تصویر یک «مرد ناشناس» در زیر نقاشی مشهور حضرت مسیح کشف شد

تصویر یک «مرد ناشناس» در زیر نقاشی مشهور حضرت مسیح کشف شد

پژوهش‌های علمی نشان داده‌اند که یک اثر ناشناخته در زیر یکی از نقاشی‌های رنگ‌روغن «تیسین» (نقاش برجسته دوره رنسانس ایتالیا) پنهان است. محققان نام این نقاشی پنهان را «پرترۀ مرد ناشناس» گذاشته‌اند.

کد خبر : ۲۲۷۴۱۶
بازدید : ۲۳۵

فرادید| نقاشی «اینک انسان» (Ecce Homo) از آثار برجستۀ تیسین است که یکی از استادان مشهور دورۀ رنسانس بود. این نقاشی تصویری از عیسی (ع) را در اسارت با تاجی از خار نشان می‌دهد، در حالیکه در کنار پونتیوس پیلاطس (از مقامات رومی) ایستاده است.

به گزارش فرادید؛ حالا پژوهشگران پس از انجام یک اسکن اولیه با اشعه ایکس متوجه حضور اثری پنهان در زیر این نقاشی شده‌اند. در این تصویر مخفی، تیسین چهره مردی سبیل‌دار را به تصویر کشیده که قلمی در دست دارد و در کنار دسته‌ای از کاغذها ایستاده است. هویت این فرد مشخص نیست و به همین دلیل پژوهشگران فعلاً این اثر را با عنوان «پرتره مردی ناشناس» نام‌گذاری کرده‌اند.

2

نقاشی «اینک انسان» در آزمایشگاه مورد عکسبرداری با اشعه ایکس قرار گرفت

این اثر قرار بود در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شود اما لازم بود که قبل از آن مورد مرمت قرار بگیرد. هنگام آماده‌سازی برای مرمت، نقاشی زیر میکروسکوپ قرار گرفت و پژوهشگران با مشاهده ترک‌های سطحی آن، متوجه حضور رنگدانه‌هایی متفاوت شدند که از لابه‌لای ترک‌های ناشی از کهنگی نقاشی بیرون زده بودند.

تیم تحقیقاتی سرانجام با انجام بررسی‌های بیشتر و عکس‌برداری اشعه ایکس توانستند حضور فیزیکی یک پرتره کامل را تأیید کنند. نکتۀ جالب این است که تیسین هنگام کشیدن «اینک انسان» بر روی نقاشی قبلی، بوم را برگردانده است، به‌طوری که نقاشی قدیمی‌تر اکنون وارونه در زیر لایه جدید قرار دارد.

1

پرترۀ مرد ناشناس که در زیر نقاشی «اینک انسان» پنهان بود

ضمنا پژوهشگران قصد داشتند بررسی کنند که چگونه ترکیب‌بندی این پرتره پنهان بر نسخه خاص «اینک انسان» تأثیر گذاشته است. یکی از محققان توضیح داد: «ما دریافتیم که برخی ویژگی‌های چهره، مانند خطوط فک این مرد، با مسیر طناب‌هایی که در نقاشی جدیدتر دستان مسیح را بسته‌اند، هم‌خوانی دارند. همچنین برخی جزئیات دیگر در پس‌زمینه و فضای اتاق پرتره نیز به طراحی ترکیب‌بندی "اینک انسان" کمک کرده است».

پژوهشگران برای بازآفرینی این پرتره پنهان با اراتو هاجیساوا، هنرمند قبرسی و رئیس دانشکده هنرهای زیبای آتن همکاری کردند. او علاوه بر بازسازی اثر، تفسیرهای هنری ارزشمندی از یافته‌های پژوهش ارائه داد، از جمله توضیحی درباره اینکه چرا تیسین ممکن است بوم را وارونه کرده باشد تا از آن مجدداً استفاده کند. او اشاره کرد که این کار در هنر کاملاً منطقی است. برگرداندن بوم باعث تضعیف یا خنثی‌سازی ترکیب پرتره قبلی می‌شد و در نتیجه، اجرای نقاشی جدید را آسان‌تر می‌کرد.

او همچنین توضیح داد که تیسین عملاً ترکیب‌بندی جدید را مستقیماً روی پرتره قبلی کشیده است که این کار نشان‌دهنده مهارت و تسلط بالای او در نقاشی بوده است.

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید