کشف هزارتوی مرموزی که زیر کلیسایی در مکزیک پنهان بود

کشف هزارتوی مرموزی که زیر کلیسایی در مکزیک پنهان بود

باستان‌شناسانی که در سایت میتلا در جنوب مکزیک کار می‌کنند بطور اتفاقی با کشفی مواجه شده‌اند که شایسته فیلم ایندیانا جونز است: هزارتویی از اتاق‌ها و گذرگاه‌هایی که زیر یک کلیسا پنهان شده‌اند و نمایانگر یک «ورودی» به دنیای مردگان هستند.

کد خبر : ۱۴۲۶۱۴
بازدید : ۲۵۵۶

فرادید| زمانی که این ساختمان‌ها توسط زاپوتک‌های باستانی بیش از ۱۰۰۰ سال پیش ساخته شدند، از آن‌ها به عنوان یک معبد مذهبی استفاده می‌شد و به لیوبا (Lyobaa) معروف بودند به معنای «محل استراحت». این سازه‌ها حدود ۵ تا ۸ متر زیر سطح زمین قرار دارند. 

به گزارش فرادید، محققان برای یافتن این سازه‌های زیرزمینی، از سه روش اسکن استفاده کردند: رادار زمین‌نفوذ (اندازه‌گیری بازتاب امواج الکترومغناطیسی)، توموگرافی مقاومت الکتریکی (اندازه‌گیری پیشرفت جریان‌های الکتریکی) و توموگرافی نویز لرزه‌ای (اندازه‌گیری پیشرفت امواج لرزه ای). 

ModernChurch

کلیسایی که اکنون در بالای سایت مذکور وجود دارد

با ترکیب داده‌های بدست آمده از این تکنیک‌ها، نقشه جامعی از آنچه در زیر زمین قرار دارد تهیه شد. امروزه کلیسایی در این سایت وجود دارد که پس از ورود مبلغان به منطقه ساخته شده است. محراب این کلیسا ورودی شبکه زیرزمینی را پنهان کرده است؛ شبکه‌ای که حالا نقشه‌برداری شده است. 

این مبلغان بودند که لیوبا را مستند و مهر و موم کردند. نوشته‌های مربوط به سال ۱۶۷۴ توسط پدر فرانسیسکو دی بورگوآ، معبدی زیرزمینی را در آن نقطه توصیف می‌کند که شامل چهار اتاق گسترده و بهم پیوسته و غارها و کوچه‌های متعدد در اعماق زمین می‌شود. 

حالا به نظر می‌رسد این مکان استراحت دوباره پیدا شده است. زاپوتک‌ها به دنیای زیرین اعتقاد راسخ داشتند، خدایان متعددی را می‌پرستیدند و بر تشریفات مذهبی از جمله زمان مرگ یک فرد تأکید داشتند. 

تصور می‌شود از این معبد تا اواخر قرن پانزدهم استفاده میشده است، درست زمانی که آزتک‌ها و سپس اسپانیایی‌ها کنترل منطقه را به دست گرفتند. امروزه به لطف آخرین تکنیک‌های تصویربرداری سه بعدی، این شبکه زیرزمینی دوباره آشکار می‌شود.

mitla_imaging

محققان در حال آماده سازی سایت برای اسکن زیر زمینی

این تنها نخستین فصل از پروژه لیوبا است و قرار است در سال‌های آینده، مطالعات و بررسی‌های بیشتری در این منطقه انجام شود. این تیم تحقیقاتی متشکل از ۱۵ محقق چند رشته‌ای، از باستان‌شناسان گرفته تا مهندسان است.

محققان شواهد بیشتری از سازه‌ای به نام «کاخ ستون‌ها» که مهم‌ترین اثر باستانی در منطقه است را هم پیدا کردند. کشف آثاری از این سازه‌های باستانی، به گردآوری تاریخ قوم زاپوتک کمک خواهد کرد. 

این تجزیه و تحلیل و تحقیق فقط در مورد شناسایی آثار باستانی نیست، بلکه در مورد ارزیابی خطرات لرزه‌ای و زمین‌شناسی برای این آثار هم هست تا کارشناسان بتوانند اطمینان حاصل کنند این آثار برای نسل‌های آینده حفظ می‌شوند تا پیوندهای ما با تاریخ هزاران‌ساله انسان را مطالعه و حفظ کنند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۱۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید