کارگران ساختمانی یک قطعه «چوب» کشف کردند که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!

کارگران ساختمانی یک قطعه «چوب» کشف کردند که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!

کارگرانی که در حال حفاری برای ساخت یک کارگاه خراطی بودند، قطعه چوبی را کشف کردند که بعد از بررسی‌ها معلوم شد یک حکاکی ۶ هزارساله است.

کد خبر : ۱۳۶۷۲۹
بازدید : ۵۶۱۶۱

فرادید| گروهی از کارگران ساختمانی هنگامی‌که در منطقۀ باکسفورد در برکشایر انگلستان مشغول حفاری برای ساخت یک کارگاه بودند، تکه چوب بزرگی را پیدا کردند که شکل و شمایل نسبتا عجیبی داشت.

به گزارش فرادید؛ کارگران بلافاصله به صاحب کارگاهی که در حال ساخته شدن بود اطلاع دادند. دِرِک فاوکت (Derek Fawcett)، جراح بازنشسته که داشت این کارگاه کوچک را در حیاط خانه‌اش می‌ساخت تا در اوقات بیکاری‌اش در آن خراطی کند، تصمیم گرفت این قطعه چوب بلوط را که از عمق مرطوب یک و نیم متری زمین بیرون کشیده شده بود نگه دارد و دور نیاندازد.

فاوکت ابتدا فکر می‌کرد که شاید این چوب برای خراطی کردن قطعۀ مناسبی باشد اما بعدا وقتی نگاه دقیق‌تری به آن انداخت متوجه شد که ظاهرا حکاکی‌هایی بر روی آن وجود دارد. خود او می‌گوید: «توانستم ببینم که نشانه‌هایی انسان‌ساخته بر روی چوب وجود دارند. بنابراین بلافاصله فهمیدم که با چیزی غیرعادی طرف هستم».

1

(طرحی از حکاکی‌های روی چوب)

فاوکت با یک باستان‌شناس محلی تماس گرفت و او هم مسئولان میراث تاریخی را باخبر کرد. کارشناسان موسسۀ «هیستوریک انگلند» به همراه دانشمندانی از مرکز تحقیقات ایزوتوپ دانشگاه گرونینگن، قطعه چوب را مورد آزمایش رادیوکربن قرار دادند و نتیجه‌ای که به دست آمد شگفت‌انگیز بود.

معلوم شد که این قطعه چوب حکاکی شده حدود ۶۶۰۰ سال قدمت دارد و بنابراین ۵۰۰ سال قدیمی‌تر از کهن‌ترین حکاکی روی چوبی است که تا به حال در بریتانیا کشف شده است.

این قطعه چوب ۱ متر طول، ۴۲ سانتیمتر عرض و ۲۰ سانتیمتر ضخامت دارد. کارشناسان گفته‌اند که هدف از حکاکی‌های روی چوب هنوز مشخص نیست اما شباهتی بین آن‌ها و تزئینات روی سفال‌های عصر نوسنگی به چشم می‌خورد. از طرف دیگر این حکاکی‌ها با حکاکی‌های روی مجسمۀ چوبی «شیگیر» نیز شباهت دارند؛ مجسمۀ شیگیر که سال‌ها قبل در منطقۀ اورال روسیه کشف شد، با ۱۲۵۰۰ سال قدمت، قدیمی‌ترین چوب حکاکی‌شده در جهان به شمار می‌رود.

3

دانکن ویلسون مدیر ارشد موسسۀ «هیستوریک انگلند» می‌گوید: «این یافتۀ هیجان‌انگیز پرتو جدیدی بر گذشتۀ بسیار دور ما می‌اندازد و ما این را مدیون صاحب ملکی هستیم که اهمیت این قطعه چوب را فهمید و آن را دور نیانداخت».

فاوکت که به قول خودش به صورت تصادفی متوجه حکاکی‌های روی چوب شده، آن را به موزۀ برکشایر غربی اهدا کرده است تا به زودی در آنجا به نمایش گذاشته شود.

۱۲۵
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید