یک پیش‌بینی برای حراج تهران؛ گران‌ترین آثار کدام‌اند؟

یک پیش‌بینی برای حراج تهران؛ گران‌ترین آثار کدام‌اند؟

در میان برآورد قیمت صورت گرفته اثری بدون عنوان از سهراب سپهری که در حدود دهه ۴۰ با رنگ‌روغن روی بوم کشیده شده است، بیشترین برآورد قیمت را به خود اختصاص داده است.

کد خبر : ۱۴۲۶۷۷
بازدید : ۸۰

هفدهمین دوره از حراج تهران قرار است چهار روز دیگر برگزار شود. در این دوره از حراج ۱۱۰ اثر در معرض فروش گذاشته خواهد شد و نام هنرمندانی از جمله سهراب سپهری، کوروش شیشه‌گران، حسین زنده‌رودی، منیر (شاهرودی) فرمانفرماییان، عباس کیارستمی و ... در میان آثار به مزایده گذاشته شده، به چشم می‌خورد.

در میان آثاری که بیشترین برآورد قیمت فروش در حراج تهران را به خود اختصاص داده‌اند، می‌توان به دو اثر از سهراب سپهری و آثاری از کوروش شیشه‌گران و حسین زنده‌رودی اشاره کرد. 

با توجه به اینکه برآورد قیمت‌ها برای آثار سهراب سپهری بیش از سایر کارها بوده است، پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که آثار این هنرمند در نهایت با قیمت بالاتری هم به فروش برسد. 

در میان برآورد قیمت صورت گرفته اثری بدون عنوان از سهراب سپهری که در حدود دهه ۴۰ با رنگ‌روغن روی بوم کشیده شده است، بیشترین برآورد قیمت را به خود اختصاص داده است. 

این اثر ابعاد ۱۳۰×۸۰ سانتی‌متر دارد و در سال ۱۳۹۷ در نهمین حراج تهران نیز ارایه شده بود. گفته شده که پیشتر این اثر توسط ابراهیم گلستان به صاحب قبلی اهدا شده بود. قیمت این اثر از سهراب سپهری میان ۱۹۰۰۰۰ - ۱۷۰۰۰۰ میلیون ریال برآورد شده است. 

درباره این اثر از سهراب سپهری چنین نوشته‌اند: «نقاشی پیش‌رو به مجموعه مناظر نیمه‌انتزاعی سهراب سپهری تعلق دارد. در این نقاشی‌ها، طبیعت در تأویلی کنایه‌گونه با احساس به هم می‌آمیزد و در تجسمی ساده و صمیمی روح جاری در زندگی را نمایان می‌کند. پرده نقاشی، مانند اشعار سپهری، شفاف، عمیق و موزون است و در معصومیتی کودکانه تلاش می‌کند طبیعت را در فرمی تغزلی بازمعنا کند.»

اثری بدون عنوان از کوروش شیشه‌گران هم از آثار قابل توجه در این حراج است. برای خلق این اثر در سال ۱۳۶۸، هنرمند از رنگ روغن روی بوم استفاده کرده است. 

همچنین گفته شده که اثر حاضر در کتاب «کوروش شیشه‌گران» به کوشش حمید کشمیرشکن، انتشارات ساقی، لندن (۱۳۹۶) به چاپ رسیده است. حدود ۱۷۰۰۰۰ - ۱۵۰۰۰۰ میلیون ریال برای این اثر برآورد شده است. 

این اثر دولته‌ای است و ابعاد هر لت ۱۶۰×۱۳۰ است. در مجموع ابعاد این اثر ۳۲۰×۱۳۰ سانتی‌متر محسوب می شود. 

حراج تهران در توضیحات ارائه شده درباره این اثر نوشته است: «اثر حاضر گویی برشی از یک تصویر بزرگتر است که حرکت سیال خطوط منحنی با انرژی و پویایی منحصربه‌فرد خود، بیننده را به فرا رفتن از کادر نقاشی می‌خواند. شیشه‌گران از واگویی هرگونه روایت شخصی پرهیز می‌کند و با خلق موقعیتی انتزاعی و معناگریز، فقط سرنخ را به بیننده می‌سپارد تا روایت خود را در حلقه‌های درهم‌تنیده پیدا کند. همین خصوصیت تعاملی بودن در کارهای شیشه‌گران جایگاهی استثنایی را برای او و هنرش در تاریخ هنر مدرن و معاصر ایران و خاورمیانه به ارمغان آورده است.

در تابلوی پیش‌رو می‌توان ردپای کارهای گذشته او و همین‌طور شیفتگی‌اش به هنر گرافیک و خطوط سیال پوسترهای دهه پنجاه را مشاهده کرد، اما این‌جا رنگ‌ها با درخشش و کنتراست بیشتر در تعامل با پسزمینه سفید ترکیبی دراماتیک را به نمایش می‌گذارند.»

اثر دیگری از سهراب سپهری نیز در این حراج دیده می‌شود. این اثر با رنگ‌روغن روی بوم کشیده است است و مربوط به حدود سال های ۱۳۴۰ است. ابعاد این اثر ۷۲×۷۲ سانتیمتر است و در سال ۱۳۶۵ از گالری کندلوس (تهران) خریداری شده است.

برآورد شده است که قیمت فروش این اثر حدود ۱۴۰۰۰۰ - ۱۲۰۰۰۰ میلیون ریال خواهد بود. 

درباره این اثر نوشته شده است «در اثر پیش‌رو سهراب تجربه زیسته‌اش را بر سطح بوم گسترانده و در عین به تصویرکشیدن کمینه‌گرایانه یک دورنما از یک آبادی و یک بزرگنمایی از چند تنه‌درخت از جغرافیای دیگری سخن می‌گوید که در خیالی دور و نزدیک جا خوش کرده است. او هنرمندی است که لحن آب و زمین را می‌فهمید و با تمام افق‌های باز نسبت داشت. سهراب در شعر هم برای سفیدی کاغذ حرمت قائل بود و نبض حروف را در آن جست‌وجو می‌کرد.»

اثری از حسین زنده‌رودی نیز در میان این آثار موجود در حراج تهران به چشم می‌خورد. 

این اثر از حسین زنده‌رودی، سال ۱۳۵۱ به تصویر کشیده شده است و از تکنیک اکریلیک روی بوم استفاده شده است. ابعاد این اثر ۹۷×۱۳۰ سانتیمتر است و درباره پیشینه آن گفته شده که در مارچ ۲۰۱۹ در حراج کریستیز دوبی ارایه شده است.

حراج تهران ۱۳۰۰۰۰ - ۱۱۰۰۰۰ میلیون ریال را برای این اثر برآورد کرده است. 

در توضیحات این اثر آمده است که «اثر حاضر یکی از ممتازترین آثار نقاشیخط زنده‌رودی از همین دوران و بعد از آشنایی‌اش با جریان هنر مدرن در اروپاست. در این مرحله وی تغییرات در ساز و کار نقاشی‌هایش را با دخیل‌کردن ادراک حسی و شناخت خطاطی انتزاعی یا انتزاع پسانقاشانه پدید می‌آورد. بنابراین تعیین مرز میان تأثیرپذیری هنرمند از جریان مدرنیسم غرب و در عین حال تأثیرگذاری او بر فضای فرهنگی و بصری نقاشی اروپایی بر اساس مطالعه این اثر، شاید یکی از مهم‌ترین مسائل درباره هنر زنده‌رودی است. از همین رو تابلوی پیش‌رو نقطه عطف این دگردیسی فرمی به‌حساب می‌آید.

آن‌چه در این اثر بیش از همه نمایان است بازگشت هوشمندانه هنرمند به اشکال بصری حروف ثلث و نستعلیق (ملهم از سنت هنرهای ایرانی اسلامی) و ترکیب آن با مبانی ارتباط تصویری هنر مدرن است؛ حرکتی از سمت هنرهای عامیانه و مذهبی شرقی به سوی گزاره‌های مدرن غربی؛ هرچند او در این‌جا به دنبال شکستن نظم موجود در هندسه حروف است و ماحصل کارش در تضاد با مفهوم قرینه‌سازی و تکرار در بافتار اثر است.»

مراسم حراج تهران قرار است ساعت ۱۸ جمعه ۳۰ تیرماه در هتل پارسیان آزادی برگزار شود. نمایش آثار نیز از چهارشنبه ۲۸ تا پنجشنبه ۲۹ تیرماه از ساعت ۱۱ صبح تا ۲۱ شب انجام خواهد گرفت.  

در کاتالوگ منتشرشده از حراج تهران، ۱۱۰ اثر به چشم می‌خورد که در میان آن‌ها آثار هنرمندانی از جمله شهلا آرمین، آیدین آغداشلو، فرح ابولقاسم، شیرین اتحادیه، محمد احصائی، احمدرضا احمدی، شهریار احمدی، صادق ادهم، مرتضی اسدی، ایرج اسکندری، توکل اسماعیلی، نصرالله افجه ای، احمد امین نظر، حمیدرضا اندرز، رضا بانگیز، رضا بخشی، شاه پری بهزاد، امیرحسین بیانی، هوشنگ پزشک نیا، فرامرز پیلارام، آنه محمد تاتاری، ژازه تباتبایی، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی جاه، پرویز تناولی، صداقت جباری، هادی جمالی، امیرعلی جوادیان، کاظم چلیپا، شهلا حبیبی، رضا حسینی، واحد خاکدان، بهمن دادخواه، بهروز دارش، نادر داوودی، لیلی درخشانی، گارنیک درهاکوپیان، عبدالرضا دریابیگی، احمد رفیع، جعفر روح بخش، کتایون روحی، هادی روشن ضمیر، حسین زنده رودی، محمود زنده رودی، مریم سالور، سهراب سپهری، ابولقاسم سعیدی، همایون سلیمی، جمشید سماواتیان، گیزلاوارگا سنایی، ایرج شافعی، ایرج شایسته پور، جلال شباهنگی، بهزاد شیشه گران، کوروش شیشه گران، رضوان صادق زاده، عین الدین صادق زاده، سعید صادقی، کامبیز صبری، محمد طباطبایی، مسعود عربشاهی، سیامک عزمی، ناصر عصار، عذرا عقیقی بخشایشی، منیر فرمانفرماییان، امیرشاهرخ فریوسفی، فلورا فیض بخش، نیلوفر قادری نژاد، منصور قندریز، حسین کاظمی، میترا کاویان، پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، مارکو گریگوریان، مصطفی گودرزی، فریده لاشایی، رضا لواسانی، لیلی متین دفتری، حسن محجوبی، عاطفه محمدپورمیر، جلال الدین مشمولی، فرهاد مشیری، منوچهر معتبر، عباس معیری، مهتا معینی، کتایون مقدم، سیراک ملکونیان، علی ندایی، کریم نصر، الهام نفیسی فر، جواد نوبهار، منوچهر نیازی، محسن وزیری مقدم، احمد وکیلی، بیتا وکیلی، مهدی ویشکایی، کیومرث هارپا، رضا هدایت، منوچهر یکتایی و داور یوسفی دیده می‌شود. 

منبع: ایسنا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید