شناسایی سیارۀ عجیبی که می‌تواند دانش ما را دربارۀ سیارات دگرگون کند

محققان سیاره‌ای را شناسایی کرده‌اند که برای خورشید نسبتا کوچکش بیش از حد بزرگ به نظر می‌رسد؛ این موضوعی است که اخترشناسان را متحیر کرده است.

فرادید| چیزی که قرار است بخوانید یک داستان خیالی نیست: غولی میان کوتوله‌ها کشف شده است، اما در فضا، در یک منظومه خورشیدی دور از منظومه خودمان.

به گزارش فرادید، در مقاله جدیدی که در مجله Science منتشر شده است، دانشمندان از کشف یک سیاره کمیاب خبر داده‌اند که برای خورشیدش، بیش از حد بزرگ است. این یافته همۀ چیزهایی را که در مورد چگونگی شکل‌گیری سیارات و منظومه‌های شمسی آن‌ها می‌دانیم به چالش می‌کشد.

مِگان دیلامر، دانشجوی فارغ‌التحصیل نجوم در ایالات متحده و یکی از نویسندگان مقاله، می‌گوید: «سیاره‌ای مانند آنچه که ما کشف کردیم احتمالاً بسیار نادر است، بنابراین کشف آن واقعاً هیجان‌انگیز بوده است. نظریه‌های کنونی ما درباره شکل‌گیری سیارات در توضیح آنچه می‌بینیم مشکل دارند.»

مقایسه جرم سیستم LHS ۳۱۵۴ با زمین و خورشید

این سیاره غول‌پیکر ۱۳ برابر زمین است، تقریباً به اندازه نپتون. اما نکته عجیب این است که ستاره فوق‌العاده خنکی که به دور آن می‌چرخد (معروف به (LHS ۳۱۵۴) 9 برابر کوچکتر از خورشید ماست. به عبارت دیگر، نسبت جرم سیاره به ستاره آن بیش از ۱۰۰ برابر نسبت جرم بین زمین و خورشید ماست.

این نخستین باری است که دانشمندان چنین سیاره غول‌پیکری را پیدا کرده‌اند که به دور چنین ستاره کوچکی می‌چرخد. در واقع، ستارگان فوق‌العاده سرد، سردترین و کم جرم‌ترین ستاره‌های جهان هستند.

نظریه‌های علمی موجود می‌گویند ستاره‌ها از ابرهای عظیم غبار و گاز تشکیل می‌شوند و وقتی به پایان برسند، چیزی که در دیسک‌هایی که به دور ستاره می‌چرخند باقی می‌ماند به سیاره تبدیل می‌شود. اما به گفته دانشمندان ستارۀ LHS ۳۱۵۴ برای ایجاد سیاره‌ای به بزرگی این سیاره جرم کافی ندارد و در نتیجه دانشمندان مجبورند دانسته‌هایشان را دوباره بررسی کنند.

در واقع، طبق محاسبات دانشمندان، نسبت «گرد و غبار به جرم» و «گرد و غبار به گاز» اطراف ستاره در حال رشد، باید ۱۰ برابر بیشتر از مدلی باشد که برای سیاره به این بزرگی نشان داده شده است.

محققان این جفت غیرعادی را زمانی کشف کردند که در حال جستجوی سیاراتی با آب مایع روی سطح‌شان بودند. این ویژگی سبب می‌شود این سیارات به طور بالقوه برای زندگی قابل‌سکونت باشند.

مترجم: زهرا ذوالقدر