کاریکاتورهای ترسناک در روزنامههای ۱۲۰ سال قبل
در تاریخ روزنامههای آمریکایی، والت مکدوگال (Walt McDougall) به عنوان یکی از ماهرترین نقاشان کاریکاتور شناخته میشود. او شهرت خود را تا حد زیادی از طریق تصاویر دلهرهآوری که خلق میکرد به دست آورده بود.
فرادید | وقتی کودکی روزنامهای را برمیدارد معمولاً به دنبال دیدن تصاویر و خواندن داستانهای کارتونی جذابیست که مشابه آنها را در تلویزیون دیده است. اما در گذشتهای که به سال ۱۹۰۲ بازمیگردد کودکانی که روزنامه را به عشق دیدن صفحات جالب آن ورق میزدند با نقاشیهای ترسناک والت مکدوگال مواجه میشدند.
به گزارش فرادید؛ در تاریخ روزنامههای آمریکایی، مکدوگال یکی از ماهرترین نقاشان کاریکاتور بود. او کارش را به عنوان گراورساز در «نیویورک دیلی گرافیک» آغاز کرد در حالی که برای روزنامههای دیگری از قبیل »هارپر ویکلی» هم به صورت مستقل کار میکرد. اما مگدوگال در «نیویورک وورلد» به پیشرفت بزرگ زندگیاش دست یافت، جاییکه با مارک فِندِرسون روی نخستین کارتون رنگی آمریکایی به نام «سرنوشت ناگوار یک سگ خیرخواه» همکاری کرد.
کاریکاتورهای سیاسی
مکدوگال در دوران فعالیتش در New York World کاریکاتورهای سیاسی زیادی کشید. یکی از کاریکاتورهای او به نام «جشن سلطنتی بلشازار بِلِین و پادشاهان پول» در جریان انتخابات ریاستجمهوری سال ۱۸۸۴ اثرگذار شد. مکدوگال در این کاریکاتور از جشن بلشازار از کتاب مقدس تقلیدی تمسخرآمیز کرده و آن را با جشن نامزد جمهوریخواه، جیمز جی بلِین مقایسه کرده بود؛ جشنی که بلین با هواداران ثروتمندش قبل از انتخابات برگزار کرده بود. این کاریکاتور که در سراسر بیلبوردهای نیویورک منتشر شد، بلین را نسبت به کسب آراء کلیدی برای پیروزی در ایالت ناکام گذاشت و منجر به شکست او مقابل نامزد دموکرات گروُوِر کلیولَند شد.
به تصویر کشیدن کابوسها
اما کار مکدوگال علاوه بر آثاری که در حوزهی سیاست خلق کرد، به «داستانهای خوبِ والت مکدوگال برای بچهها» که در روزنامۀ هِرالد منتشر شد نیز گسترش یافت. این مجموعه که حدود ۱۲۰ سال قبل یعنی بین سالهای ۱۹۰۲ و ۱۹۰۵ منتشر میشد، علاوه بر نامِ گمراهکنندهای که داشت دربارهی تعاملِ کودکان با هیولاها در موقعیتهای خطرناک بود. این داستانهای پندآموز شامل رویارویی و گفتگو با موجودات عجیب و غریب میشد که همراه با تصاویری از آن موجودات چاپ شده بودند. هدف مکدوگال از خلق این مجموعه این بود که به کودکان نشان دهد به رغم شگفتیهای دنیای پیرامون، خطر همیشه در کمین است.
در حالی که بسیاری از افراد از آثار مکدوگال میترسیدند، عدهای مجذوب آثارش شده بودند. اِل. فرانک بام نویسندهی کتاب «جادوگر شهر اُز» شیفتهی همکاری با مکدوگال بود. این دو با کمک هم «بازدیدکنندگان عجیب و غریب شهر اُز» را خلق کردند که داستان ماجراجوییِ کاراکترهای مختلفِ اُز در ایالات متحده بود. هدف این کارتون تبلیغِ «سرزمین حیرتآور اُز» بود.
بچهها شیفتهی ترس هستند، خواه این ترس از هیولای خیالی داخل کمدشان باشد یا ناشی از دیدن یک فیلم ترسناک. این روزها با وجود کتاب و بازیهای ویدئویی، کودکان دیگر برای ارضای این نیاز به سراغ روزنامهها نمیروند، اما مکدوگال در زمان خود توانست با خلق آثار هنری ترسناک از یک منبع بیانتها و نامحدود یعنی «ترس از ناشناختهها» به شیوهای استفاده کند که او را در دوران خودش به شهرت برساند.
در ادامه نمونههایی از کاریکاتورهای ترسناک و پندآموز مکدوگال را خواهید دید؛ کاریکاتورهایی که شاید بشود آنها را اولین گامها در مسیر خلق فیلمهای ترسناک و یا فانتزی امروزی به حساب آورد. این آثار علاوه بر هنر تصویرگری مکدوگال، تخیل شگفتانگیز او را هم به ما نشان میدهند. او انواع مختلفی از هیولاها را به تصویر کشیده است؛ از آدم فضاییهای ترسناک گرفته تا هیولاهای داخل کمد و جانوران هراسآوری که با الهام از افسانههای باستانی شرق و غرب کشیده شدهاند.
منبع: Ripleys
مترجم: زهرا ذوالقدر