورپذیری بالایی را در سرعتهای بالا فراهم میکند. J-20S از فناوری پنهانکاری پیشرفته با سطح مقطع راداری (RCS) تخمینی ۰.۰۰۱ متر مربع بهره میبرد که آن را به سومین جنگنده پنهانکار جهان پس از F-22 و F-35 تبدیل کرده است. این ویژگیها، همراه با ورودیهای هوای مخفی و نازل سوختگیری جمعشونده، قابلیت عملیات مخفیانه را تقویت میکنند.
سیستمهای آویونیک و تسلیحات J-20S
J-20S مجهز به رادار آرایه فازی فعال (AESA) با برد ۴۰۰ کیلومتر است که میتواند تا ۱۰ هدف را بهصورت همزمان ردیابی و درگیر کند. سامانه اپتیک حرارتی EOTS-86 زیر دماغه، توانایی کشف غیرفعال اهداف زمینی، دریایی و هوایی را از فواصل ۹۰ تا ۱۶۰ کیلومتر دارد و قابلیت نشانهگذاری لیزری را ارائه میدهد. این جنگنده دارای دهلیز تسلیحاتی داخلی برای حفظ پنهانکاری است که شامل دو دهلیز جانبی برای موشکهای کوتاهبرد PL-10 و یک دهلیز مرکزی برای موشکهای دوربرد PL-15 و PL-21 یا بمبهای هدایتشونده LS-6 است.
J-20S همچنین میتواند دو پهپاد را در حین پرواز پرتاب کند، ویژگیای که در هیچ جنگنده دیگری دیده نشده و آن را برای عملیات گروهی با پهپادها مناسب میکند. سیستمهای آویونیک پیشرفته، شامل نمایشگر روی کلاهخود (HMD) و سامانههای جنگ الکترونیک، به خلبانان امکان مدیریت میدان نبرد و هماهنگی با دیگر واحدها را میدهد.
قابلیتهای دوسرنشینی و نقش استراتژیک J-20S
نسخه دوسرنشین J-20S با افزودن یک کابین دوم، امکان تقسیم وظایف بین خلبان و افسر تسلیحات یا اپراتور سیستمها را فراهم میکند، که برای مأموریتهای پیچیده مانند فرماندهی پهپادها، عملیات AEW&C، و حملات هماهنگشده ضروری است. این طراحی آموزش رزمی را ایمنتر و کارآمدتر میکند، زیرا خلبان دوم میتواند وظایف ناوبری یا مدیریت تسلیحات را بر عهده بگیرد. J-20S بهعنوان یک مرکز فرماندهی هوایی، قادر است حملات پهپادی و عملیات شناسایی را هدایت کند، که این قابلیت آن را به سکویی چندمنظوره برای جنگهای شبکهمحور تبدیل میکند.
این ویژگی، همراه با تولید انبوه (تخمیناً ۱۵۰ فروند تا سال ۲۰۲۱ و افزایش چشمگیر تا ۲۰۲۵ با خط تولید پالس که زمان مونتاژ را از ۳۰ به ۸ روز کاهش داده)، J-20S را به رقیبی جدی برای جنگندههای غربی مانند F-35 تبدیل کرده است. با این حال، وابستگی اولیه به موتورهای روسی AL-31F و چالشهای توسعه موتور WS-15 نشاندهنده محدودیتهای چین در فناوری موتور است.