نمایان شدن لایه‌های دست‌نخورده شهر باستانی «شاپورخواست» خرم‌آباد

نمایان شدن لایه‌های دست‌نخورده شهر باستانی «شاپورخواست» خرم‌آباد

شهر شاپورخواست در قرون چهارم، پنجم و ششم هجری همزمان با دوره شکوفایی خود، آثار معماری پر کار و گسترده‌ای داشته و احتمالا بقایای آن در میدان امام حسین (ع)( شقایق) و قاضی‌آباد کنونی گسترده شده است.

کد خبر : ۱۳۲۱۰۵
بازدید : ۵۴۳۵

سرپرست تیم کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد گفت: لایه‌های دست‌نخورده شهر قدیمی شاپورخواست خرم آباد در جریان کاوش این محوطه نمایان شده است.

به‌ نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان، پوریا خدیش اظهار کرد: در برداشت نخست از کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد لایه‌های دست‌ نخورده از شهر قدیم شاپور خواست به شکل یک معماری فاقد اهمیت و شامل آخرین دوره استقرار نمایان شده است.

وی گفت: همچنین در این مدت از کاوش چندین سنگ قبر و بقایای متلاشی شده از اجساد انسانی مربوط به یک گورستان قدیمی و تعدادی کوره خانگی بدست آمده است.

وی با بیان اینکه برنامه میدانی و کاوش باستان‌شناسی در این محوطه تا ۲ ماه دیگر ادامه خواهد داشت افزود: تمرکز در این عملیات بر شناخت انواع کاربری‌ها و دوره‌های استقراری موجود در منطقه و همچنین ارتباط آن با معماری قرون گذشته خواهد بود.

خدیش اضافه کرد: شهر شاپورخواست در قرون چهارم، پنجم و ششم هجری همزمان با دوره شکوفایی خود، آثار معماری پر کار و گسترده‌ای داشته و احتمالا بقایای آن در میدان امام حسین (ع)( شقایق) و قاضی‌آباد کنونی گسترده شده است.

سرپرست تیم کاوش محوطه باستانی مناره آجری خرم‌آباد افزود: در مطالعات اخیر تلاش ما بررسی چهار گمانه وسعت ۴۰۰ مترمربع است که امید می رود با تخصیص اعتبار کافی زودتر به سرانجام برسد و پس از آن مطالعات مربوط به استقرار دوره‌های پیش از اسلام در این منطقه انجام خواهد شد.

شاپورخواست از شهرهای دوره ساسانی بود که گفته می شود در مکانی که امروزه خرم‌آباد نام دارد، بنا شده بود و پس از حمله مغول به ایران به‌طور کامل تخریب شد.

منبع: ایرنا

۷
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید